مجیدی :  تشکیل پارلمان آسیایی مهم ترین هدف مجمع مجالس آسیایی است

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با تاکید بر این که تشکیل پارلمان آسیایی از مهم ترین اهداف این مجمع است، گفت: کمیته ویژه تاسیس پارلمان آسیایی به زودی در پاکستان تشکیل جلسه می دهد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا مجیدی روز یکشنبه درنشست خبری افزود: مجمع مجالس آسیایی یک سازمان بین المجالس است که بنا به ضرورت جایگزین انجمن پارلمان های آسیایی برای صلح شد.

وی با یادآوری این که این انجمن در سال 1999 میلادی به منظور تقویت و گسترش صلح در قاره آسیا تشکیل شده بود، تصریح کرد: مجمع مجالس آسیایی هم اکنون 42 عضو دائم و 16 عضو ناظر دارد و ما خواهان عضویت پارلمان های ناظر همچون استرالیا، نیوزلند و ژاپن به عنوان عضو دائم هستیم.
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با تاکید بر این که امسال در آستانه تاسیس دهمین سالگرد این مجمع هستیم، گفت: این مجمع در سال 2006 میلادی و در نشست انجمن در تهران به ابتکار مجلس شورای اسلامی به مجمع مجالس آسیایی تبدیل و دبیرخانه دائم آن در تهران مستقر شد.
مجیدی با یادآوری این که تاکنون 9 نشست مجمع مجالس آسیایی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: دو نشست مجمع مجالس آسیایی در ایران، دو نشست در پاکستان، یک نشست در سوریه، دو نشست در اندونزی و دو نشست در کامبوج برگزار شده است.
وی تصریح کرد: ریاست مجمع مجالس آسیایی دو ساله است و هم اکنون ریاست با کشور کامبوج است و بعد از آن به کشور ترکیه تحویل داده می شود.
وی ادامه داد: اهداف اولیه تاسیس مجمع مجالس آسیایی نزدیک کردن و گسترش ارتباط پارلمان های قاره برزگ آسیا بوده است و گسترش عدالت، دمکراسی، نفی نفوذ خارجی از مهم ترین اهداف این مجمع است.
سفیر سابق ایران در یونسکو ادامه داد: تقویت آزادی، عدالت اجتماعی، صلح، امنیت و دوستی، ایجاد همگرایی بین الملل آسیایی به منظور بهره برداری بهتر از همه امکانات این قاره، فراهم کردن رفاه و تسهیلات زیستی برای همه مردم از اهدافی است که مجالس آسیایی برای رسیدن به آن تلاش می کند.
مجیدی با تاکید بر این که هدف از تشکیل این مجمع، تاسیس پارلمان آسیایی است، گفت: قاره آسیا از فرهنگ ها و تمدن های کهنی برخوردار است و ایجاد یک پارلمان آسیایی کمک خواهد کرد تا با همدلی در مقابل معظلاتی همجون تروریست، فقر و بیماری بتوانیم ایستادگی کنیم.
وی ادامه داد: تاسیس پارلمان آسیایی مسلما مستلزم طی مراحل مختلف و نیازمند همکاری وسیعی از سوی همه کشورهای این قاره است و بدون همکاری مستقیم دولت ها، مجالس کشورهای آسیایی قادر به تحقق این هدف نخواهد شد.
وی تاکید کرد: در هفتمین نشست مجمع عمومی در پاکستان مقرر شد تا مطالعات لازم برای شناسایی روش های اجرایی و چگونگی اقدام برای تاسیس پارلمان آسیا شروع شود، به همین منظور کمیته ویژه تاسیس پارلمان آسیایی ایجاد شده که زیر مجموعه کمیته دائم امور سیاسی است و قرار است نخستین نشست آن در آینده نزدیک در پاکستان برگرار شود.
به گزارش ایرنا، فاطمه ذوالقدر، هاجر چنارانی، محسن کوهکن، علی کاظم، محمدرضا رحیمی از نمایندگان مجلس عضو مجمع مجالس آسیایی هستند.

302/300

کد خبر: 724634

وب گردی

وب گردی