آشنایی با نفرات برتر جشنواره لقمان حکیم/رجبی: محصولی می تواند عنوان محصول برتر را به خود بگیرد که قابلیت تجاری سازی شدن را داشته باشد

مدیر گروه بالینی دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: محقق برتر، مقاله برتر، کتاب برتر و غیره هرکدام یکسری از فاکتورها را مطرح می کند که آن فاکتوها امتیازهای فرد را عنوان می کند. برای محصول برتر، باید دید که آن محصولی که وارد بازار شده تا چه اندازه ای قابلیت تجاری سازی شدن را دارد.

مهدی رجبی، مدیر گروه بالینی دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی، ذهنیت در این محصول به این صورت بود که بررسی های لازم در تب سنتی انجام و مطالعات علمی و کاربردی بر روی گیاهانی که قابلیت دارو سازی دارند صورت گرفت زیرا بسیاری از داروهای گیاهی قابلیت بهبود بیماران را نداشته و به همین خاطر مطالعات در این زمینه نیازمند مطالعات گسترده است.
وی افزود: در واقع مطالعه بالینی را در زمینه های تب سنتی به صورت عملی انجام داده ایم و محصولی را تولید و ارزیابی کرده ایم و نتایج را مورد بررسی قرار دادیم . بعلاوه از جهت دیگر دانشجویان داروسازی واحد علوم دارویی جز برترین ها در زمینه های علمی کشور هستند و در همین راستا با انجام این کار به نوعی تجربه ای برای تجاری سازی محصولی بود که با بررسی های انجام شده مشخص شد که این گیاهان قابلیت ورود به بازار و تجاری سازی شدن را دارد یا خیر؟

نمونه انتخابی ما کرم گیاهی بود که به اندازه کافی در دنیا بر روی آن مطالعات لازم انجام شده و کارهای اولیه فرمولیشن این گیاه نیز در واحد علوم دارویی انجام شد، بعلاوه مطالعات صورت گرفته با متخصصین و مدیریت واحد علوم دارویی انجام و ثبت محصول نیز به وسیله ای این واخد واحد صورت گرفت. در واقع داشتن یک مجموعه علمی است موجب شد تا این محصول به مرحله نهایی برسد.

وی ادامه داد: این اختراع در واقع کرم سقز با درصدی تعریف شده بود که در فرمولیشن خاصی که حالتهای چسبندگی را ندارد به صورت یک پتنت فرموله شده در کم کردن دردهای همراه با آرتروز و کشیدگی و ضرباتی که معمولا به ماهیچه های پا وارد می شود را بررسی کردیم.

رجبی با بیان این موضوع که تولید یک محصول کار یک نفر نیست و قطعا باید با کمک مراکز پژوهشی ما باشد افزود: در همین راستا در استاندارد شدن سقز و همچنین برای گرفتن جواز وزارت بهداشت، کمیته محصول دانشگاه علوم دارویی به مدیریت خانم دکتر قمی به ثبت این محصول با ما همکاری داشتند. البته
از لحاظ مالی معمولا در هیچ واحدی در این زمینه ها کمکی نمی شود اما کمک به استانداردسازی محصول دردانشگاه خوشبختانه هزینه ها را تا حد زیادی کاهش داد.

وی یادآور شد: پروسه ثبت محصول روندی بسیار طولانی دارد. دانشجویان داروسازی هنگامی که شروع به کار می کنند ابتد ا باید برای یک محصول روند خالص سازی، استانداردسازی، انجام تست های فرموله کردن و فرموله سازی و همچنین آزمایشگاهی و غیره را انجام دهند که فرآیندی زمان گیر است. به علاوه انجام مطالعات بالینی نیز زمان خاص خود را می طلبد، زیرا بیماری با ان مریضی خاص باید وحود داشته باشد که پذیرای آن باشد که مطالعات بر روی وی انجام شود.

وی ادامه داد: محقق برتر، مقاله برتر، کتاب برتر و غیره هرکدام یکسری از فاکتورها را مطرح می کند که آن فاکتوها امتیازهای فرد را عنوان می کند. برای محصول برتر، باید دید که آن محصولی که وارد بازار شده تا چه اندازه ای قابلیت تجاری سازی شدن را دارد. به عنوان مثال در زمینه دارو سازی با انجام مطالعات بالینی ثابت شود که دارو عوارض جانبی ندارد و می تواند جای بسیاری از داروهای شیمیایی که عوارض بسیاری برای بیماران دارد را بگیرد. در واقع محصول برتر، باید دغدغه یک بیماری یا عوارض جانبی داروهایی که در طول زمان برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شد را پوشش دهد و در مرحله دوم یک ایده جدیدی در روشهای تشخصی و درمانی باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که به دنبال محصولاتی باشیم تا برای تشخیص بیماری هایی که در حال حاضر ممکن است برای آنها درمانی وجود نداشته باشد تلاش کنیم و عنوان کرد: امیدواریم محقق های برتر لقمان حکیم در سالهای آینده کسانی باشند که این مشکلات را پوشش دهند. در واقع محصول برتر باید محصولی باشد که در آینده موجب درمان بیماری هایی شود که امروز علایمی برایشان وجود ندارد.

رجبی خاطر نشان کرد: در سال آینده با معرفی محصولی که در مشکلات معده بسیار کمک کننده خواهد بود و هم اکنون مطالعات آن در حال انجام است مجددا در جشنواره لقمان شرکت خواهم کرد.

وی در پایان عنوان کرد: اگر می خواهیم دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان بلکه عنوان بهترین و بزرگترین دانشگاه را به خود بگیرد بهتر است روی کیفیت در امور علمی و پژوهشی آن سرمایه گذاری کنیم.

200/202

کد خبر: 724374

وب گردی

وب گردی