همتی: با قانون جدید شخص ثالث فردی زندانی نمی شود/حق بیمه به خودروسازان دیگر پرداخت نمی شود

رییس کل بیمه مرکزی گفت: طی سال های آتی مشکلات موجود در بیمه عمر برطرف خواهد شد و توسعه بیشتری در کشور خواهد داشت.

عبدالناصر همتی، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خبرنگاران ضمن عرض تسلیت فاجعه پلاسکو که طی چند روز گذشته رخ داد، گفت: براساس برآوردهای انجام شده در دولت کنونی 10 اقدام مهم در صنعت بیمه انجام شد، یکی از این اقدامات که باعث کنترل بانک مرکزی شده، استفاده از سامانه سنهاب بود که در ابتدا به صورت موقت برای بیمه های اجباری مورد استفاده قرا گرفت اما در حال حاضر از این سامانه ای ارکان مهم بیمه که اکنون در کشور فعال هستند به صورت جدی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور گفت: نفوذ بیمه در کشور با رشد خوبی همراه بوده است، در این خصوص می توان گفت که از 1/7 درصد به 2/1 رسیده است و در حال حاضر این توسعه با قدرت بیشتری در حال انجام است.

همتی با تاکید بر مشکلات پیش رو در بیمه عمر گفت: طی سال های آتی مشکلات موجود در بیمه عمر برطرف خواهد شد و توسعه بیشتری در کشور خواهد داشت.

رییس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: صنعت بیمه بعد از برجام اقدامات مناسبی را طی یک سال گذشته انجام داد که مذاکره با سران صنعت بیمه در سایر کشورها از جمله آنهاست که ملاقات های خوبی را با شرکت های بیمه پیشگاه در سراسر جهان داشتیم که به زودی نتیج آن را خواهیم دید.
وی با بیان اینکه قانون قدیمی بیمه شخص ثالث یکی از کمبودهای جدی در صنعت بیمه است، افزود: با توجه به اینکه بیمه شخص ثالث حجم زیادی از پرتفوی صنعت بیمه را به خود اختصاص داده است باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه شده است اما طی سال جاری اصلاحات زیادی در راستای این قانون اعمال و تحت عنوان قانون جدید بیمه شخص ثالث به تصویب رسید.
همتی درخصوص مزایای تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث گفت: این قانون باعث می شود تا کسانی که در حادثه رانندگی دچار سانحه می شوند به تمامی حق و حقوق خود در کوتاهترین زمان ممکن خواهند رسید و مقصران حادثه نیز چنانچه عمدی نباشد و از سایر قوانین و مقررات تخطی نکرده باشد، بری الذمه محسوب می شوند و تمامی تکلیف بیمه آنان بر عهده شرکت بیمه خواهد بود در واقع با اجرای این قانون هیچ مقصر حادثه ای روانه زندان نمی شود.

وی با اشاره به تلاش بیمه مرکزی برای نظارت بر بازار بیمه گفت: بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر در راستای حمایت از حقوق بیمه گذاران، همواره به صورت آنلاین خدمات شرکت های بیمه و شبکه فروش را رصد می کند زیرا هدف بیمه مرکزی از افزایش شرکت های بیمه ارائه خدمات جدید با شرایط بهتر است و نمی گذاریم مردم متضرر شوند.
همتی توسعه رقابت در صنعت بیمه و کاهش انحصار و تصدی گری دولتی ها را به عنوان یکی از اقدامات مهم راهبردی وزارت اقتصاد دانست و اظهار کرد: تا کنون اقدامات خوبی در صنعت بیمه انجام شده است برای مثال رقابت در میان شرکت های بیمه گسترش پیدا کرده و اتکایی اجباری در طول چهار سال گذشته به طرز قابل توجهی کاهش یافته، در بیمه های غیرزندگی از 25 به 15 درصد کاهش یافت و در بیمه های زندگی از 50 به 25 درصد نیست.
رییس کل بیمه مرکزی درباره لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی گفت: حادثه خیز بودن ایران باعث ایجاد مشکلات جدی شده که اقدامات زیادی را می طلبد زیرا حوادث مذکر بار مالی زیادی را برای کشور به دنبال دارد و بیمه مرکزی در راستای نقش حمایتی خود لایحه ای تحت عنوان صندوق بیمه حوادث طبیعی را به مجلس پیشنهاد کرد تا انقلابی را در جهت بیمه حوادث طبیعی ایجاد کند.
وی به آخرین وضعیت این لایحه اشاره کرد و گفت: این لایحه در مجلس تصویب شد اما به دلیل ایرادات وارد شده توسط شورای نگهبان هم اکنون در حال بررسی مشترک توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برای رفع 5 ایراد وارده به لایحه بیمه همگانی حوادث طبیعی است که موارد به بیمه مرکزی منعکس و پاسخ های لازم جهت رفع ایرادات مذکور تهیه شده است و پس از این بررسی ها مقرر شده متن اصلاحیه مجداا به مجلس ارسال شود.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به بیمه خودروهای لوکس گفت: در قانون مشخص شده است که شرکت بیمه و مقصر حادثه در برخورد با خودروهای لوکس مسئولیتی بیش از پرداخت نصف دیه را ندارد و مبلغ نصف دیه به معنای آسیب کلی به خودرو است. در غیر این صورت قیمت متناظر نرخ دیه کاهش می‌یابد. برای مثال در صورت آسیب دیدن یک کاپوت ۴۰ میلیون تومانی قیمت متناظر ۱۰ میلیون تومان است و صاحبان این خودروهای لوکس می‌توانند بیمه‌نامه بدنه دریافت کنند. در غیر آن صورت مقصر حادثه و شرکت بیمه تعهدی در مقابل پرداخت خسارت بیش از آنچه بیان شد، ندارد.
وی در رابطه با مشکلات بیمه ایران گفت: نیازی به نگرانی در رابطه با بیمه ایران وجود ندارد. زیرا شرکت بیمه ایران یک شرکت صد در صد دولتی است. مشکلات این بیمه به خاطر زیان انباشته به وجود آمد. اکنون نیز به خاطر محدودیت‌های مالی دولت، بیمه ایران نمی‌تواند در اولویت باشد. اما با کنترل بیمه‌نامه‌ها و ایجاد بیمه‌نامه‌های اتکایی و پیگیری از دولت برای تامین سرمایه این شرکت جای نگرانی وجود ندارد.
همتی در رابطه با بیمه‌ای که خودروسازان هنگام فروش خودرو دریافت می‌کنند، گفت: خودروسازان بیمه را به صورت نقد از مشتری دریافت می‌کنند اما آن را به صورت قسطی به شرکت بیمه تحویل می‌دهند. اگر این گونه است چرا از منافع پرداخت قسطی حق بیمه خود مشتری مرتفع نشود؟ اما تاکنون زورمان به خودروسازان نرسیده است زیرا اختیار با فروشنده خودرو است اما نظارت خود را در شرکت‌های بیمه‌ای افزایش داده‌ایم به طوری که حق بیمه‌ای که قبلاً ۱۷.۵ درصد آن به خودروسازان پرداخت می‌شد، دیگر پرداخت نمی‌شود.
601/401

کد خبر: 724933

وب گردی

وب گردی