فعالیت 7 مرکز تحقیقاتی تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی/اعتبار 440 میلیارد تومان برای دانشگاه آزاداسلامی استان آذربایجان شرقی

جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی امروز با ریاست حمید میرزاده و با حضور دکتر مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونان دانشگاه و سایر اعضای هیات امنا برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، سید جواد انگجی، دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، گزارشی از عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در این استان ارائه کرد و گفت: در آذربایجان شرقی، 162 دانشگاه و واحد آموزش عالی وجود دارد که 49 واحد یعنی 30درصد آن سهم دانشگاه آزاد اسلامی است. همچنین دانشگاه پیام‌نور 18درصد، علمی کاربردی 24درصد، غیرانتفاعی 15درصد، دانشگاه‌های دولتی و پردیس‌ها 9 درصد و دانشگاه‌ فنی‌وحرفه‌ای هم 5درصد سهم آموزش عالی این استان را بر عهده دارند.

انگجی ادامه داد: در این استان 78هزار و 200 دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند که 30درصد آن‌ها در دوره‌ کارشناسی‌ارشد، 48درصد در دوره کارشناسی، 4درصد کاردانی و 5درصد هم در دوره دکتر مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: این در حالی است که در کل دانشگاه‌های استان 224 هزار و 724 دانشجو تحصیل می‌کنند و سهم دانشگاه آزاد اسلامی از این تعداد 39درصد است.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی تعداد فارغ‌التحصیلان کل استان را 800هزار نفر اعلام کرد، در حالی که از دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای تاسیس بیش از 295 هزار دانشجو فارغ‌التحصیل شده‌اند. به گفته او سهم دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی استان بیش از 27هزار دانشجو است که در مقایسه با کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی استان، دانشگاه آزاد اسلامی دارای سهم 49 درصدی است.

انگجی به وضعیت اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: در استان آذربایجان شرقی 4هزار و 171 عضو هیات علمی مشغول فعالیت هستند که دانشگاه آزاد اسلامی با هزار و 911 استاد تمام‌وقت دارای سهم 46 درصدی و سایر دانشگاه‌ها سهم 54درصدی دارند.»

او در ادامه گفت: نسبت غیر همگن استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی استان 1 به 41 است در حالیکه این نسبت در دانشگاه‌های دولتی و وابسته استان 1 به 54 است. همچنین 4 هزار و 325 استاد حق‌التدریس با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری می‌کنند و در حال حاضر نسبت استاد همگن به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی 1 به 24 است.

به گفته انگجی از سال 92 تا 94، 48 عضو هیات علمی جذب این دانشگاه شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال 96 هم 56 استاد دیگر جذب دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی شوند. همچنین در این استان 3هزار و 868 طرح پژوهشی و 84 طرح برون دانشگاهی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی به آمار مقالات اشاره کرد و گفت: تاکنون از سوی این دانشگاه 5هزار و 51 مقاله با نمایه‌های ISI و ISCمنتشر شده است. ما همچنین دارای 66 نشریه علمی پژوهشی تاییده شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم.

انگجی افزود: در واحد تبریز 2 هسته فن‌آور، 5 واحد فن‌آور و 3 شرکت دانش‌بنیان، در واحد اهر 7 هسته فن‌آور و 2 واحد فن‌آور مستقل، در واحد ایلخچی 3 هسته فن‌آور، در میانه 11 هسته و واحد فن‌آور و در واحد بناب 2 واحد فن‌آور فعالیت می‌کنند. همچنین موافقت‌های اولیه و مجوزها برای راه‌اندازی مراکز رشد واحدهای شبستر و مراغه دریافت شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی، رباتیک و فناوری‌های نرم، نانو فناوری، سیستم‌های ترمز، مرکز تحقیقات انگور، تحقیقات طیور و مرکز تحقیقات گیاهان دارویی از مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی هستند. همچنین پروژه مجتمع فرهنگی، ورزشی و رفاهی واحد تبریز، کلینیک دام‌های کوچک و بزرگ، مجتمع آموزشی اداری، ساختمان آموزشی اداری، ساختمان آموزشی واحد کلیبر و پروژه خوابگاه این واحد از طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی این استان است.

انگجی درخصوص طرح شفا گفت: زمینی با مساحت 35 هزار متر مربع در واحد تبریز به این طرح اختصاص داده شده است. همچنین یادمان شهدا، بزرگداشت آیت‌ الله شهیدی، بزرگداشت آیت‌الله میانجی و مجسمه یادمان شهدای حرم از جمله طرح‌های ماندگار فرهنگی این دانشگاه هستند و به طور کلی تاکنون 54 طرح ماندگار فرهنگی به اجرا درآمده است.

در این جلسه با رای اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی تصویب شد تا یکی از ساختمان‌های این دانشگاه با انتخاب خود اعضای هیات امنای استان به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نام‌گذاری شود.

گفتنی است؛ در پایان جلسه هیات امنای استان آذربایجان شرقی، بودجه این استان شامل 440 میلیارد تومان از حیث منابع و مصارف و 324میلیارد تومان از حیث درآمد و هزینه، به تصویب اعضای جلسه هیات امنای استان رسید.

205/200

کد خبر: 724338

وب گردی

وب گردی