فاجعه به روایت مهارکنندگان آتش پلاسکو

شعله‌های آتش هو می‌کشد از میان ویرانه پلاسکو، انگار قرار نیست ساکت شود تا پیکر خسته و بی‌جان جان‌فشانانی که بلعید، آرام بگیرد. تن‌ سوخته‌ها زیر آوار مدفون هستند و خانواده‌های بحران‌زده با اشک‌هایشان سعی می‌کنند آتش‌ درون را خاموش کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شرق اما مگر می‌شود، مگر می‌گذارد این ویرانه وحشی که خاموش شوند و نفس بگیرند بغضی قورت بدهند در میان این دود و خاکستر و آهن و پلاستیک، ‌گر می‌گیرند و ناله‌هایشان فوران می‌کند.
بحران در پلاسکو ادامه دارد و بهت در ایستگاه‌های آتش‌نشانی که نیروهایشان به منطقه اعزام شده‌ بودند. ایستگاه ١٨ یکی از ایستگاه‌هایی است که از ابتدای آتش‌سوزی به عنوان نیروی کمکی به محل اعزام شده ‌است. یکی از مأموران آتش‌نشانی ایستگاه ١٨ می‌گوید: شیفت کاری ما نبود اما پس از فراخوان به‌سرعت خودمان را به محل حادثه رساندیم. ساعت ١١:٢٠ دقیقه به محل رسیدیم و تا ساعت ٩ شب آوار‌برداری کردیم. برای رسیدن به محل ریزش تونل‌های کوچکی حفر کردیم اما حجم آوار بسیار زیاد بود نتوانستیم به طبقات منفی ساختمان برسیم. با توجه به شرایط موجود امکان اینکه پاساژ کویتی‌ها نیز ریزش کند، وجود دارد. ایستگاه ١٨ تلفاتی نداشته چون به عنوان نیروی کمکی به محل اعزام شد. نمی‌دانم چرا تعداد آتش‌نشان‌های زیر آوار اعلام نمی‌شود. همه فرمانده‌ها در هر عملیاتی حتی از میزان اکسیژن درون کپسول نیروهای خود خبر دارند.
ساختمان پلاسکو از ساعت ٧:٣٠ صبح پنجشنبه آتش گرفت تا قبل از فروریختن ساختمان مأموران آتش‌نشانی چندین‌بار تا مرز خاموش‌کردن آن پیش رفتند اما با توجه به مواد داخل ساختمان و شرایط موجود، آتش دوباره شعله‌ور شده و طبقات بالاتر را نیز دربر گرفت. در راه‌پله‌ها و مسیرهای مشاع ساختمان اجناس قابل اشتعال چیده شده بود که همین باعث بیشترشدن آتش‌سوزی شد. فلز تا دمای بالای ٣٥٠ درجه تحمل حرارت را دارد با توجه به حجم آتش‌سوزی، دمای ساختمان بالاتر رفته بود با توجه به اینکه سازه فلزی بوده تحمل نکرد و ریزش کرد. او درباره اینکه گفته می‌شود عده‌ای داخل موتورخانه محبوس شده‌اند، می‌گوید: افرادی که در موتورخانه بوده‌اند به احتمال زیاد از بچه‌های آتش‌نشانی نبوده‌اند چون آتش در طبقات بالا بوده و آتش‌نشان‌ها در آنجا مشغول به کار بودند البته احتمال دارد در اثر ریزش و پرت‌شدن در آنجا مدفون شده باشند که ما خوشحال می‌شویم اگر واقعا همکارانمان زیر آوار نباشند و در موتورخانه زنده باشند. آتش‌نشان‌هایی که زودتر برای کمک به محل حادثه رسیده بودند مثل ایستگاه‌های ٦٤ و ١١٥ آنها زمان فروریختن ساختمان در محل بودند درحال‌حاضر نیز هلال احمر تعدادی دستگاه زنده‌یاب آورده که تا ١٥ متر را نشان می‌دهد این دستگاه بین سه تا شش نفر را در اطراف موتورخانه زنده نشان می‌دهد. اما به دلیل حجم آوار نمی‌شود کاری کرد باید جرثقیل‌های ٤٠ و ٥٠ تنی آورد تا بتوان آن حجم از خاک را بالا آورد. یکی دیگر از آتش‌نشانان ایستگاه ١٨ هم می‌گوید: کل نیرو‌های ما در محل حضور داشتند چون ایستگاه ما مجهز به نردبان بود از کوچه‌های پشت ساختمان پلاسکو نزدیک به ٤٠ تا ٥٠ هزار لیتر آب برای خاموش‌کردن آتش به درون ساختمان ریخت. با توجه به اینکه افرادمان بیرون از ساختمان مشغول خاموش‌کردن آتش بودند افراد تیممان آسیبی ندیدند. نزدیک به ١١ نفر از افرادمان در محل حاضر بودند و ٥٠ نفر دیگر استراحت می‌کردند پس از بحرانی‌شدن شرایط فراخوان داده شد و آنها نیز به محل اعزام شدند. ایستگاه ١٨ سومین ایستگاهی بود که برای خاموش‌کردن آتش به محل اعزام شد. ایستگاه‌های اصلی ایستگاه ١١٥ در خیابان بهارستان و ایستگاه ٤٦ در خیابان برادران مظفر است. این دو ایستگاه قبل از بقیه به محل رسیده‌اند و به احتمال زیاد بیشترین تلفات نیز برای همین دو ایستگاه است.
او ادامه می‌دهد: نه فهرستی از مفقودان و کشته‌شدگان برای ما ارسال شده و نه تعدادشان مشخص است. امیدواریم زنده باشند.
درمجموع احتمال دارد بیشترین تلفات برای ایستگاه یک در حسن‌آباد باشد؛ شب گذشته نیز در آنجا دعای توسل خوانده شد. به احتمال قوی با توجه به شواهد سه الی چهار نفر از بچه‌های ایستگاه یک شهید شده‌اند. از کارکنان آتش‌نشانی خواسته شده با خبرنگاران مصاحبه نکنند و اجازه دهند سکوت خبری باشد. پوشش خبری را هم صداوسیما و شبکه خبر انجام دهد. برخی از مردم گل آورده بودند وقتی ما از محل حادثه آمدیم از شدت و همدردی مردم حضور و همدلی آنها شگفت‌زده شدیم. بعد از ریزش آوار به همه آتش‌نشان‌های کل سازمان آتش‌نشانی فراخوان عمومی داده شد. این مأمور آتش‌نشانی که مانند همکارانش شرایط بحرانی‌ای را پشت‌سر می‌گذارد، ادامه داد: از مردمی که سلفی می‌گرفتند و با خنده و شادی از ریختن ساختمان عکس‌برداری می‌کردند، گله‌مند هستم. چند‌ هزار نفر بی‌کار شدند تعداد زیادی از آتش‌نشانان جان داده‌اند و تعداد زیادی نیز در رفت‌وآمد برای عملیات نجات هستند و عده‌ای زیر آوار مانده‌اند در این شرایط تعدادی در حال سلفی‌گرفتن هستند، این واقعا ناراحت‌کننده است. علاوه بر ترافیک ماشینی که مانع از امدادگری ما می‌شد با ترافیک مردمی و افراد گوشی به دست نیز روبه‌رو بودیم که بسیار برای ما آزار‌دهنده بود.

700700

کد خبر: 724420

وب گردی

وب گردی