مهندس سابق اپل تیم کوک را مقصر خسته کننده شدن این شرکت می داند

یکی از مهندسانی که قبلا در کمپانی اپل کار می‌کرد، تیم‌ کوک، مدیرعامل کنونی این شرکت را برای فعالیت نه چندان مناسبش مورد انتقاد قرار داده است.

به گزارش ایسکانیوز، درست است که تیم کوک اپل را به ثروتمندترین کمپانی روی کره‌ی زمین مبدل کرده، اما این موضوع بدان معنا نیست که وی از هر لحاظ در کوپرتینو فعالیت خوبی داشته است. متکی بودن اپل به گوشی هوشمند آیفون، رفته‌رفته در حال افزایش است و این محصول در واقع منبع درآمد اصلی این کمپانی محسوب می‌شود و اگرچه آیفون توانسته است همیشه و به‌خصوص در سال ۲۰۱۵ فروش بسیار بالایی تجربه کند، اما با این وجود در ۱۴ سال اخیر، سال گذشته اولین باری بود که شرکت مورد بحث با کاهش سود سالانه مواجه شد.

در حال حاضر در مورد اینکه فضایی برای نوآوری بیشتر در گوشی هوشمند اپل در دسترس نیست، نگرانی‌هایی وجود دارد. علاوه بر این نارضایتی‌هایی از سوی یکی از مهندسان سابق اپل از عملکرد تیم کوک بیان شده است و جای تأمل دارد که چرا سیاست‌های مدیرعامل کنونی شرکت یادشده، سؤال‌برانگیز شده‌ است.

آخرین انتقاد واردشده به اپل از طرف باب بورا منتشر شده است و بد نیست اشاره کنیم این شخص قبلا به‌عنوان مهندس در زمان مدیرعاملی استیو جابز و نیز تیم کوک در این شرکت فعالیت داشته است. باب بورا در طی مصاحبه‌ای که با شبکه‌‌ی CNBC داشت، اعلام کرده که تیم کوک غول فناوری (اپل) را از یک کمپانیِ تغییر ساز پویا به یک شرکت کسل‌کننده تبدیل کرده است. وی در ادامه گفته که در زمان معرفی اولین نسل آیفون، شرکت اپل اوضاع پر هرج‌ومرجی داشت ولی با وجود این شرایط، معرفی محصول یادشده به بزرگ‌ترین اختراع اپل مبدل شد که هنوز هم عامل اصلی سودآور بودن این شرکت است.

در زیر بخشی از گفته‌های باب بورا در مصاحبه‌ی یادشده را با هم می‌خوانیم:

در سال ۲۰۰۷، اپل از نظر سازماندهی، در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد. من به‌عنوان مدیر یک بخش خاص در این شرکت استخدام شده بودم، اما در دو سال اول فعالیتم در اپل، روی پروژه‌هایی کار می‌کردم که هیچ ارتباطی با مسئولیت‌های اصلی یک مدیر نداشت. این شرایط به دلیل عدم اولویت‌دار بودن سازماندهی به وجود آمده بود و به همین دلیل پروژه‌ها اولویت اصلی کار بودند. فعالیت که ما در آن زمان انجام می‌دادیم، دقیقا مخالف عبارت «وظیفه‌‌ی من نیست» بود. در واقع عبارتی که شرایط آن زمان ما را بیان می‌کرد این بود: «من اینجا هستم تا هر مشکلی که می‌توانم را حل کنم، حتی مشکلاتی که با نقش من، عنوان شغلی من یا اینکه به چه کسی گزارش می‌دهم، مرتبط نباشد.» اما این وضعیت به نحوی انگیزش را افزایش می‌داد؛ چراکه هر فعالیتی که ما انجام می‌دادیم، بیشترین تأثیر را بر محصول مورد نظر داشت.

بنا به اعلام بورا، در حال حاضر پویایی به‌طور مشخصی تغییر کرده است. ولی می‌گوید اپل هم‌اکنون به شرایط کاری او در شرکت پالم بسیار نزدیک‌تر شده است.

در پالم (Palm)، جایی که تیم‌ها به‌شدت سازماندهی شده‌اند و مسئولیت‌ها بسیار مشخص هستند... بسیار واضح است که هر شخصی دقیقا چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد و چه مواردی، از وظایف وی برشمرده نمی‌شود. در چنین شرکتی هنگامی که برای درخواست کمک یا رفع یک مشکل به شخص دیگری مراجعه کنید، شنیدن جمله‌ی «وظیفه‌ی من نیست» بسیار رایج است.

افراد دیگری از جمله یکی از کارآفرینان سیلیکون‌ولی، استیو بلانک، سبک مدیریتی تیم کوک را با سبک مدیریتی مدیرعامل سابق مایکروسافت، استیو بالمر مقایسه می‌کنند. هنگامی که بالمر سمت مدیرعاملی مایکروسافت را پس از بیل گیتس از آن خود کرد، مدیریت او به شکلی بود که فروش این کمپانی را سه‌ برابر افزایش داد؛ اما در طول مدت فعالیت او به‌عنوان مدیرعامل، همچنین باعث شد این غول نرم‌افزاری موقعیت خود را برای مبدل شدن به یکی از بازیگران اصلی بازار گوشی‌های هوشمند از دست بدهد. باید منتظر ماند تا مشخص شود که اپل نیز مانند مایکروسافت یک موقعیت مهم را از دست خواهد داد یا خیر. البته با توجه به محبوبیت و سرمایه‌های عظیمی که اپل در اختیار دارد، همچنان به نظر نمی‌رسد که محصولات آینده‌ی این شرکت، حتی اگر به اندازه‌ی آیفون مورد توجه قرار نگیرند، فروش نداشته باشند.

200/202

منبع: زومیت

کد خبر: 724381

وب گردی

وب گردی