تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مکران نقطه آغاز توجه مسئولین به این منطقه است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به منطقه مکران و طرح هایی که ایشان برای توسعه این منطقه در نظر گرفتند، گفت: رهبر معظم انقلاب در این سفر مطالبی فرمودند که به آغازی برای توجه مسئولین به این منطقه بعنوان یکی از بزرگترین فرصت های توسعه کشور تبدیل شد.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) در همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران، اظهار داشت: سفر به منطقه جاسک جزو نخستین سفرهای دکتر روحانی رییس جمهور بود و در این سفر با تمرکز بر این موضوع که یکی از کانون های توسعه که باید مورد توجه باشد سواحل دریای عمان است، برخی تصمیمات مهم و راهبردی اتخاذ شد که خط انتقال نفت خام به منطقه جاسک و ایجاد پایانه های صادراتی از جمله این تصمیمات بود تا بخشی از صادرات نفت خام از خلیج فارس انجام شود.
وی همچنین با اشاره به حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سواحل دریای عمان که به منظور مراقبت از آب های آزاد و حفاظت از مرزهای دریایی کشور انجام شده است، گفت: انصافاً نیروی دریایی ارتش وقت فراوانی برای این موضوع گذاشت و دستاوردهای فراوانی نیز حاصل شد.
دکتر جهانگیری افزود: از آن به بعد یک برنامه توسعه بلند مدت و بلند پروازانه برای این منطقه در نظر گرفته ایم و طرح جامع توسعه سواحل مکران نیز تدوین و امروز رونمایی شد که در این طرح مشخص شده است چه نقاطی برای چه فعالیت هایی مناسب است ضمن آنکه مطالعات زیست محیطی دقیقی نیز انجام شده تا تبعات زیست محیطی ایجاد نشود.
معاون اول رییس جمهور گفت: خوشحالم که با همت و تلاش نهادها و دستگاه های مختلف اجرایی و مشارکت مؤثر بخش خصوصی و حضور سرمایه‌گذاران محترم داخلی و خارجی یکی از محروم‌ترین مناطق کشور عملاً موضوع و محل اجرای سیاست و برنامه روشن دولت در توسعه پایدار قرار گرفت.
دکتر جهانگیری ادامه داد: نقطه‌ی تلاقی دو عزم جدّی نظام و دولت را می توان در این کار دید؛ از یک سو نظام مصمم است که به اعتبار تمامی منابع طبیعی، انسانی، اجتماعی و فرهنگی کشور به توسعه‌ی همه‌جانبه، متوازن و موزون و پایدار ایران آهنگی پرشتاب دهد. کشور عزیز ما این استعداد را دارد که به اتکای ظرفیت‌های گوناگون اقلیمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، امروزی مناسب‌تر و فردایی روشن‌تر داشته باشد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ابتناء اقتصاد ما بر «اقتصاد مقاومتی»، به ویژه در شرایط پساتحریم و گشایش‌های بعد از اجرای برجام ما را موظف می کند که نقاط عزیمت خود را در توسعه بیشتر بر مناطق محروم و قشرهای ضعیف قرار دهیم، افزود: دولت پس از طی دورانی سخت می خواهد برای پیشبرد رونق اقتصادی، برای تأمین منابع جدید توسعه‌ای، برای بهبود معیشت مردم، برای کاهش نگرانی از آینده زمینه‌ها و فرصت‌های جدید در توسعه به‌وجودآورد. پروژه توسعه‌ی سواحل مکران از همین دست است؛ پروژه‌ای که فصل مشترک برنامه‌ی توسعه‌ی پایدار و اقتصاد مقاومتی است.
وی یکی از مهمترین مؤلفه‌های شکوفایی اقتصاد هر کشور که از نعمت داشتن سواحل و اتصال به آب های آزاد برخوردار است، با رویکرد توسعه‌ی پایدار را توسعه ی دریا محور دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط حمل‌ونقل در بخش تجاری و لزوم رعایت زمان و کیفیتِ ترانزیت، امروزه حمل‌ونقل دریایی یکی از پرطرفدارترین راه‌های ترانزیت و تجارت است.
وی با اشاره به اینکه جذابیت‌های حوزه دریایی هم از نظر جذب توریست و هم از نظر توسعه‌ی واحدهای صنعتی در حوزه دریایی، اهمیت دریا و سواحل را دوچندان کرده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ هم‌مرزی با ۳ حوزه آبی یکی از کشورهای ممتاز دنیا به لحاظ دسترسی به بخش‌های دریایی و آب‌های آزاد است. علاوه بر این موقعیت ژئوپولتیک منطقه‌ای و جغرافیایی جمهوری اسلامی این واقعیت را برجسته می کند که ایران در «چهارراه حمل‌ونقل تجاری و بازرگانی جهان» قرار دارد.
معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: در این میان، طراحی و اجرایی شدن اَبَرپروژه کریدور شمال‌ـ‌جنوب که ان‌شاءالله موجب گشایش گره‌های اقتصادی ایران و کشورهای همسایه خواهد شد، متوقف بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب در سواحل دریای عمان است. مطالعات زیست‌محیطی و بخش توریسم نیز نشان می‌دهد که سواحل دریای عمان و به‌خصوص سواحل مُکران قابلیت عظیمی در جذب سرمایه‌های خارجی داراست.
وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت منطقه مکران به عنوان «ثروت عظیم ملی»، تصریح کرد: سخنان رهبر معظم انقلاب لزوم توسعه سواحل مُکران و ایجاد زمینه های مناسب برای توسعه‌ی این منطقه را به درستی نشان می دهد.
دکتر جهانگیری گفت: دقت در اسناد بالادستی هم نشان می‌دهد که اهمیت توسعه سواحل مُکران، جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های توسعه کشور چه برنامه‌های کوتاه‌مدت و سالانه و چه برنامه‌های میان‌مدت و ۵ساله دارد.
وی با یادآوری اینکه در برنامه ششم توسعه دولت، ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه منطقه مُکران به‌صورت برجسته دیده ‌شده است، تصریح کرد: قطعاً همت و تلاش بخش‌های مرتبط با این حوزه می‌تواند منجر به تسریع در روند توسعه این منطقه شود و به اعتبار این زمینه ها و سیاست های توسعه‌ای، باید گفت امروز بازتعریف نقش سواحل مُکران در فراهم کردن فرصت‌های اقتصادی‌ـ‌سیاسی و فرهنگی بیش‌ازپیش ضروری است. به همین سبب خوشبختانه طی یک تلاش و خرد جمعی برنامه جامع توسعه سواحل مُکران تدوین‌شده است.
وی اضافه کرد: ستاد این کار با حضور ۹ وزیر، ۳ معاون رئیس‌جمهور، ارکان نیروهای مسلح و ۲ استاندار، شکل گرفته و سیاست‌گذاری و تسهیلگری و هماهنگی کار جهت آغاز فرآیند توسعه و بسترسازی جهت احداث زیرساخت‌های موردنیاز با محوریت برنامه جامع توسعه سواحل مُکران به انجام رسیده است.
دکتر جهانگیری افزود: در فرآیند تدوین این برنامه جامع به ۴ اصل مهم توجه ویژه شده است که در وهله نخست این برنامه توسعه ای، متعهد به بهبود کیفیت زندگی مردم بومی این منطقه بوده و اساس تمامی راهبردهای آن ارتقای سطح معیشت مردم و حفظ فرهنگ غنی این منطقه است. در این روند رشد ظرفیت نهادها و نیروهای بومی در اولویت است و فرآیند توسعه منطقه مُکران متکی بر استعدادهای مادّی و معنوی آن در دستور کار قرار خواهد گرفت. این رویکرد رهاوردهای ویژه‌ای ازجمله محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال و به فعلیت رساندن استعدادهای بومی را در پی خواهد داشت.
معاون اول رییس جمهور افزود: همکاران ما در ستاد توسعه مُکران بر لزوم رعایت ابعاد توسعه پایدار این منطقه تأکید ویژه‌ای دارند و این ضرورت را در تدوین برنامه جامع لحاظ کرده‌اند. قطعاً فرآیند توسعه سواحل مُکران به‌گونه‌ای صورت خواهد پذیرفت که پس از به ثمر رسیدن فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده، منطقه دچار عوارض ناشی از توسعه در ابعاد جغرافیایی، زیست‌محیطی، فرهنگی و صنعتی نشود.
جهانگیری همچنین با تاکید بر اینکه در تدوین و به فعلیت رساندن این برنامه جامع، محوریت دریا مدنظر است خاطر نشان کرد: متأسفانه غالب برنامه‌های توسعه چه در سطح تدوین و چه در سطح اجرا وقتی به حوزه دریا و اقتصاد دریامحور می رسیده‌اند، دچار نوعی انفعال و اتخاذ راهبردهای تدافعی شده‌اند.
وی افزود: این بار به همت ستاد توسعه و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط روند تدوین برنامه و اجرای آن با اتخاذ راهبردی فعالانه و پیش‌برنده و با محوریت گسترش کسب‌وکار مبتنی بر صنایع دریایی و تجارت دریامحور آغازشده است. این برنامه شامل توسعه کسب‌وکار صنایع دریایی در کنار زمینهسازی مناسب برای توسعه صنایع پتروشیمی و صنایع سنگین نظیر فولاد و آلیاژ و آلومینیوم و ... است.
جهانگیری ادامه داد: به این ترتیب توجه به مزیت‌های صادراتی بخش صنایع پتروشیمی به همراه رشد صنایع سنگین در کنار صنایع دریایی موجب می‌شود که مزیت‌های ترانزیت دریایی به‌صورت برجسته ای مدنظرقرارگیرد. این توجه علاوه بر توسعه صنعتی منطقه، هزینه‌های تولید، حمل‌ونقل و صادرات را به شدّت کاهش می دهد. با به ثمر رسیدن این اَبَرپروژه، سواحل مُکران به بزرگ‌ترین قطب صنعتی واقتصادی منطقه تبدیل خواهد شد.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه قطعاً در فرآیند اجرای برنامه توسعه سواحل مُکران، توسعه روابط و مناسبات منطقه‌ای و استفاده از ظرفیتهای همسایگان هم در این منطقه مدّنظر خواهد بود، اظهار داشت: کشورهای پاکستان و هند بر لزوم ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی در این منطقه واقفند و قطعاً حُسن هم‌جواری و اجرای طرح‌های مشترک در بخش‌های اقتصادی، در حوزه ترانزیت و در حوزه‌های فرهنگی و توریستی ظرفیت‌های منطقه‌ای پایدار و قابل‌اتکایی را در منطقه به جهان معرفی خواهدکرد.
وی اضافه کرد: پرداختن به این موضوع مهم در کنار فراهم کردن امنیت ترانزیت دریایی در این منطقه که به همت درخور ‌تقدیر نیروهای مسلح ما در حوزه‌های دریایی و پدافندی به‌دست‌آمده است، شکل‌گیری جهش اقتصادی و اجتماعی مناسبی را در کشور و در منطقه نوید می‌دهد.
معاون اول رییس جمهور گفت: همه این موارد با توکل به خداوند متعال و تلاش جمعی و بی‌وقفه مسئولان و مردم و پشتیبانی و حمایت مقام معظم رهبری و تأکید ویژه ریاست محترم جمهور در مسیر اجرا است و ان‌شاءالله تحقق این جهش، الگوی مناسبی برای حرکت در بخش‌ها و مناطق مختلف برای پیشبرد توسعه‌ی پایدار و کشف ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه‌ای خواهد بود. همکاری و حضور مؤثر بخش خصوصی و تلاش‌های امیدبخش سرمایه‌گذاران خارجی را در این راه صمیمانه ارج می‌گذارم .
وی از تلاش گسترده و دلسوزانه سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همکاران ایشان قدردانی کرد و گفت: امیدوارم با تصویب سریعتر منطقه آزاد جاسک و سایر قوانین ذیربط در آینده نظام مدیریتی مناسب توسعه منطقه با مشارکت بخش خصوصی و خارجی تدوین و اجرا شود. موفق و سربلند باشید.

306/300

کد خبر: 725010

وب گردی

وب گردی