سال ۲۰۱۶ اپل، اپل سابق نبود

فروش بالای اپل در تعطیلات سال نو مسلما باعث افتخار و خوشحالی مدیران اجرایی نیست، چراکه محصولاتش در سال ۲۰۱۶ پر از مشکلات ریز و درشت بودند.

به گزارش ایسکانیوز، اپل در سال ۲۰۱۶ سر و صدای زیادی به پا کرد؛ اما این جنجال برعکس سال‌های قبل، شور و هیجان محصولات عالی این شرکت نبود. بلکه مشکلاتی بودند که محصولات مختلف این شرکت داشت. این مشکلات با معرفی آیفون SE و نسخه کوچک‌تر آیپد پرو شروع شد. شاید این دو محصول مفید بودند؛ اما هیچ حس هیجانی به کاربران منتقل نمی‌کردند.

مردم محصولی را می‌پسندند که احساس کنند جدید و هیجان‌انگیز است. اما آیا محصولات اپل امسال این دو ویژگی را داشتند؟ مسلما نه. مثلا اگر گوشی دوست‌داشتنی سامسونگ مشکل انفجار باتری نداشت، فروش آیفون ۷ به این حد می‌رسید؟

در ماه مارس تحلیل‌گر مشهور اپل، والت ماسبرگ نوشت:

آیفون ۷ باید بسیار عالی و هیجان‌انگیز باشد.

اما بعدها مشخص شد آیفون ۷ چندان جالب نیست. جک هدفون آن حذف شده بود و اپل قول داد به‌زودی ایرپاد را وارد بازار می‌کند. ایرپاد به دست مشتریان رسید، اما خیلی دیر. وقتی به حرف‌های فیل شیلر که گفته بود حذف جک هدفون شجاعت است فکر می‌کنیم، می‌بینیم تنها شجاعتی که در کار بوده گرفتن سود بیشتر است.

اپل شرکتی بود که بر اساس غرایز انسانی عمل می‌کرد و محصولاتش در عین سادگی حس لذت را به کاربران منتقل می‌کرد. اما امسال کل تمرکز این شرکت بر گرفتن سود بیشتر بود و توجه به نیازهای کاربران دیگر در اولویت نبود. متأسفانه اپل امسال حس ناامیدی و شور و شوق برای هیچ را به کاربران منتقل کرد.

برای مثال، مک بوک پروی جدید به دانگل‌های زیادی احتیاج دارد. همین بس که اپل هم‌اکنون ۱۷ عدد دانگل برای فروش گذاشته است. یا مثلا اگر شما یکی از گوشی‌های ایرپاد خود را گم کنید - که البته احتمال گم کردنشان خیلی زیاد است - باید ۶۹ دلار بپردازید.

یکی دیگر از تحلیل‌گران باسابقه اپل، ژان لویی گِسی، که زمانی هم در این شرکت کار کرده بود، مک بوک پرو را «Perplexing» توصیف کرده است. این کلمه فرانسوی به معنای گیج‌کننده است.

اپل باید اجازه دیدن محصولاتش را قبل از معرفی به چند نفر می‌داد تا کاستی‌ها را بفهمد. همه‌ی این نواقص را حل و سپس معرفی می‌کرد. در واقع این شرکت با کاربران خود ارتباط برقرار نکرده است تا ببیند محصولات جدیدش چه مسائل و مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد می‌کنند.

همین چند وقت پیش بود که باتری‌های مک بوک پرو مشکل داشت و اپل برای حل این مشکل ساده‌ترین کار را انجام داد: حذف زمان اتمام شارژ باتری. سپس در کمال ناباوری این شرکت در یکی از تبلیغاتش اعلام کرد که مک بوک پرو نقطه اوج ایده‌های بزرگ است.

با این کارها، اپل که همیشه به‌صورت هوشمندانه محصولاتش را معرفی می‌کند و به فروش می‌رساند، راه را برای انتقادات باز می‌کند. شاید شما مشکل را از آهسته شدن پیشرفت تکنولوژی بدانید و نه از اپل. ولی به‌احتمال زیاد مشکل از اپل است. برای مثال فرض کنید شما برای یک سال مربی یک تیم ورزشی هستید. شاید باختن چند بازی زیاد مهم نباشد؛ اما وقتی به فرصت‌های زیادی که داشتید فکر می‌کنید، آن موقع است که می‌فهمید چیزهای زیادی از دست دادید.

شاید این همه انتظار از اپلی که درگیر مشکلات زیادی مانند جریمه مالیاتی ۱۴.۵ میلیارد دلاری است، بی‌مورد باشد.

اپل همیشه با شرکت‌های بزرگ از جمله مایکروسافت رقابت تجاری دارد. امسال مایکروسافت بهتر بود. این شرکت محصولات بسیار خوبی عرضه کرد. برای مثال سرفیس استودیو را می‌توان هیجان‌انگیزترین محصول سال بنامیم.

200/202

منبع: زومیت

کد خبر: 724434

وب گردی

وب گردی