پیروز مجتهدزاده : مذاکرات آستانه یعنی بازیگران اصلی سوریه یکدیگر را یافته‌اند

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: این روشی معقول است که بعضی کشورها در پیش گرفته‌اند و جمع شدن این کشورها نشان می‌دهند بازیگران اصلی یکدیگر را یافته‌اند. رئیس جمهور جدید آمریکا بابت انجام هر اقدامی در تزلزل قرار خواهد گرفت. 

پیروز مجتهدزاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز ضمن ابراز امیدواری نسبت به مذاکرات آستانه بیان داشت: پس از کشمکش‌ها و مشکلات فراوانی که حول بحران سوریه بوجود آمد، سرانجام این روشی معقول است که کشورها در پیش گرفته‌اند و جمع شدن این کشورها نشان می‌دهد بازیگران اصلی یکدیگر را یافته‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت: ایران، روسیه و ترکیه بالاخره به این نتیجه رسیده‌اند که اگر نتوانند بین خودشان به یک توافق دست یابند، کشورهایی چون عربستان و قطر فضای انجام اقدامات مد نظر خود را خواهند یافت. لذا این عملی واقع‌گرایانه و عقلانی از جانب این سه کشور است.

مجتهدزاده درباره حضور آمریکا در این مذاکرات گفت: ضمن اینکه آمریکا به این نتیجه رسیده که مذاکرات آستانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آن را تایید می‌کند، اما نوع حضور آن‌ها نشان می‌دهد که ترجیح داده‌اند از دور در مذاکرات شرکت کند و تعهدی را عهده‌دار نشوند.

این کارشناس با اشاره به تغییرات اخیر کاخ سفید بیان داشت: هنوز باید صبر کنیم تا ببینیم که این رئیس‌جمهور حیرت انگیز چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد و از چه میزان اثرگذاری برخوردار است. این اولین بار است که رئیس جمهوری به کاخ سفید می‌رود که مردم آمریکا به این صورت علیه او تظاهرات می‌کنند. او و حوادث اطراف او پدیده‌های جدیدی در آمریکا هستند. این حوادث نشان می‌دهد ترامپ بابت انجام هر اقدامی در تزلزل قرار خواهد گرفت.

وی درباره موضع ایران در قبال اسد گفت: فعلا صحبت از این است که بشار اسد بماند. صحبت‌ها به هیچ وجه این نیست که بشار اسد باید برود. بلکه فعلا می‌خواهند او زمام امور را در دست داشته باشد. حتی آمریکا نیز با این اینکه اسد فعلا بر سر کار بماند مخالف نیست. لذا دلیلی ندارد که ایران موضع خود را در قبال او مورد بازنگری قرار دهد.

مجتهدزاده درباره تاثیر این مذاکرات اظهار داشت: اگر طرفین با صداقت کافی و تعهد نسبت به ایده صلح پیش روند، می‌توانیم نسبت به سرانجام سوریه امیدوار باشیم. این مذاکرات در صورتی که در سطح ایران، روسیه و ترکیه موفقیت آمیز باشد، زمینه را برای صلحی پایدار و گسترده فراهم خواهد کرد. لذا در آن صورت دیگران نیز مجبور خواهند بود به نحوی به روند صلح در سوریه بپیوندند. اما ما نباید دچار این اشتباه شویم که این مذاکرات تمام مشکلات موجود را حل خواهد کرد.

گفت و گو از مجتبی اسماعیلی

303/300

کد خبر: 724703

وب گردی

وب گردی