استفاده از یادگیری ماشین برای پیش‌بینی عمر سامانه کوانتومی

محققان دانشگاه سیدنی استرالیا موفق شدند با استفاده از یادگیری ماشین، برنامه‌ای طراحی کنند که قبل از پایان عمر یک سامانه کوانتومی، زمان مرگ آن را پیش‌بینی کند.

به گزارش ایسکانیوز، در زمانی که اختراعات عرصه فناوری به سرعت پیشرفت می‌کنند تلاقی علوم مختلف با هم اجتناب‌ناپذیر است.

کمپانی‌های بزرگ فناوری رایانه در جهان نظیر مایکروسافت و اینتل میلیاردها دلار صرف پروژه‌های ساخت رایانه‌های کوانتومی کرده‌اند و رقابت بسیار شدیدی در این زمینه دارند.

رایانهٔ کوانتومی ماشینی است که از پدیده‌ها و قوانین مکانیک کوانتوم مانند برهم‌نهی(Superposition)و درهم‌تنیدگی (Entanglementt) برای انجام محاسباتش استفاده می‌کند. رایانه‌های کوانتومی با کامپیوترهای فعلی که با ترانزیستورها کار می‌کنند تفاوت اساسی دارند. ایده اصلی که در پس رایانه‌های کوانتومی نهفته است این است که می‌توان از خواص و قوانین فیزیک کوانتوم برای ذخیره‌سازی و انجام عملیات روی داده‌ها استفاده کرد.

محققان دانشگاه سیدنی استرالیا توانسته‌اند با استفاده از ابرداده‌ها و یادگیری ماشین، سامانه‌ای تولید کنند که زمان زوال و نابودی یک سامانه کوانتومی را پیش‌بینی کرده و از این موضوع جلوگیری کند.

مایکل بیرکاک مسئول این پروژه ضمن مقایسه سیستم‌های کوانتومی با تلفن‌های همراه گفت: سیستم‌های کوانتومی نیز مانند دستگاه‌های تلفن همراه به سوی زوال پیش‌ می‌روند با این تفاوت که پیش‌بینی این اتفاق در سیستم‌های کوانتومی بسیار مشکل است زیرا عوامل تصادفی که باعث این اتفاق می‌شود در آن به وفور دیده می‌شود.

وی افزود: این سامانه در بسیاری از فناوری‌های کوانتومی و معمولی از جمله مدارهای ابررسانا قابل استفاده است و ما نسبت به آینده آن بسیار خوشبین هستیم.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 724258

وب گردی

وب گردی