راهکارهایی برای سلامت کلیه‌ها

بیماری کلیه به صورت خاموش پیشروی می‌کند، تا به مرحله نهایی خود برسد. مرحله نهایی در مورد کلیه‌ها چه شرایطی است؟

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین، وقتی کلیه‌ها نتوانند کار انجام دهند؛ یعنی در مرحله نهایی باید درمان جایگزین صورت گیرد، چون این مساله باعث تجمع مواد سمی در بدن می‌شود و باید با روش‌هایی مانند دیالیز خونی مواد زائد دفع شود.

چه روش‌هایی برای پیشگیری از بیماری کلیه توصیه می‌شود؟

زندگی سالم داشته باشیم، مصرف غذاهای سالم، تنظیم فشار خون، دوری از مواد سمی و بسیاری موارد دیگر. به عنوان مثال استفاده از برخی هورمون‌ها، داروها و مکمل‌های مورد استفاده در سالن‌های ورزشی می‌تواند به آسیب کلیه‌ها منجر شود.

عوامل خطر سلامت کلیه کدامند؟

اول بیماری دیابت است. شایع‌ترین علت نارسایی کلیه دیابت است. در درجه بعدی عواملی مانند چربی خون بالا، چاقی و فشار خون بالا باید بررسی و درمان شود. اسید اوریک بالا، سنگ کلیه‌های مکرر، وجود ادم یا خیز از عوامل خطر محسوب می‌شوند.

ارزیــابی ســلامت کلیه‌ها چگونه باید انجام شود؟

اندازه‌گیری فشار خون هر شش ماه تا سالی یکبار و انجام آزمایش ادرار در افراد با ریسک بالا برای سنجش پروتئین در ادرار که نشان‌دهنده تحت فشار بودن کلیه‌هاست.

در بیماری کلیه درمان چگونه صورت می‌گیرد؟

در صورتی که فرد در مرحله 1 و 2 و 3 بیماری باشد، درمان با کاهش فشار خون و رژیم غذایی مناسب امکانپذیر است. در مراحل بعدی، تجویز داروهای خون‌ساز و استخوان‌ساز ممکن است لازم شود.

برای پیشگیری از سنگ کلیه چه راه‌هایی پیشنهاد می‌شود؟

مصرف زیاد آب، محدودیت مصرف نمک و رژیم غذایی خاص. البته داروهای تجاری زیادی در بازار وجود دارد که موثر بودن یا نبودن آن هنوز مشخص نشده است.

نشانه‌های عفونت کلیه کدام است؟

درد کلیه و تب و لرز از نشانه‌های حاد عفونت کلیه‌هاست .

نشانه‌های عفونت مثانه چیست؟

سوزش ادرار و بند آمدن ادرار از نشانه‌های عفونت مثانه است .

آیا مصرف خودسرانه انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها با بیماری کلیه ارتباطی دارد؟

بله به طور کلی مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها ممنوع است. به عنوان مثال کسی که برای رفع کمردرد یا آرتروز خودسرانه مسکن مصرف می‌کند، ممکن است دچار آسیب کلیه یا حتی نیازمند دیالیز شود.

درمان سنگ کلیه چیست؟

اگر اندازه سنگ بزرگ است، برداشتن سنگ لازم است. سنگ‌شکنی برای سنگ‌های هفت تا هشت میلی‌متر توصیه می‌شود. سنگ‌های کوچک‌تر از این اندازه، با مصرف آب، محدودیت نمک و رژیم غذایی ممکن است دفع شود.

704/700

کد خبر: 724872

وب گردی

وب گردی