جهانگیری:  کسانی که کارهای بزرگ را کوچک جلوه می دهند، خودشان را کوچک می کنند

معاون اول رییس جمهور با اشاره به انتقادهای غیر اصولی برخی افراد برای کوچک شمردن برجام، گفت: اینکه عده ای تلاش می کنند کارهای بزرگ را کوچک جلوه دهند در حقیقت خودشان را کوچک می کنند زیرا مردم خوب می دانند که شرایط قبل از برجام چگونه بود و حالا چه تحولاتی رخ داده است.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (یکشنبه) در مراسم اعطای تندیس و نشان امین الضرب به کارآفرینان برتر و تجلیل از پیشکسوتان عرصه اقتصاد که به مناسبت صد و سی و سومین سالگی اتاق تهران برگزار شد، اظهار داشت: اتاق بازرگانی بعنوان یکی از مهمترین و قدیمی ترین تشکل ها و نهادهای مدنی ایران است که تاکنون نقش کم نظیری در اقتصاد کشور ایفا کرده است.
معاون اول رییس جمهور افزود: اتاق بازرگانی نقش موثری در ساماندهی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی داشته و به یک پارلمان بخش خصوصی تبدیل شده به گونه ای که بخش خصوصی احساس می کند محلی وجود دارد که مطالب او شنیده می شود و دغدغه های بخش خصوصی را در مجامع مختلف اعلام می کند.
وی خاطر نشان کرد: برای دولت ها این یک افتخار است که مجموعه ای همانند اتاق بازرگانی بدون مزد و منت، سیاست های دولت ها را نقد کند و اگر دولتها بتوانند از نگاه مشورتی اعضای اتاق بازرگانی و صاحب نظران این اتاق ها استفاده کنند، تاثیر مثبتی در بهبود عملکرد آنها خواهد داشت.
جهانگیری اضافه کرد: یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید این است که رابطه خوبی با نخبگان کشور، فعالان بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی داشته و از نظرات آنها بعنوان مشاوران امین و صادق استفاده می کند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به صد و سی و سومین سال تاسیس اتاق تهران توسط حاج محمد حسن امین الضرب افزود: در آن سالها که هنوز ایجاد نهادهای مدنی چندان رایج نبود، امین الضرب در ایران بنیانگذار این نهاد مدنی بوده که امروز این نهاد به یک درخت تنومند تبدیل شده است.
وی با اشاره به دریافت کنندگان تندیس و نشان امین الضرب که بعنوان کارآفرینان برتر و پیشکسوتان عرصه اقتصاد برگزیده شده اند، گفت: اگر به سربلندی ایران می اندیشیدیم باید این انسان ها را از عمق وجود دوست بداریم و مسیر فعالیت را برای آنها هموار سازیم چرا که توسعه اقتصاد ایران راهی جز میدان دار شدن بخش خصوصی ندارد.
جهانگیری ادامه داد: اگر بخش خصوصی میدان دار اصلی اقتصاد باشد و بتواند به سرمایه گذاری، تولید و اشتغال اهتمام ورزد کارهای بزرگی در کشور رخ خواهد داد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به نامگذاری سال 95 تحت عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل گفت: این نامگذاری پیام مهمی داشت که به معنای راه اندازی چرخ متوقف شده اقتصاد کشور بود.
وی افزود: راه اندازی اقتصاد کشور که به دلیل تحریم ها و سوء مدیریت و از بین رفتن انگیزه و امید فعالان اقتصادی متوقف شده بود، کار پر زحمتی بود و دولت باید فضای مثبتی را برای اقتصاد کشور ایجاد می کرد.
جهانگیری ادامه داد: برخی کارها جزو وظایف قطعی دولت است و نمی توان از بخش خصوصی انتظار فعالیت در این زمینه ها را داشت. دولت باید تعامل با دنیا را برقرار کند و شرایطی بوجود آورد که بخش خصوصی احساس کند می تواند با دنیا کار کند که به لطف خدا پس از اجرایی شدن برجام تا حد زیادی این شرایط فراهم شده است.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: باید ثبات اقتصادی در کشور حاکم می شد و شاخص های اصلی اقتصاد برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی قابل پیش بینی می شد که دولت تلاش کرد با سیاست گذاری صحیح و ایجاد انسجام و وحدت در کشور، ثبات قابل قبولی در اقتصاد کشور ایجاد و شاخص های اقتصاد را قابل پیش بینی کند و خوشبختانه امروز فضای پیش برنده ای در اقتصاد کشور ایجاد شده است.
وی در ادامه با اشاره به انتقادهای غیراصولی و نادرست برخی افراد در خصوص عملکرد دولت، گفت: متاسفانه عده ای با نحوه انتقاد آشنا نیستند و نمی دانند که باید چه چیزی را مورد نقد قرار دهند.
جهانگیری افزود: گاهی برخی افراد آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران و گزارش های مرتبط با عملکرد دولت را نقد می کنند و جلساتی برگزار می کنند تا بررسی کنند که آیا مثلاً‌ میزان افزایش صادرات اعلام شده و یا میزان رشد اقتصادی که مرکز آمار اعلام کرده است صحت دارد یا نه؟
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه اینگونه برخوردها به معنای نقد نیست، خاطر نشان کرد: اعلام شاخص های عملکرد در حقیقت یک مدل ریاضی و مرتبط با علم آمار است و کسانی که این آمارها و عملکردها را زیر سؤال می برند در حقیقت تخصص لازم را ندارند.
وی ادامه داد: کسانی که قصد نقد دارند باید سیاست ها و برنامه های دولت را نقد کنند زیرا سیاست ها و برنامه ها قابل نقد است و عملکرد و شاخص ها قابل انتقاد نیست که البته دولت نیز همواره اعلام کرده است از پیشنهادات و انتقادات سازنده استقبال می کند.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه دولت سیاست های خوبی برای اقتصاد کشور تدوین کرده است، گفت: خوشبختانه عملکردها نیز مثبت بوده و با وجود اینکه پیش بینی می شد تورم مقداری افزایش پیدا کند، تورم اعلام شده در پایان دی ماه 6.9 درصد بوده و این یعنی همچنان روند تورم کاهشی است.
معاون اول رییس جمهور همچنین به رشد مثبت اقتصادی کشور به میزان 6.4 درصد اشاره و خاطر نشان کرد: البته این میزان رشد با احتساب سهم نفت است و بدون در نظر گرفتن سهم نفت میزان رشد اقتصادی شش ماهه اخیر بر اساس اعلام مرکز آمار ایران 4.3 درصد بوده است.
وی ادامه داد: کسانی که تولید و صادرات نفت ایران را تحریم کرده اند تصور نمی کردند پس از برجام بتوانیم درمدت کوتاهی میزان تولید و صادرات را به دو برابر سال گذشته برسانیم.
جهانگیری در ادامه به رشد بخش کشاورزی نیز اشاره و تصریح کرد: در سال 92 بیش از 6 میلیون تن واردات گندم انجام شد و در اسفند ماه سال 92 میزان ذخیره گندم در برخی استان های کشور به 3 روز رسیده بود که وضعیتی بسیار نگران کننده بود اما خوشبختانه امروز بیش از یکسال ذخیره گندم داریم و برای انبار کردن مازاد آن دچار مشکل شده ایم.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور با سیاست های صحیح در مسیر رشد و توسعه قرار می گیرد، گفت: باید نسبت به آینده کشور امیدوار باشیم و نباید اجازه دهیم که نسل جوان نا امید و مایوس شوند.
وی همچنین با اشاره به تغییرات نرخ ارز و تلاش برخی افراد برای فشار به دولت، گفت: عده ای به دولت فشار آوردند تا دولت را برای کنترل نرخ ارز به تصمیمات غیراصولی وادار کنند اما تیم اقتصادی دولت مصمم بود که بدون ورود به اقدامات غیراصولی و غیر صحیح، نرخ ارز را کنترل کند.
جهانگیری با بیان اینکه اقتصاد کشور پس از لغو تحریم ها از نظام بانکی منحرف شده و به سمت صرافی ها رفته است، اظهار داشت: در این وضعیت ریسک در اقتصاد بسیار بالا رفته و باید اقتصاد را به مسیر اصلی یعنی نظام بانکی باز گردانیم.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی افراد که با مراجعه به صرافی ها مقدار زیادی ارز خریداری می کنند، افزود: این گونه اقدامات موجب افزایش تقاضای ارز در بازار می شود و این شبه را به وجود می آورد که این افراد این میزان ارز را برای چه کاری می خواهند.
وی با تاکید بر لزوم ساماندهی صرافی ها، از برنامه بانک مرکزی برای نظارت بر صرافی ها در اسفند ماه خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی دولت، کسانی که می خواهند از صرافی ها ارز خریداری کنند اولاً باید منشاء ریالی که پرداخت می کنند، مشخص باشد و سپس باید معلوم باشد که ارز را برای چه فعالیتی می خرند.
جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه هنوز با وجود سپری شدن یکسال از برجام نتوانسته ایم استفاده مطلوبی از فاینانس داشته باشیم، گفت: البته این به معنای عدم موفقیت برجام نیست بلکه خودمان در این زمینه سخت گیری داشته ایم و دولت حساسیت زیادی درباره نوع قراردادهای فاینانس دارد و در این زمینه در حال رایزنی است و معتقد هستیم که اگر این کار 6 ماه با تاخیر اما مطمئن انجام شود بهتر است تا اینکه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دچار آسیب شوند.
در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت هم ایجاد تشکل هایی مانند اتاق بازرگانی را برای اقتصاد کشور مفید و اثر بخش دانست و گزارشی از فعالیت ها و اقدامات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ارایه کرد.
در این مراسم روسای اتاق تهران و اتاق ایران نیز گزارشی از اقدامات انجام شده ارایه و دیدگاه های خود را مطرح کردند.
در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از کارآفرینان برتر و پیشکسوتان اقتصاد با اعطای تندیس و نشان امین الضرب قدردانی شد.

302/300

کد خبر: 724654

وب گردی

وب گردی