مایکروسافت یکی از شرکت های پیشگام در زمینه هوش مصنوعی را تصاحب کرد

مایکروسافت با تصاحب ملوبا، استارتاپ کانادایی متخصص در زمینه‌ی «یادگیری عمیق»، هوش مصنوعی خود را تقویت  خواهد کرد.

به گزاش ایسکانیوز، هفته‌ی گذشته مایکروسافت اعلام کرد استارتاپ کانادایی ملوبا (Maluuba) را تصاحب کرده است. ملوبا که از پیشگامان تکنیک «یادگیری عمیق» (Deep Learning) برای پردازش زبان طبیعی است، در تورنتوی کانادا واقع شده است. یادگیری عمیق تکنیکی نوظهور در هوش مصنوعی است که طی ۵ سال گذشته پیشرفت چشمگیری تجربه کرده است. مایکروسافت در پستی وبلاگی درباره‌ی خرید اخیر خود نوشته است:

ما به‌تازگی با استفاده از تکنیک‌های یادگیری عمیق به نقطه‌ی عطفی در زمینه‌ی تشخیص صدا و تصاویر رسیده‌ایم. با این خرید ما به مرحله‌ی بعدی هوش مصنوعی وارد خواهیم شد؛ خواندن و نوشتن ماشینی.

ربات تشخیص گفتار مایکروسافت به دقتی مشابه انسان رسیده است

توانایی هوش مصنوعی توسعه داده‌شده توسط ملوبا در خواندن و درک متون، در سطحی برابر با انسان و بالاتر از هوش مصنوعی گوگل و فیس‌بوک است. هم‌زمان با تصاحب ملوبا، مایکروسافت همچنین روابط خود با یاشوا بنژیو، دانشمند فرانسوی پیشگام در زمینه‌ی یادگیری عمیق را گسترش داده است. بنژیو که پیش از این با ملوبا همکاری می‌کرد، قرار است از این پس به بخش هوش مصنوعی مایکروسافت مشاوره بدهد.

ویدئوی زیر توانایی درک متن هوش مصنوعی ملوبا را به‌خوبی نشان می‌دهد. در این ویدئو داستان سفیدبرفی و هفت کوتوله با حذف یک کلمه به ملوبا داده و از آن خواسته می‌شود تا کلمه‌ی حذف‌شده را حدس بزند. ملوبا نیز با خواندن و درک متن داده‌شده، به‌خوبی متوجه می‌شود که کلمه‌ی مورد نظر «کوتوله» است. این آزمون درست مانند پرسش‌های درک مطلب آزمون‌های زبان انگلیسی است و پاسخ به آن احتیاج به استفاده از ادراک و منطق دارد.

در مثالی پیچیده‌تر یک متن خبری درباره‌ی هیلاری کلینتون به ملوبا داده می‌شود. این بار هم هوش مصنوعی ملوبا با خواندن و درک متن خبر، به‌درستی متوجه می‌شود که کلمه‌ی حذف‌شده‌ «کالیفرنیا» است.

چنین سیستمی می‌تواند با ادغام در کورتانا به کاربران مایکروسافت در انجام کارهای روزانه مانند خواندن ایمیل‌ها کمک کند. سیستمی را تصور کنید که نه‌تنها قادر است ایمیل‌های شما را بخواند، بلکه می‌تواند نکات مهم و ضروری درون آن‌ها را نیز تشخیص بدهد. برای شرکتی مثل مایکروسافت که به مشتریان سازمانی زیادی سرویس می‌دهد، موارد استفاده از چنین سیستمی بسیار متنوع و جذاب خواهد بود. مایکروسافت در ادامه‌ی پست وبلاگی خود در این باره می‌نویسد:

آینده‌ای را تصور کنید که در آن به‌جای جستجوی سراسیمه در دایرکتوری، اسناد و ایمیل‌های سازمانی برای یافتن یک نفر که در امور مالیاتی تخصص دارد، با پرسیدن از یک دستیار هوش مصنوعی که از توانایی‌های ادراکی ملوبا استفاده می‌کند، به‌سرعت به جواب خود برسید.

چنین دستیاری قادر خواهد بود با توجه به پروتکل‌های امنیتی شرکت، برای پاسخ به درخواست‌های شما به‌جای اینکه در اسناد و ایمیل‌های سازمانی به دنبال کلیدواژه بگردد (روشی که امروزه از آن استفاده می‌شود)، آن‌ها را بخواند و درک کند. این تنها یکی از صدها سناریوی استفاده از «سواد ماشینی» ملوبا است که به ذهن ما می‌رسد.

200/202

منبع: زومیت

کد خبر: 724711

وب گردی

وب گردی