اعلام آمادگی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات در 29 اردیبهشت جهت جایگزینی مرحوم آیت الله هاشمی در مجلس خبرگان

رحمانی فضلی از آمادگی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در تاریخ 29 اردیبهشت در تهران خبر داد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه اجلاس سراسری مشاوران استاندار و مدیران کل امور بانوان و خانواده های استانداری های کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در خصوص درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و تعیین تکلیف جایگزینی وی در مجلس خبرگان رهبری و اینکه آیا در تهران انتخابات میان دوره‌ای خبرگان برگزار خواهد شد یا خیر؟ گفت: انتخابات مجلس خبرگان رهبری در تهران طبق قانون و نحوه چگونگی اجرا و تصمیماتشان با خود مجلس خبرگان است.

وزیر کشور گفت: اگر مجلس خبرگان رهبری تصمیم بگیرد که انتخابات میان دوره ای برای تعیین جایگزین آیت الله هاشمی انجام دهد ما آمادگی داریم تا انتخابات برگزار شود.

وی گفت: اگر این تصمیم نهایی شود انتخابات 29 اردیبهشت انجام خواهد شد.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حداکثر ظرف دو تا سه هفته دیگر ساختمان های مشابه به پلاسکو که امکان خطر برای آنان است را شناسایی و دستورالعملی برای رفع خطرات احتمالی و تقویت شرایط ایمنی ارایه می دهیم.

وی افزود: عملیات اجرایی ساختمان پلاسکو خوب پیش می رود که سرعت آن باید افزایش پیدا کند. با برداشتن تیرآهن ها و برشی که در مفتول ها دادند از دیروز سرعت کار بالا رفته است.
رئیس شورای امنیت کشور ادامه داد: در حوزه کمک رسانی به آسیب دیدگان، جلسه ای در دولت داشتیم، قبلا اقداماتی با بنیاد مستضعفان صورت گرفته بود که رییس این بنیاد گفت دو ساله این ساختمان را می سازد.
رحمانی فضلی یادآور شد: قرار شد محل موقتی برای کاسبان آنجا که در ایام عید فعالیتشان به اوج می رسید در نظر گرفته شود. بحث بیمه، مالیات و خسارت های این حادثه در دولت مطرح شد و رییس جمهوری کمیته ای را متشکل از وزرای اقتصادی و وزیر کشور مشخص کردند.
وی اضافه کرد: امروز صبح(دوشنبه) این کمیته تشکیل و تصمیم گیری شد که در همه حوزه ها دولت با سرعت بیشتری اقدامات خود را انجام دهد.
وزیر کشور افزود: حادثه بساز عظیم و بزرگی بود که همه را متاثر کرده است، هر چقدر که از دولت بر بیاید همانطور که از دقایق اول تمام امکانات دستگاه ها را پای کار آورد، بازهم انجام خواهد داد.
رحمانی فضلی ادامه داد: رییس جمهوری دستور ویژه ای برای پیگیری عوامل و علل حادثه به من دادند که زمان می برد. ما جلسات را از همان روز شروع کردیم و تصمیم کار و نقشه راه تهیه شده است که ان شاءالله وقتی نتایج بدست آمد، حتما به اطلاع مردم عزیز خواهیم رساند.
وی تاکید کرد: محور فعالیت ما این خواهد بود که بعد پیشگیری را باید تقویت کنیم که این اتفاق دیگر نیفتد.
وزیر کشور ادامه داد: دستور دیگری که به بنده داده شده است این است که در کوتاه مدت حداکثر ظرف دو تا سه هفته دیگر، ساختمان های مشابه به این ساختمان که امکان خطر برای آنان است را به سرعت شناسایی کنیم و دستورالعملی برای رفع خطرات احتمالی و تقویت شرایط ایمنی انجام دهیم.
رحمانی فضلی افزود: ظرف دو تا سه هفته آینده آن ها را شناسایی خواهیم کرد و به دولت گزارش خواهیم داد.
وزیر کشور همچنین درباره میزان خسارت ساختمان پلاسکو گفت: هنوز میزان خسارت مشخص نشده که کارشناس بیمه در حال بررسی موضوع هستند.
رحمانی فضلی به جلسه روز شنبه خود با هیات امنای ساختمان پلاسکو اشاره کرد و افزود: درست است در این حادثه چندین نفر شهید شدند و برای ما غمبار است اما زندگی حدود دو هزار و 500 نفر از آنجا تامین می شده که با هیات امنا جلسه گذاشتیم و حرف های آنان را شنیدیم.
وی ادامه داد: گلایه داشتند که مسایل به گونه ای مطرح نشود که هیات امنا مقصر آتش سوزی هستند البته این موضوع را ما در بررسی ها مستند می کنیم.
رئیس شورای امنیت کشور اضافه کرد: با مالک آنجا نیز صحبت کردیم که رییس بنیاد مستضعفان اعلام کرد هر مشکلی از لحاظ حقوقی به ما برگردد مسوولیت آن را می پذیریم و قبول کرد دو ساله آنجا را بسازد.
رحمانی فضلی تصریح کرد: ما باید در این حادثه به تمامی جوانب توجه کنیم و با مدیریت آن، پیشگیری کنیم این اتفاقات نیفتد هرچند این اتفاقات در همه دنیا قابل رخ دادن است.

300/308

کد خبر: 724979

وب گردی

وب گردی