دانشگاه آزاد اسلامی مجری طرح اقتصاد مقاومتی شهرستان کوهبنان/تدوین سند توسعه شهرستان کوهبنان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در شهرستان کوهبنان توسط دانشگاه آزاد اسلامی را تشریح کرد.

دکتر بابک آل طه، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان درگفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره اجرای پایلوت ستاد اقتصاد مقاومتی در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان گفت: استان کرمان از طرف وزارت کشور و رئیس جمهوری به عنوان پایلوت اجرایی اقتصاد مقاومتی انتخاب شده است.

او ادامه داد: بر این اساس علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان و همکارانشان طرحی در داخل استان ارائه کردند که در آن طرح 8 منطقه از استان برای پیاده سازی برنامه های اقتصاد مقاومتی تعریف شد. منطقه 5 این طرح شامل شهرستان های زرند، راوند و کوهبنان است که با توجه به تفاهم نامه دانشگاه آزاد اسلامی با استانداری کرمان، این دانشگاه به عنوان مجری اقتصادی شهرستان کوهبنان در منطقه 5 انتخاب شده است.

آل طه افزود: بنابراین مسائل مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان این موضوع را در شهرستان کوهبنان پیگیری کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان درباره برنامه ریزی این دانشگاه برای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی در شهرستان کوهبنان گفت: برنامه ریزی برای این شهرستان به سه بخش تقسیم می شود؛ ابتدا کارهای ستادی و برنامه ریزی، دراین حوزه کارگروه اقتصاد مقاومتی تشکیل شد و سیاست گذاری اقتصاد مقاومتی در حال تدوین است. این کارگروه از اعضای هیات علمی دانشگاه و مدیران اجرایی تشکیل شده است.

او به مسئولیت های کارگروه اشاره کرد و گفت: تهیه سند توسعه اقتصادی شهرستان کوهبنان و بازنگری اسناد موجود از جمله مسئولیت های این کارگروه است.

آل طه درباره دومین بخش برنامه ریزی ها گفت: حوزه اجرایی و سرمایه گذاری دومین حوزه فعالیت برای اجرای اقتصاد مقاومتی در کوهبنان است. با توجه به شناختی که از منطقه در بازدیدها و بررسی ها به وجود آمد این بخش نیز هم زمان با بخش اول آغاز به فعالیت کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی کوهبنان زعفران کشت می کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان افزود: بخش دوم برنامه ریزی ها در حوزه کشاورزی، صنایع دستی و تولیدات صنعتی در حال فعالیت است. به طور مثال تغییربافت کشت باتوجه به شرایط اقلیمی محل اجرا شده، یعنی کشت از محصولاتی که مصرف آب زیادی دارند به سمت مصرف آب کمتر و درآمد و بهره وری بیشتر سوق داده شد. کشت زعفران و گل محمدی از طرف دانشگاه آزاد پیشنهاد داده شد از طرفی خود دانشگاه هم کشت زعفران را در آن منطقه آغاز کرده است.

او ادامه داد: همچنین طرح یکپارچه سازی زمین های کشاورزی داده شد؛ با توجه به اینکه زمین های کشاورزی منطقه پراکنده هستند و اجرای سیستم مکانیزه در آنها امکان پذیر نیست این طرح کمک زیادی به صرفه اقتصادی می کند. این طرح در حال حاضر در مزرعه ده نیر و ده نو در حال اجراست که به زودی کشت با روش جدید نیز بر روی این مزارع آغاز می شود.

آل طه درباره حوزه صنایع دستی و تولیدات صنعتی گفت: برنامه ریزی هایی برای آموزش صنایع دستی شهرستان که سابقه تولید داشت و با گذشت زمان در حال فراموشی بود، تدوین و در این راستا کارگاه های آموزشی برگزار شد. هم چنین کارگاه های تراش سنگ نیز پیشنهاد و راه اندازی شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان افزود: از طرفی 5 واحد خانه بوم گردی راه اندازی شد. که برای این موضوع مقرر شد سرمایه گذاران خانه هایی که از نظر معماری برای مسافران جذابیت دارند را تجهیز کنند تا به عنوان یک جاذبه گردشگری از آنها استفاده شود.

او به فعالیت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: در بخش سوم برنامه ریزی ها در حال راه اندازی یک شرکت دانش بنیان هستیم که از پسماند زعفران داروی گیاهی تولید کنیم.

آل طه در پایان گفت: در حال تدوین سند توسعه شهرستان کوهبنان هستیم که بعد از تدوین این سند می توان برنامه توسعه اقتصاد مقاومتی را در چارچوب علمی در همه استان گسترش دهیم. خوشبختانه اجرای این طرح تا امروز بسیار موفق بوده است.

لازم به ذکر است، مهندس محسن هاشمی، معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی اول بهمن ا این پروژه ها و منطقه کوهبنان بازدید کرد.

204/200

کد خبر: 724792

وب گردی

وب گردی