چطور کارهای تکراری و تقلیدی به جشنواره تئاتر  راه یافته اند؟

سعید سپتاوی گفت:متأسفانه کاری که دیشب دیدم از نظر شعر و حرکات بچه‌ها و حتی لباس آن‌ها بسیار شبیه به «میلان» بود. سوال من این است که اگر معیار جشنواره این است که کار تکراری نباشد چطور چنین آثاری به جشنواره راه پیدا می‌کنند و در بخش مسابقه قرار می‌گیرند؟

سعید سپتاوی (بازیگر و عضو گروه نمایشی الغدیر خرمشهر) که در جشنواره تپاتر فجر امسال حضور دارد،‌ در رابطه با پیشینه‌ی این گروه نمایشی به ایسکانیوز گفت: این گروه چهل و پنج نفره، سی و چهار سال است که فعالیت می‌کند و سرپرست آن عبدلحلیم تقلبی است. ما در جشنواره‌های مختلف خارج از کشور مانند جشنواره‌های قطر و عراق شرکت کردیم اما متأسفانه امسال کار ما برای شرکت در کشور دبی تأیید نشد.

وی ادامه داد: ما در این مدت فعالیت‌های زیادی انجام دادیم. این روزها نیز در حال آماده‌سازی کاری به زبان عربی فصیح و فارسی هستیم. این اثر درباره گروه تکفیری داعش است.

سپتاوی در رابطه با یک اجرای خیابانی با نام «میلان» توضیح داد: گروه ما تاکنون 9بار در جشنواره‌ تئاتر فجر چه صحنه‌ای و چه خیابانی حضور پیدا کرده است. آخرین کار ما نمایش «میلان» بود به کارگردانی عبدلله هلیات. این یک کار بومی و آیین سنتی جنوب است.

او در رابطه با «میلان» و معنای آن بیان کرد: «میلان» یک سبک ماهیگیری است که به سیصد سال قبل برمی گردد. یعنی زمانی که هنوز تور ماهیگیری به وجود نیامده بود. ماهیگران حین جزر و مد سعف (برگ نخل) را در آب می‌گذاشتند و آن‌ها را در زمین به هم می‌بافتند و در بین بافته‌ها طعمه‌هایی قرار می‌دادند. زمانی که مد می‌رسید و آب بالا می‌آمد ماهی‌ها با خوردن این طعمه‌ها در بین بافت‌های سعف گرفتار می‌شدند.

این هنرمند با اشاره به یک اجرای خیابانی که از سوی بچه‌های بوشهر روی صحنه رفته بود اظهار کرد: متأسفانه کاری که دیشب دیدم از نظر شعر و حرکات بچه‌ها و حتی لباس آن‌ها بسیار شبیه به «میلان» بود. سوال من این است که اگر معیار جشنواره این است که کار تکراری نباشد چطور چنین آثاری به جشنواره راه پیدا می‌کنند و در بخش مسابقه قرار می‌گیرند؟

سپتاوی ادامه داد: ما «میلان» را در قسمت‌های مختلفی اجرا کردیم و به تازگی نیز در صدا و سیمای آبادان برای هفته‌ی فرهنگی این اثر روی صحنه رفت. طبق قانون و گفته‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ما باید کارهای مدرن اجرا کنیم و به آیین سنتی خودمان برگردیم. ایران هزاران آیین دارد و رسم‌ و رسوم مختلف درجای جای ایران داریم. چرا این‌ها را اجرا نکنیم؟ با این شرایط اگر غربی‌ها می‌گویند که ایرانی‌ها هنر دزد هستند نباید به ما بربخورد!

این هنرمند همچنین در رابطه با وضعیت تئاتر آبادان اظهار کرد: خوشبختانه باید بگویم که تئاتر ما هنوز جان دارد ولی به سختی نفس می‌کشد. منطقه آزاد اروند در حال پیشرفت است و خوشبختانه مدیر کل ارشاد منطقه آزاد اروند از وقتی که روی کار آمده است به هنر و تئاتر جانی تازه بخشیده است. می‌توان گفت قبل از ایشان سینما و تئاتر ما عملاً خوابیده بود. پیش از این برای تئاتر تبلیغات نمی‌شد و مردم آن را فقط در محرم می‌شناختند و فقط می‌توانستیم در جشنواره‌ها خودمان را نشان دهیم.

عضو گروه نمایشی الغدیر خرمشهر در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه از تئاتر حمایت نمی‌شود گفت: ما باید کارهای فرهنگی را بیشتر کنیم. من از مسئولین خواهش می‌کنم کمی با آبادان و خرمشهر و هنرمندان آن در تماس باشند و ما را فراموش نکنند.

502500

کد خبر: 724649

وب گردی

وب گردی