حادثه پلاسکو درسی برای ضرورت توسعه و بهبود تجهیزات نهادهای امدادی در کشور

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران با اشاره به اینکه حادثه پلاسکو درسی برای ضرورت توسعه و بهبود تجهیزات نهادهای امدادی در کشور بود، تاکید کرد: ضروری است تا مسئولان توجه بیشتری به نهادهای امدادی و خدمت‌رسان یه مردم داشته باشند تا در زمان حوادث شرمنده مردم نشویم.

به گزارش ایسکانیوز، حسین کتابدار با تسلیت به خانواده آتش‌نشانان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، ضمن تشریح فعالیت‌های امدادی هلال‌احمر در این حادثه، گفت: نقش هلال‌احمر در حادثه ریزش ساختمان پلاسکو بیشتر به عنوان پشتیبان بوده و با توجه به ابعاد حادثه از همان ساعات ابتدایی پس از اطلاع به هلال‌احمر(ساعت 8:30 صبح)، تیم‌های عملیاتی و امدادی هلال‌احمر، در ساعت 9 صبح با تمام امکانات سخت‌افزاری در محل حادثه حاضر شدند.
وی افزود: هلال‌احمر از ابتدای اعلام درخواست پشتیبانی حادثه، امکانات امدادی لازم از جمله آمبولانس‌ها، ست‌های نجات، اتوبوس آمبولانس را در محل حادثه مستقر کرد و به واحد آنست خود آماده‌باش داد و با توجه به پیش‌بینی ابعاد حادثه تیم‌های و تجهیزات زنده‌یاب خود از شمیرانات، ریو شهریار را نیز فراخواند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران با بیان اینکه هلال‌احمر در حوادث داخل شهر تهران به‌صورت مستقیم وارد عمل نشده بلکه به دستور فرمانده میدان عملیات وارد عمل می‌شود، اظهار کرد: در حادثه پلاسکو نیز مدیریت حادثه با شهرداری و آتش‌نشانی بود و ما نیز به عنوان پشتیبان و با اعلام نیاز با تجهیزات زنده‌یاب و سگ‌های جست‌وجو و نجات وارد عمل شدم.
وی در پاسخ به نتیجه سیگنال‌هایی که گفته شده بود روز گذشته در موتورخانه پلاسکو دریافت شده است، عنوان کرد: متاسفانه این سیگنال‌ها از افراد زنده زیر آوار نبود؛ البته دستگاه‌های بیورادار زنده‌یاب هلال‌احمر بسیار پیشرفته بوده و به هر جنبش، نبض، ضربان قلب و ... سیگنال نشان می‌دهد، اما با توجه به صداهای بسیار زیاد در محوطه حادثه امکان خطا وجود داشته و در مجموع در حادثه ریزش پلاسکو دایره مانور عملیات امدادی با توجه به حجم آتش، بسیار محدود بود.
کتابدار با تاکید بر اینکه امدادگران باید حتما به دستگاه‌های مکان‌یاب مجهز باشند تا در صورت رخداد چنین حوادثی بتوان آنها را نجات داد، عنوان کرد: حادثه پلاسکو درسی برای همه مدیران، مسئولان و نهادهای مدیریت بحران و امدادی بود تا به سمت توسعه و بهبود امکانات خود رفته و به پیشرفته‌ترین تجهیزات و امکانات روز مجهز شوند.
وی با بیان اینکه باید توجه ویژه‌ای به امکانات و تجهیزات نهادهای امدادی داشت تا در زمان حادثه شرمنده مردم نشویم، گفت: به عنوان نمونه هلال‌احمر از یک‌هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار خود فقط 100 میلیارد تومان دریافت کرده است؛ البته هدف ما انتقاد از دولت نیست، اما این مهم بر ضرورت توجه بیشتر به نهادهای امدادی تاکید می‌کند تا در زمان حادثه بتوانیم خدمات ارزنده‌ای به هموطنان ارائه کنیم.

701/700

کد خبر: 724508

وب گردی

وب گردی