تدوین طرح جامع گردشگری استان خراسان‌ رضوی

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: معتقدیم که جهاد دانشگاهی خراسان رضوی می‌تواند نه تنها از پتانسیل‌های خود، بلکه از ظرفیت‌های سایر مراکز علمی استان و بیرون استان برای تدوین طرح جامع گردشگری استان استفاده کند. ‌

به گزارش ایسکانیوز، هادی رفیعی با تاکید بر این که جهاد دانشگاهی از پیشینه بلندی در زمینه تهیه اسناد بالادستی همچون سند آمایش، سند اشتغال و برنامه‌ریزی، سند توسعه صنعت و معدن و تجارت و همکاری در طرح جامع کمی و کیفی زیارت امام رضا (ع) برخوردار است، افزود: از آنجایی که جهاددانشگاهی خراسان رضوی اصلی‌ترین مشاور در تهیه اسناد بالا دستی به شمار می‌رود، این سازمان می‌تواند نه تنها از پتانسیل‌های خود، بلکه از ظرفیت‌های سایر مراکز علمی استان و بیرون استان استفاده کند تا طرح جامع گردشگری استان تهیه شود.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده بود که طرح جامع گردشگری خراسان رضوی اوایل دهه 80 تدوین شود که بنا به دلایل مختلف به سرانجام نرسید و از آن سال به بعد نیز انجام نگرفت.

رفیعی خاطرنشان کرد: این طرح جامع اصلی‌ترین سند در حوزه گردشگری است، در واقع این‌گونه اسناد بالادستی اهداف صنعت گردشگری را نشان می‌دهد، چنین اسنادی این موضوع را که اکنون در چه وضعیتی قرار داریم و در آینده به چه چشم‌اندازی خواهیم رسید، نشان خواهند داد. گردشگری مذهبی در مشهد، پتانسیل‌ها و جاذبه‌های استان در این سند مشخص خواهد شد و متاسفانه ما چنین سندی در استان نداریم.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نداشتن سند جامع گردشگری آسیب بزرگی به بخش‌های مختلف این صنعت می‌زند، اضافه کرد: یکی از بزرگترین آسیب‌ها این است که عموما در صورت فقدان سند جامع گردشگری ما دچار روزمرگی خواهیم شد و چون به مسائل روز می‌اندیشیم، نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم و این یکی از بزرگترین آفت‌هایی است که دچار آن خواهیم شد.

رفیعی خاطرنشان کرد: یکی از اسنادی که تاکنون در استان در حوزه گردشگری انجام شد، تهیه برشی از برنامه پنجم توسعه بود که در بخشی از برنامه پنجم به سند گردشگری نیز پرداخته شد، اما این برش نیز نمی‌تواند به عنوان یک سند بالادستی در نظر گرفته شود و لذا بیش از یک دهه است که ما از فقدان سند توسعه گردشگری رنج می‌بریم.

وی با اشاره به این که هر کدام از اسناد در سطح‌بندی‌های مختلف دارای کارکرد خاصی هستند، عنوان کرد: سند آمایش، طرح تفصیلی مشهد و اسناد ناحیه‌ای هر کدام کارکرد مختلفی در حوزه‌های گوناگون دارند. در واقع سند آمایش خراسان رضوی به عنوان اصلی‌ترین سند استان است که در آن به حوزه گردشگری نیز به صورت پررنگ پرداخته شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان با اشاره به این که متولی اصلی تدوین سند گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است، افزود: زمانی این سندها می‌تواند مؤثر واقع شوند که دارای یک راهبرد از سوی خود سازمان میراث فرهنگی باشند و همچنین با همکاری سایر دستگاه‌ها همراه باشند.

وی تاکید کرد: نبود سند گردشگری نه تنها به این بخش، بلکه به سایر بخش‌ها نیز آسیب می‌زند؛ مثال بارز آن این است که ما در زمینه برآورد ظرفیت اقامتی هیچ راهبردی نداریم که آیا هتل ساخته شود یا اکنون به اسکان ارزان قیمت نیاز داریم و اینکه ساخت آن به بخش خصوصی ضربه خواهد زد که چنین موضوعاتی را سند گردشگری مشخص می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اسناد و طرح‌های کلان به گونه‌ای تدوین خواهند شد که اهداف ذی‌نفعان حوزه گردشگری را در نظر بگیرند تا ذی‌نفعان این صنعت از جمله متولیان حوزه حمل‌ونقل، اقامت و رستوران‌ها دچار مشکل نشوند و زمانی که اسناد به صورت متوازن تدوین شوند، اهداف این حوزه‌ها نیز تامین خواهد شد و در صورت نبود چنین سندی مانند وضعیت کنونی این بخش‌ها دچار آسیب‌پذیری می‌شوند.

رفیعی درباره طرح جامع کمی و کیفی زیارت خاطرنشان کرد: این سند به عنوان یکی از اسناد بالادستی استان به شمار می‌رود که می‌تواند بخش‌هایی از صنعت گردشگری را پوشش دهد، اما همه آن را نه، به عنوان مثال این سند به توریسم تاریخی و یا بحث بازار به مفهوم اقتصادی آن کمتر پرداخته است، همچنین به بخش‌های مختلف گردشگری از جمله اکوتوریسم پرداخته نشده است، اما سند صنعت گردشگری متشکل از همه این‌ها است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان با بیان اینکه برخی از استان‌های کشور از طرح جامع گردشگری برخوردار هستند، تصریح کرد: باید تدوین این سند تسریع شود و عقب افتادن آن زیان‌های آشکار و پنهانی را هم از بعد اجرا و هم از نگاه اقتصادی فعالان صنعت گردشگری به دنبال دارد.

منبع: ایسنا

205/200

کد خبر: 724871

وب گردی

وب گردی