نقض شدن حکم 2 متهم در پرونده بابک زنجانی/ اولویت ما حمایت‌ ازقربانیان حادثه ساختمان پلاسکو  است/این مقدار تخلف را یکجا برای یک بانک ندیده بودم!

سخنگوی  قوه قضائیه در صد وهفتمین نشست خبری خود از  نقض  شدن حکم دو متهم پرونده بابک زنجانی خبر داد و گفت : یک متهم فراریِ پرونده در خارج از  ایران   دستگیر و به کشور برگردانده شده است. 

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام و المسلمین اژه ای با تسلیت حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو گفت : امیدواریم حادثه عبرتی برای حوادث احتمالی در آینده باشد.
وی به پرونده ریخته گران که با 45 متهم و 160 جلد به دادگاه رفته است اشاره کرد و گفت: رسیدگی به این پرونده کار آسانی نیست و امیدواریم با دقت و سرعت این کار انجام شود.
اژه ای ادامه داد: به دنبال مبارزه با فساد در جامعه از جمله در دستگاه قضایی در دو هفته اخیر 5 قاضی تحت تعقیب قرار گرفتند و تعدادی وکیل و کارمند نیز تحت تعقیب قرار گرفتند که بنده خواهان آن هستم که در مورد این افراد هیچ اغماضی صورت نگیرد.

مشخص شدن تخلفات بزرگ در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان
سخنگوی قوع قضاییه به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه هم اشاره کرد و گفت: این پرونده نیاز به آسیب شناسی جدی دارد چرا که این پرونده هر چه جلوتر می‌رود تخلفات بزرگتری مشخص می شود .
سخنگوی قوه قضاییه افزود: چند هزار میلیارد تومان در این پرونده به تعداد معدودی بدون گرفتن تضمین داده شده بود که همه مسائل بر خلاف مقررات بانکی و تجاری است.
وی با اشاره به اینکه این مقدار تخلف را یکجا برای یک بانک ندیده بودم گفت: تسهیلات و میزان آن قانونی نبوده و با توجه به سرمایه مجاز در نظر گرفته نشده بود همچنین بالاتر از سقف مجاز تسهیلات ارائه شده است.

محسنی اژه ای با اشاره به اینکه در پرداخت تسهیلات قانون رعایت نشده گفت: اعتبارسنجی مناسب و ضمانت لازم صورت نگرفته بود نبوده است و اینها بخشی از تخلفات است و دولت و بانک مرکزی باید بررسی کند که اشکال در کجاست آیا فساد بوده یا موضوع عدم نظارت بوده است.

هر کجا نیاز باشد قوه قضاییه به فرو ریختن ساختمان پلاسکو ورود پیدا می کند

اژه ای در باره حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو گفت: این امکان وجود دارد که اطراف ساختمان پلاسکو نیاز به تخلیه و یا تخریب داشته باشند و اگر نیاز باشد قوه قضاییه نیز ورود پیدا می‌کند حتی شاید نیاز به حکم قضایی باشد که معاون دادستان و یا خودشان حضور خواهند داشت و موضوع را پیگیری می‌کنند علاوه بر این قرار است دادسرای تهران یک یا چند شعبه در این مورد اختصاص دهد.
وی تاکید کرد :هرکسی در زمینه حادثه پلاسکو مقصر باشد و قصور آن اثبات شود، دادسرا برایش تصمیم‌ میگیرد و ورود می‌یابد گفت: پرونده تشکیل شده برای پلاسکو در دو بخش قبل از اتفاق و زمان پس از این حادثه است که اولویت ما با اتفاق بعد از حادثه است هر چند تحقیقات لازم انجام شده و هرجا که نیاز باشد تحقیقات انجام می شود و استعلام می‌گیریم.

اولویت ما حمایت‌ ازقربانیان حادثه ساختمان پلاسکو است

اژه ای در پاسخ به این سوال که آیا در این پرونده پلاسکو کسی بازداشت شده است گفت: حادثه پلاسکو بسیار دلخراش بود و به دلیل آتش‌نشانانی که جان بر کف در صحنه حاضر شدند این حادثه ابعاد مختلفی دارد و باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد و باید ببینیم آیا ساختمان‌های مشابه دیگری را با این قدمت و عدم داشتن تجهیزات ایمنی وجود دارد یا نه ؟ و اگر وجود دارد تعداد آنها چقدر است و برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی استانداری، شهرداری و مالکان ساختمان‌ها چه اقداماتی باید انجام دهند؟
اژه ای افزود : حتی اگر قبول کنیم که تعداد دیگری ساختمان وجود دارد آیا می‌شود همه آنها را پملب کرد؟
سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد : گویا 3 هزار نفر در این ساختمان کار می‌کردند حالا آیا می‌شود به این تعداد گفت که دیگر کار نکنید آیا چنین امری ممکن است یا به جای پملب و بیکار کردن عده‌ای باید نسبت به این ساختمان‌ها رفع خطر کرد؟

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: طبق بند ۱۴ ماده 55 قانون شهرداری،‌ شهرداری موظف به رفع خطر است.

ازه ای با طرح یک سوال گفت: آیا اخطار شهرداری کافی است ؟ایا شهرداری برای همه این ساختمان‌ها امکانات و بودجه کافی را دارد؟

5 سال زندان برای نازنین زاغری و عبد صالح

سخنگوی قوه قضا به وضعیت بدهکار بانک که چندی پیش بازداشت شد اشاره کرد و گفت: این متهم به اتهام 1000 میلیارد بدهی بانکی بازداشت شده بود که در ادامه دادرسی به 1200 میلیارد تومان بدهی اعتراف کرد اما تاکنون براساس اطلاعات بانک‌ها وی بالغ بر 2000 میلیارد تومان معوقه بانکی دارد که تحقیقات از وی ادامه دارد .
محسنی اژه ای به آخرین وضعیت احکام نازنین زاغری هم اشاره کرد و گفت: نازنین زاغری محکوم به 5 سال زندان شده و حکم وی مورد تائید قرار گرفته است و فرهاد عبدصالح هم به حبس محکوم شده که در مرحله تجدید نظر است اما حبس 5 ساله او قطعی است .

اژه‌ای تاکید کرد: فوآد صادقی و علی غزالی هم به حبس محکوم شده‌اند که حکم آنها قطعی است و در مجموع منعی برای اعلام اسامی آنها وجود ندارد.

عربستان هنوز به خانواده شهدای منا دیه پرداخت نکرده است
سخنگوی قوه قضا در پاسخ به این سوال که آیا به خانواده شهدای حادثه منا دیه پرداخت شده است گفت: از عربستان چیزی به عنوان خسارت به خانواده‌ها پرداخت نشده است.
وی گفت : در زمینه دیه حادثه‌دیدگان ساختمان پلاسکو نیز دولت گفته که کمک می‌کند و کسانی که نیز بیمه داشتند خسارت‌هایشان پرداخت می‌شود.

ما نمی توانیم همه ساختمان‌های مشکل دار را پلمب کنیم

وی به بازنشسته شدن قاضی پرونده تعاونی مسکن اداره برق اشاره کرد و گفت: اگر قاضی بازنشسته شود قاضی دیگری جایگزین خواهد شد.
اژه ای با تاکید بر اینکه قوه قضائیه به تنهایی نمی‌توانند تمامی علل و عوامل انجام جرم را در جامعه کاهش دهد گفت: یکی از عوامل سرقت، فقر است و یکی از عوامل فقر هم بیکاری است اما آیا قوه قضائیه می‌تواند شغل ایجاد کند؟ آیا ما می‌توانیم فقر را کم کنیم؟

وی افزود: قوه قضائیه فقط می‌تواند کاری کند که حکم صادره بازدارنده و پیشگیرانه باشد .
محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال در مورد شکایت رئیس دولت اصلاحات از سردار نقدی رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین گفت:‌ این شکایت در دادسرا ثبت شده و هم‌اکنون در مرحله تعقیب و رسیدگی است، ضمن اینکه هر فردی که در دادگستری تظلم‌خواهی کرده و شکایت کند، این شکایت ثبت و قطعاً به آن رسیدگی می‌شود.

همه معوقه داران را بازداشت نمی‌کنیم​

محسنی اژه ای در زمینه سخنان دیروز رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه اینکه آیا خسارت‌های این حادثه را بر عهده می‌گیرد یا خیر گفت: در روز گذشته محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان در مصاحبه ای رسما نسبت به ساخت مجدد ساختمان پلاسکو و جبران حق و حقوق آسیب‌دیدگان اعلام آمادگی کرده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اطلاعات سپاه اخیراً 4 نفر را به دلیل بدهی کلان بانکی اظهار کرده است، گفت:‌ اینکه کدام یک از ضابطین اصل پرونده را دنبال کرده‌اند نمی‌دانم ولی 4 ـ 5 نفر از کسانی که معوقات داشته و بر خلاف قانون تسهیلات گرفته‌اند تحت تعقیب بوده همچنین 5 نفر بازداشت شده‌اند. هر کسی که معوقات داشته باشد بازداشت نمی‌کنیم بلکه کسانی بازداشت شده که تسهیلات را گرفته و در جای خودش مصرف نکرده همچنین با وجود دارا بودن، بدهی‌های خود را پرداخت نمی کنند ، این افراد از جمله این گروه بودند

اژه‌ای در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه در اساس بند ۱۴ ماده 55 قانون شهرداری این سازمان پلمپ و تخریب ساختمان‌هایی همچون پلاسکو در آن اشاره نشده و این مسئله مربوط به قبل از انقلاب بوده و قانون فعلی بیان کرده که وضع ایمنی کارگاه‌ها مسئول آن با اداره بازرسی وزارت کار است و وزارت کار باید آن را پیگیری می‌کرده است،‌ گفت: این مسئله را از وزارت کار بپرسید که چرا عمل نکرده است

مرخصی مهدی هاشمی تمام شد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی در دیوان عالی تأیید شده ؟ و آیا وی به زندان بازگشته است؟گفت: مرخصی مهدی هاشمی امروز تمام شده است اما در حال حاضر اطلاعی از بازگشت وی به زندان ندارم.

اژه‌ای در خصوص تأیید درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی در دیوان عالی افزود :تا هفته گذشته این اتفاق نیفتاده و همچنان این پرونده روال عادی خود را طی می‌کند.

700

کد خبر: 724657

وب گردی

وب گردی