بعیدی نژاد: در برابر بدعهدی های آمریکا اهرم‌های لازم راداریم

حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در سخنانی ضمن تاکید بر تثبیت شدن حقوق هسته ای کشورمان به بدعهدی ها و دشمنی‌های آمریکا اشاره و تصریح کرد ایران در صورت بدعهدی این کشور در موردتوافق برجام، از اهرم‌های لازمی که در اختیار دارد، استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، بعیدی نژاد از اعضای مذاکره‌کننده تیم هسته‌ای کشورمان شامگاه شنبه در سخنانی در جمع دانشجویان در کانون «توحید» به عنوان 'مرکز انجمن اسلامی دانشجویی لندن' تحت عنوان 'یک سال برجام'، تصریح کرد: این را بدانیم که اگر آقای دونالد ترامپ برایش ساده بود شعار انتخاباتش در مورد پاره کردن برجام را اجرا می‌کرد، ولی آنها می‌دانند این توافق حاصل مذاکرات بسیار سخت بوده است و توافق نامه ای دوجانبه هم نیست بلکه تفاهمی چندجانبه با تصویب شورای امنیت سازمان ملل است.
سفیر ایران افزود: آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که حاصل برجام شکل گیری یک ترتیباتی است که حفظ آن برای ثبات، امنیت و صلح منطقه ای و بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است.
بعیدی نژاد بابیان اینکه از آمریکا به‌عنوان دشمن اصلی ما همواره انتظار بدعهدی را داریم، گفت: مطمئن باشید آنها می‌دانند که ما اهرم‌ها و ابزارهایی داریم که اگر این بدعهدی‌ها را ادامه و یا گسترش دهند، با واکنش جدی ما مواجه خواهند شد.
وی همچنین تصریح کرد: در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز، اعضای تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه وارد مذاکرات در خصوص مسایل غیر هسته ای و یا دوجانبه با آمریکا نشدند و آقای ظریف نیز در مذاکرات همواره این مساله را مورد تأکید قرار می‌دادند.
عضو مذاکره‌کننده تیم هسته ای کشورمان افزود: در مذاکرات نیز هیچ‌گاه به آمریکایی‌ها خوش‌بین نبودیم و اینکه این مذاکرات سخت انجام گرفت تا تعهدات آنها با تمام جزئیات آن به روشنی نوشته و ضبط و ثبت ‌شوند به دلیل همین مساله و جلوگیری از هرگونه بدعهدی از سوی آنها بوده است.
بعیدی نژاد در بخشی از سخنان خود با اشاره به نگرانی بسیاری از کشورها از آمریکای شمالی و قاره ی آمریکا گرفته تا قدرت‌های اروپایی و آسیایی چون آلمان، فرانسه، و تا ژاپن و چین از سیاست‌های جدید آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ گفت: اما در حال حاضر آرامش دولت و ملت ایران از بسیاری از قدرت‌ها بیشتر است .
وی افزود: 'این آرامش به این دلیل است که پیش‌ از این به نقطه‌ای رسیده بودیم که انتظار همه سناریوها را داشتیم اما ملت ایران بر روی آرمان‌ها و اصول خودش ایستاد. در حال حاضر از وضعیت کنونی، نه می‌ترسیم و نه نگران هستیم و نه ذوق‌زده هستیم.'
سفیر ایران اضافه کرد: 'ما در حال حاضر به صحنه عمل نگاه می‌کنیم که آمریکا از خودش چه رفتاری نشان می‌دهد و براساس آن سیاست‌های خودمان را تنظیم می‌کنیم.'
سفیر ایران همچنین در جریان سخنرانی‌اش با تشریح ابعاد و جزییات مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت شک نکنید مفاد برجام در مراکز و موسسات تحقیقاتی جهان در طی ده‌ها سال آینده مورد پژوهش قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به پیچیدگی‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی مساله هسته‌ای ایران و مذاکرات برجام افزود: این امر ناشی از این مساله بود که ابعاد مختلفی از روابط ایران با غرب و آمریکا، مسایل حقوقی و مباحث فنی و بحث های عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای با یکدیگر گره ‌خورده بود.
بعیدی نژاد افزود: اگر به پیش زمینه های این بحث نگاه کنید، اسنادی که در سطح بین‌المللی منتشر شده نشان می‌دهد که دلایل و استدلال‌های زیادی وجود داشت که غرب به‌خصوص آمریکا تلاش داشته‌اند از موضوع هسته‌ای ایران، به عنوان اهرمی برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران و مواجه با جمهوری اسلامی ایران درست کنند و در همین راستا همه تمام تلاش‌های خودشان را به عمل آوردند تا بتوانند این پرونده را سنگین و یک بسیج بین‌المللی و جهانی پیرامون آن ایجاد کنند.
بعیدی نژاد با اشاره به کتاب منتشر شده از 'جیمز رایزن' و برنده جایزه پولیتزر در سال 2006 میلادی در این خصوص، گفت: در این کتاب عنوان ‌شده که آمریکا در چارچوب پروژه‌ای به نام 'مرلین' به دنبال آن بوده است که به دنبال موضوع عراق و حمله علیه آن، پروژه‌ای برای بحران سازی علیه ایران طراحی کنند تا بتوانند با ایران وارد مواجه نظامی شوند.
وی افزود: این کتاب و سایر اسنادی که بعداً منتشر شد، دقیقاً نشان داد که آمریکا و سازمان سیا مسیری را طراحی کرده بودند که پرونده هسته‌ای ایران را به یک بحران بین‌المللی و سپس به یک موضوع تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی مبدل سازند تا بتوانند با این بهانه در صورت لزوم در زمان مناسب خود با ایران به ‌صورت نظامی رودررو شوند.
بعیدی نژاد با اشاره به روند پرونده هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان داشت: آنها در سطح بین المللی نیز فشار زیادی می آوردند و اتهام ورود ایران به ابعاد نظامی، در پرونده هسته ای ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اولین بار در دوران محمد البرادعی در آژانس شکل گرفت که بر آن نام 'مطالعات ادعا شده ' گذشته بودند و بعد از تندتر شدن فضا در اواخر زمان البرادعی و اوایل دوران ریاست 'یوکیا آمانو'، عنوان این پرونده را یک درجه بالاتر بردند و بر آن نام 'ابعاد نظامی احتمالی' گذاشتند.
وی گفت: اقای آمانو در مذاکرات خصوصی می‌گفت که اگر نتوانیم به یک تفاهم اصولی با ایران برسیم آن کلمه 'محتمل' هم خط خواهد خورد که معنایش آن بود که برنامه هسته‌ای ایران دارای جنبه نظامی است و این یعنی که ایران از 'ان پی تی ' تخطی کرده و در نقض تعهدات خود به دنبال سلاح هسته‌ای بوده است و بر این اساس بایستی با ایران برخورد مستقیم صورت گیرد.
بعیدی نژاد افزود: در سال 2006 میلادی نیز اولین قطعنامه شورای امنیت تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران منتشر شد که این فصل مربوط به مسائل و موضوعاتی است که تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی شمرده می‌شوند.
وی گفت: ششمین قطعنامه شورای امنیت یا همان قطعنامه تفصیلی و 18 صفحه‌ای 1929 نیز در سال 2010 میلادی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل به تصویب رسید که در آن بار دیگر ایران و برنامه هسته‌ای‌اش را تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌الملل قلمداد و حتی مقدمه برخورد نظامی با ایران را در آن پیش‌بینی کرده بودند.
بعیدی نژاد افزود: اما این مسیر تقابلی که آمریکا و متحدانش در پیش‌گرفته بودند، سبب نشد که ایران از برنامه هسته‌ای‌اش عقب‌نشینی کرده و تسلیم شود. ما همچنان برنامه‌های هسته‌ای خودمان را ادامه می‌دادیم.
وی اضافه کرد: از سال 2010 میلادی به بعد، اوج فشارهای آنها علیه ایران است که با قطعنامه 1929 شروع می‌شود و در این دوران گسترده‌ترین تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به‌صورت یک‌جانبه و در کنار تحریم‌های چندجانبه شورای امنیت، را شاهد هستیم .
سفیر ایران گفت: در چارچوب این تحریم‌ها، آنها برای اولین بار در کنار هدف قرار دادن صنایع بزرگ ایران، سیستم بانکی را نشانه‌گیری کردند و در همین راستا بانک‌ها از انتقال هرگونه وجهی به ایران ممنوع شدند و آنها باور داشتند که این تحریم می‌تواند ایران را به تسلیم شدن وادار کند.
بعیدی نژاد افزود: در این میان برای ایجاد ترس در بانک ها تعداد زیادی از بزرگترین بانک های جهان از بانک‌های اروپایی و سایر کشورها را به دلیل مبادلات بانکی با کشورمان هریک حتی تا مبلغ 10 میلیارد دلار جریمه کردند.
وی افزود: بعد از سال‌های 2011 و 2012، درآمد نفتی ایران به دلیل تحریم‌ها به‌شدت کاهش یافت و آنها حتی با کشورهای واردکننده نفت ایران وارد گفت‌وگو شده بودند، آنها را از خرید نفت از ایران منصرف کرده بودند، به طوری که در این زمان تنها 5 کشور جهان یعنی ژاپن، هند ، کره جنوبی، چین و ترکیه از ایران نفت می خریدند.
سفیر ایران اضافه کرد: با تشدید تحریم‌ها، تولید نفت خام ایران از 2.5 میلیون بشکه در روز حتی به 800 تا 850 هزار بشکه در روز رسید. این در شرایطی بود که حتی نمی‌توانستیم تمامی عایدات فروش نفت را تحویل بگیریم، چراکه عمده این عایدات در حساب‌های خاصی بلوک می‌شدند و بخشی از آن برای خرید مواد مصرفی و دارویی و مواد غذایی در اختیار ما قرار می گرفت که این محصولات را هم می بایستی از همان کشورها می‌خریدیم.
وی افزود: در این دوران جز موارد تعریف شده هیچ کشتی دیگری نمی‌توانست برای حمل نفت به ایران بیاید چون همه بندرهای ایران تحت تحریم قرار می‌داشتند و این کشتی ها نیز در صورت ورود بالطبع تحت تحریم قرار می‌گرفتند، ضمن اینکه شرکت‌های بیمه بین‌المللی نیز حاضر به بیمه کردن این کشتی‌ها نبودند.
وی گفت: اما به پشتوانه مقاومت و حمایت ملت، الحمدالله تا آخرین لحظه هم مقاومت کردیم و حاضر نشدیم از اصول و آرمان‌های خود کوتاه بیاییم. اما یادمان نرود اصلی‌ترین شعار و خواسته ما این بود که ایران به حقوق هسته‌ای خود برسد و این مساله در ماده چهار پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا 'ان پی تی' نیز بر آن تصریح ‌شده است .
وی افزود: ما خواهان این بودیم که به‌حق کشورمان برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای احترام بگذارند نه آنکه آن را دلیلی برای تنبیه قرار ندهند .
بعیدی نژاد با اشاره به نافرجام ماندن مذاکرات هسته‌ای ایران با سه کشور اروپایی از سال 1382 تا سال 1384 میلادی، گفت: در سال 1384 آنها طرحی دادند و امتیازات زیاد سیاسی، اقتصادی، تجاری، فن آوری و غیره را برای ایران در نظر گرفتند اما خواهان توقف برنامه غنی سازی در ایران بودند. اما جواب ما در آن زمان این بود که برنامه هسته‌ای ایران قابل‌فروش نیست و خواسته ما پذیرش حقوق مسلم هسته ایران است و با همین جواب رد آنها، دوباره برنامه هسته‌ای خودمان را از سر گرفتیم .
وی گفت: همان‌طور که اشاره شد تا قبل از برجام شاهد شش قطعنامه شورای امنیت و 12 قطعنامه شورای حکام علیه پرونده هسته‌ای ایران بودیم و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کردند و حتی به دنبال اجرای برنامه مشابه نفت در برابر غذا که علیه عراق پیاده کرده بودند، در مورد ایران بودند، اما مقاومت و پایداری ملت و توانمندی ملت ایران آنها را به‌زانو درآورد و هیچ راهی برای آنها باقی نماند جز مواجهه نظامی که آن‌هم برای آنها هزینه‌های سنگین و پیش بینی نشده داشت. آنها می دانستند که در مواجهه نظامی با ایران ممکن بود ضربه هایی به ایران بزنند اما میدانستند که کار بسیار سخت و غیر ممکنی در جلوی خود داشتند. می دانستند که ایران با قدرت جلوی آنها خواهد ایستاد و آنها را به زانو درخواهد آورد. به همین دلیل درنهایت تلاش کردند که شاید راه‌ دیپلماتیکی برای حل این مساله باز شود .
وی گفت: این راه دیپلماتیک باز شد و ما مذاکرات بسیار سختی داشتیم، به‌نحوی‌که هیچ‌کدام از طرف‌های مذاکرات کننده حاضر نبودند با میل در کنار هم بنشیند چر اکه جلسات بسیار سخت و پرتنش بود. دو سال مذاکرات طاقت‌فرسا طی گردید و برای هر کلمه در توافق برجام ده‌ها ساعت مذاکره شد و به نقطه‌ای رسیدیم که حقوق هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شود.
بعیدی نژاد با اشاره به مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا قبل از شروع مذاکرات پنج و به‌علاوه یک در عمان گفت: در این مذاکرات برای اولین بار آمریکایی‌ها حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند و همین مساله سبب شد که مذاکرات ادامه یابد.
وی گفت: پذیرش حق هسته‌ای ایران و تثبیت آن، ‌که نظام جمهوری اسلامی ایران بر آن اصرار تأکید داشت، در مذاکرات مورد توافق قرار گرفت و بر همین اساس هم‌اکنون هیچ برنامه‌ هسته ای در ایران نیست که یا تعطیل‌شده باشد و یا تأخیری در آن اتفاق افتاده باشد.
بعیدی نژاد افزود: تمام برنامه هسته‌ای ایران به لطف مقاومت و ایستادگی مردم ایران مورد پذیرش قرار گرفت. ادامه برنامه غنی‌سازی اورانیوم ، ادامه به کار تمام تاسیسات هسته‌ای و غنی سازی از مرحله استخراج سنگ اورانیوم تا دیگر مراحل آن در تاسیسات مختلف و نیز فعالیت راکتور آب‌سنگین اراک و نیز برنامه تحقیق و توسعه ایران همه مورد توافق قرار گرفتند.
وی گفت: شک نداشته باشیم که در زمینهٔ هسته‌ای تمام حقوق کشور تثبیت‌شده است. همین کارخانه تولید آب‌سنگین ایران که در حال حاضر به فعالیت ادامه می‌دهد آنها در قطعنامه های شورای امنیت خواستار تعطیلی آن بودند. اما همین کارخانه الان با قدرت به تولید آب سنگین ادامه میدهد و درحالی‌که کل نیاز بازار جهانی به آب‌سنگین 100 تن هست، ایران در یک سال اخیر 70 تن آب ‌سنگین به آمریکا و روسیه صادر کرده است و مشتری‌های جدیدمان از اروپا هم در راه هستند. این کارخانه‌ای است که قرار بود تعطیل و به فراموشی سپرده شود .
سفیر ایران افزود :یکی دیگر از اهداف برجام لغو تحریم‌ها علیه ایران بود که الآن تحقق‌یافته است به‌طور مثال صادرات نفت ما که آن زمان 800 تا 850 هزار بشکه در روز بود، الآن به میزان قبل از تحریم‌ها بازگشته است.
وی گفت: مشکلی که الآن داریم مساله تعامل بانکی با بانک‌های طرز اول دنیا است که همه آنها جریمه‌های سنگینی به آمریکا پرداخته‌اند. این جریمه‌های سنگین مقداری سبب شده است که این‌ها برای تعاملات بانکی با ایران بااحتیاط برخورد کنند هرچند هم‌اکنون از طریق بانک‌های کوچک و متوسط بسیاری از کارهای اقتصادی ما در حال انجام است.
سفیر ایران گفت : البته ما از این مساله هم نگذشته‌ایم و یکی از مذاکراتی که با مقامات غربی از جمله انگلیس داریم عادی شدن مسایل بانکی است که روزبه‌روز در حال مذاکره و پیگیری آن هستیم. البته این نوید را هم بدهم که با اینکه امروز بانک‌های بزرگ تعاملات خود را با ایران شروع نکرده‌اند اما با توجه به آنکه مبادلات تجاری و اقتصادی انگلیس با ایران ارتقا پیداکرده است، بانک‌ها نیز از روش‌ها و شیوه‌های مختلفی برای انجام انتقالات مالی استفاده می‌کنند. بدین ترتیب اگرچه موانع کار با بانک های اصلی کاملا برطرف نشده است اما این به معنای این نیست که تبادلاتی با این کشور انجام نمی‌شود.
بعیدی نژاد اضافه کرد: به دنبال این هستیم که موانع بانکی برطرف شود و خواهد شد، چراکه ظرفیت اقتصادی ایران بسیار بزرگ است و بنگاه‌های اقتصادی انگلیس تمایل دارند که با ایران مبادلات تجاری داشته باشند و انشاء الله این مشکل باقی‌مانده نیز حل خواهد شد .
وی گفت : همان‌طور که اشاره شد نباید از این نکته غافل شویم که اصل برجام تثبیت حقوق هسته‌ای ایران بود و در همین راستا توانستیم قطعنامه‌های شورای امنیت که مساله هسته‌ای ایران را تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی شمرده‌شده بودند، را لغو کنیم بدون اینکه به خواسته‌های شورای امنیت عمل کرده باشیم و تاکنون نمونه دیگری سراغ نداریم که کشوری تحریم‌های شورای امنیت را بدون تن دردادن به خواسته‌های آن، پایان داده باشد.
سفیر ایران افزود: خیلی‌ها تلاش کردند که این کار اتفاق نیفتید و حتی اگر شده به‌صورت صوری حداقل برخی از درخواسته های شورای امنیت برای مدت کوتاهی هم شده از سوی ایران اجرا شوند اما به لطف الهی و توجه اهل‌بیت (ع) و مقاومت ملت و تدبیر دولت، ایران حتی یک روز هم به خواسته‌های شورا امنیت عمل نکردیم و علیرغم این موضع قاطع، آنها مجبور شدند تمام شش قطعنامه شورای امنیت و 12 قطعنامه شورای حکام را لغو نمایند و بدین ترتیب برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز قلمداد شد و کشورمان در مسیر جدیدی قرار گرفت.
بعیدی نژاد همچنین افزود: حالا برخی از حلقه‌هایی در آمریکا روی کم اطلاعی گاهی این مساله را مطرح می‌کنند که برجام مورد مذاکره مجدد قرار گرفته و بخش هایی از متن آن تغییر یابد. اما آنها که با روند مذاکرات برجام آشنا هستند می دانند که توافق برجام قابل‌تغییر نیست چرا که تمامی تفاهم‌های صورت گرفته در آن، نقطه توافق های آخری بوده که از سوی طرفین پذیرش آنها امکان‌پذیر بوده است .
وی افزود: ما در مذاکرات در حدی رسیده بودیم که آن حد آخر، امکان تفاهم ما و طرفهای مقابل ما بود و این حاصل دو سال مذاکرات سخت و پیچیده بود و قطعاً اگر مجموعه نظام به نتیجه می‌رسید که با طول دادن مذاکرات به امتیازات بیشتری دست می‌یافتیم، قطعاً آن کار انجام می‌شد. آنچه برای ما مهم شمرده می‌شد، تثبیت مواضع کشور بود و تا آنجایی که می‌شد ما برای منافع کشور تا روز آخر جنگیدیم.
بعیدی نژاد در پاسخ به سؤالی در مورد علت تن دادن آمریکایی به مذاکره و توافق با ایران گفت: آنها به نقطه‌ای رسیده بودندکه شرایط به سمت مواجهه نظامی می‌رفت و اگر کوتاه نمی‌آمدند باید وارد عرصه‌ای بسیار چالشی می‌شدند که آینده‌اش برای آنها قابل پیش‌بینی نبود ضمن آنکه می‌دانستند که مقابله با ملت ایران بسیار متفاوت از سایر ملت‌های منطقه‌ای است. هر چند آنها در مقابله با دیگر کشورهای منطقه نیز موفق نبوده‌اند.
وی افزود: آنها می‌دانستند که ایران کشوری نیست که به‌راحتی بتوان با آن وارد تقابل نظامی شد و می‌دانستند این مساله می‌تواند تمامی اوضاع منطقه ای و بین‌المللی را تحت تاثیر شدید خود قرار داده و بحرانی را برای خود آنها بوجود آورد. ضمن اینکه می‌دیدند که به‌رغم شدیدترین تحریم‌ها، مردم ایران هنوز وفاداری خود را به آرمانهای انقلاب اسلامی حفظ کردند و با نظام کشورشان قهر نکردند بلکه در انتخابات سال 92 با شور و شوق زیاد شرکت کردند و به آقای دکتر روحانی رأی دادند. وقتی دیدند مردم با این شور وارد انتخابات شدند و ضمن حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران با تعامل با دنیا هم موافق هستند احساس کردند که زمان آن رسیده است که مذاکرات برای حل موضوع هسته ای را شروع کنند .
وی گفت: این‌ها قطعا از برخورد نظامی با ایران بشدت نگران بودند و به دنبال آن بودند که بتوانند به توافق منصفانه با کشورمان برسند.
سفیر ایران افزود البته این هم کار ساده ای نبود. مجموعا برجام حاصل 12 سال مذاکره در محیط‌های سیاسی مختلف بود. مردم ایران صبر و مقاومت کردند تا به هدفشان رسیدند. قدرت‌های جهانی تاکنون برای هیچ کشوری در دنیا مساله غنی‌سازی را نپذیرفته‌اند حتی آمریکا برای متحدین نزدیکش هم این مساله را قابل‌پذیرش ندانسته. و بر همین اساس است که باید به برجام به عنوان یک موضوع ملی نگاه کرد نه یک مساله جناحی.
بعیدی نژاد در پایان به عنوان سفیر کشورمان در لندن گفت که سفارت جمهوری اسلامی ایران ازجمله برنامه‌هایش افزایش ارتباط با ایرانی‌ها و خدمت‌رسانی بیشتر به آنها هست.
سفیر ایران همچنین به برخی مشکلات موجود در مورد گرفتن ویزای انگلیس اشاره کرد و گفت: ویزای انگلیس در حوزه ی اختیارات ما نیست اما این موضوع را دنبال می‌کنیم ضمن اینکه انگلیسی‌ها هم خود به این نتیجه رسیده‌اند که این وضعیت برای آنها هم مناسب نیست و در تلاش هستند که وضعیت ویزا ارتقا یابد.
وی در بخش دیگر از سخنانش در خصوص کانون توحید لندن گفت: برخی از وقایع مهم تاریخ انقلاب اسلامی و مبارزات دانشجویان مسلمان در انگلستان با فعالیت های کانون توحید عجین شده و این کانون بخشی از تاریخ مبارزات و تلاش‌های انجمن‌ اسلامی دانشجویان در لندن و انگلستان چه در دوره قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب را در خود دارد و امیدواریم همه حمایت کنند که این کانون با این جایگاه خاص خود برنامه های هر چه بهتر و محتوایی تری را به اجرا بگذارد و فعالیت‌هایش را هر چه بیشتر گسترش دهد.
به گزارش ایرنا، سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین در ابتدای جلسه ضمن ابراز تسلیت و همدردی با حادثه دیدگان و بازماندگان حادثه ساختمان پلاسکو، اظهار امیدواری کرد که به برکت فداکاری ها و جانفشانی های صورت گرفته توسط آتش نشانان شجاع در جریان این حادثه، کشورمان قدم بلندی در تقویت نظام ایمنی کشور بردارد تا دیگر با چنین حوادث تلخی مواجه نشویم.

300/300

کد خبر: 724687

وب گردی

وب گردی