محمدیان: مسئولان شهری به فکر چاره اندیشی در مواقع بروز بحران باشند

سرپرست سابق دانشگاه آزاد اسلامی مرکز خسروشاه اظهار داشت: مدیریت واحد شهری تا زمانی که وجود نداشته باشد و تصمیم گیری های عالمانه درباره شهرها اتخاذ نشود، پیشامدهایی چون حادثه ساختمان پلاسکو اتفاق می افتد.

به گزارش ایسکانیوز، با توجه به اینکه در اکثر کشورها اغلب پس از وقوع هر حادثه بزرگ، سیل کمکهای سازماندهی نشده اعم از نیروی انسانی و مادی به منطقه حادثه دیده گسیل می شو و با اتلاف نیروی فراوان ، اندکی وضع تخفیف می یابد و به سرعت همه چیز به دست فراموشی سپرده می شود. در این راستا یکی از مهمترین چالش های زمان حاضر ، نیاز به داشتن سیستم مدیریت در مواجهه با بلایای طبیعی و غیرطبیعی است.

در تمام کشورهای دنیا ، مدیریت ملی بحران عموماً بر عهده حکومت است. در برخی کشورها مدیر بحران رئیس قوه مجریه است ولی در اکثر آن ها مدیر بحران عضو قوه مجریه به ویژه در سطح ریاست جمهوری و وزارت کشور است. نمایندگان منطقه ای دولت، استاندار ، فرماندار و بخشدار زیر نظر وزیر کشور عمل می کنند . همچنین شهرداری ها و دهیاری ها دولت های محلی علیرغم استقلال نسبی خود ، با وزارت کشور هماهنگی به عمل می آورند.مدیریت بحران در کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در مسیر تحولی خود به طور متناوب تحت نظر ریاست جمهوری ، معاون اول رئیس جمهور، نخست وزیر، معاون اجرائی رئیس جمهور و وزیر کشور به مسئولیت های خود عمل کرده است.

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ساختار خاصی از مدیریت سوانح در بخش های پیش بینی، پیشگیری و کاهش اثرات سوانح ، مقابله و بازسازی وجود نداشت. فعالیت های مربوط به صورت پراکنده در برخی از قوانین سازمان ها پیش بینی شده بود اما فعالیت موثری صورت نمی گرفته است. از این رو مدیریت حوادث احتمالی بیشتر محلی و متکی بر توان نیروهای بومی بود. پس از انقلاب اسلامی در نهم اردیبهشت ماه سال 1348 " قانون پیشگیری و مبارزه با خطرات غیر مترقبه و سیل بر عهده وزارت کشور و شهرداری ها نهاده شد.

در این میان روزانه در اقصی نقاط کشور بخصوص در شهرها شاهد وقوع اتفاقاتی غیرمترقبه و گاها فاجعه بار هستیم حادثه روز پنجشنبه که یک ساختمان تجاری که در حدود 50 سال قدمت داشت آتش گرفت و به دلیل اسکلت آهنی فرو ریخت و تعدادی از آتش نشانان و افراد عادی و کسبه را با خسارات جانی و مالی بسیاری روبرو کرد که هنوز بعد از گذشت 3 روز تبعات حادثه باقی است و هنوز تعدادی از قربانیان این حادثه از زیر آوار خارج نشده اند.

حال سوال اینجاست در چنین حوادثی که در سطح شهر گاها به وقوع می پیوندد بحث مدیریت بحران و اتخاذ تصمیمی درست برای کاستن از تبعات حوادثی از این دست به چه صورت باید انجام شود.

در این خصوص مهرداد محمدیان سرپرست سابق دانشگاه آزاد اسلامی مرکز خسروشاه می گوید: این حادثه مانند زنگ خطری که به صدا درآمده است و در صورت وقوع چنین حوادث و یا زلزله سازه ساختمان ها به چه صورت است و شهر را چطور می توان در برابر این حوادث مهار کرد.
محمدیان در این راستا می گوید: حادثه پلاسکو برگ سیاهی برای شهرداری و نظام مدیریت شهری در ایران رقم زد و باید مسئولین بخصوص کسانی که درد جامعه و مردم ایران را دارند باید سرفصل جدیدی در نظام شهری و مدیریت شهر آغاز کنند و قوای سه گانه باید درست در دست هم بدهند و جریانی را آغاز کنند که این اتفاقات در جامعه رخ ندهد.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی متذکر می شود: مسئولان شهری باید به فکر چاره اندیشی در مواقع بروز بحران باشند. در آن زمان جایی نیست که مسئولان نشسته و چاره اندیشی کنند لازم است پیشگیری کنیم تا نیازی به درمان نباشد. با توجه به اینکه بحث مدیریت شهر در دنیا و بعد از جنگ جهانی دوم به صورت یک علم در دانشگاه ها تدریس می شود و بحث شهر از طریق یک مدیریت واحد شهری اداره می شود.آیا ما شهر را علمی اداره می کنیم یا نه و در جریان حادثه ساختمان پلاسکو به عنوان یک نمونه این مسئله را نشان میدهد. در این راستا بحث حقوق شهروندی، نگاه علمی به بحث شهر در کشور ما کنار گذاشته شده است و با توجه به اینکه اعضای شورای شهر تنها از روز عکس انتخاب می شوند و چگونه سرنوشت یک شهر را در دست می گیرند. نگاه علمی به بحث پرورش نیروهای متخصص برای مدیریت چنین بحران هایی در ابتدا از آموزش شروع می شود ابتدا از آموزش و پروش و سپس در آموزش عالی و مدیریت بحران برای آموزش رفتار دانش آموزان برنامه های کلیشه ای برای چگونگی رفتار در این شرایط تهیه می کند البته این برنامه ها به صورت نمایشی انجام می شود و البته لازم است در مقابل زلزله و بحران های این چنینی صورت می گیرد ولی باید به صورت سرفصل درسی در مدارس و دانشگاه ها به آن پردا.محمدیان می گوید: وجود نیروهای ناکارآمد در مدیریت شهری و کارشناسان از قبل تا الان بوده است. متاسفانه در جامعه ای زندگی می کنیم که به طرف منافع فردی حرکت کرده است و افراد حرص و طمع ثروت پیدا کرده اند و تعدد ساخت و سازها توسط افراد غیر کارشناس گواه این مدعاست. با توجه به حادثه ساختمان پلاسکو این مسئله به عنوان زنگ خطری برای شهرهاست و با نگاه رو به آینده چنین خطری تهدیدی برای شهرهای بزرگ در آینده نزدیک است به طور مثال در شهر تبریز اگر زلزله به وقوع بپیوندد 700 الی 800 هزار نفر تهدید می شود و البته تهران بیشتر از این رقم است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اگر از دانشجویان و اساتید در دانشگاه ها حمایت صورت گیرد این افراد حرف های زیادی برای گفتن دارند. انسانهای آگاه و دانشمندان بسیاری در دانشگاه ها هستند و اگر به این افراد بها داده شود و امیدوارم که برای کشور تلاش بیشتری شود و ایران لیاقت بیشتری دارد و سرزمینی است که زمانی که کشورهای دیگر در اوج توحش بودند ایرانی دارای تمدن بودند. 500 سال پیش قبل از اینکه ساختمان های معروفی که اکنون در دنیا وجود دارد ساخته شود در کشور ما نقش جهان ساخته شد و معماری و شهرسازی در دنیا همتایی نداشت و عقب نشینی کشور ما در حال حاضر نیاز به آسیب شناسی دارد.و نیاز به بازگشت خویشتن داریم زیرا روزی در دنیا تاثیر گذار بودیم.

205/200

کد خبر: 724638

وب گردی

وب گردی