قلی خسروی :خسارت وارده بر پلاسکو قابل محاسبه نیست

رئیس اسبق اتحادیه املاک و مسکن گفت : خسارت ناشی از آتش سوزی ساختمان پلاسکو بسیار زیاد و غیرقابل محاسبه و جبران ناپذیر است این درحالی است که فقط ١٦٠ مغازه آن دارای بیمه بوده است.

مصطفی قلی خسروی کارشناس صنفی و مسکن و رئیس اسبق اتحادیه املاک و مسکن درباره خسارات مالی و معنوی ناشی از سانحه ساختمان پلاسکو به ایسکانیوز گفت :با اینکه این خسارت به دلیل جان باختن بعضی از عزیزان از نظر معنوی قابل جبران نیست ،اما اگر از نظر مالی و ریالی بخواهیم برآورد کنیم ،هزینه مصالح،برنامه ها و کسبه ای که در آنجا بودند(حدود 400 کسبه )، با در نظر گرفتن هر داد و ستد مالی ای اگر بخواهیم نرخ روز آن را در15 طبقه محاسبه کنیم باید گفت شاید هزینه ای بیش از 400 میلیارد تومان باشد و فقط می توان نسبت به این ساختمات تاثر داشته باشم.

وی افزود:این ساختمان بسیار قدیمی بوده وبسیاری از مسولین درمورد دقت کردن بیشتر هیات مدیره نسبت به برنامه ریزی برای آن اخطار داده بودند،همچنین ارزش کامل این ساختمان قابل برآورد نیست و فقط می توانم بگویم ارزش ساختمان که شامل ١٥ طبقه با٥٦٠ واحد صنفی بوده حدود 32 هزار متر بنا است که ١٦٠ مغازه آن بیمه بوده وبرآورد خسارت ساختمان با هرواحد صنفی ای در طبقات متفاوت فرق دارد ، بسیار زیاد و خسارت ناشی از آن غیرقابل محاسبه و جبران ناپذیر است.

خسروی با اشاره به ارزش ریالی ساختمان منهای عرصه ی آن اذعان داشت :مال باختگان هرکدام که بیمه بودند بیمه آتش سوزی باید می داد،چیزی در حدود 300 میلیارد تومان هزینه می برد که فقط بتوان ساختمانی نظیر گذشته ساخت .

رئیس اسبق اتحادیه املاک و مسکن ادامه داد :طبق قانون تملک آپارتمان ها، همه مدیران موظفند که ساختمانهایی را که در آن هیات مدیره می شوند ،بیمه آتش سوزی و حوادث کنند. منهای اینکه عده ای این کار را نکردند آنهایی هم که بیمه نبودند را به نظر من دولت می بایست با ارائه وام و یا جا و مکانی به آنها کمک کند تا حداقل بتوانند خسارت شب عید خود را جبران کنند که اگر کالا و ملک و یا سفته و چک هایشان از بین رفته است ،در این شرایط حمایت کند.

کارشناس صنفی و مسکن با اشاره به اقدامات اخیر اتاق اصناف افزود :اخیرا آقای فاضلی دراتاق اصناف برنامه ریزی هایی انجام داده تا با جمع آوری کمک ها و تخصیص استان ها،بتوان اقداماتی را در جهت کمک انجام داد که این مهم با حمایت های دولت امکان پذیر است.

402/101

کد خبر: 724199

وب گردی

وب گردی