کاهش آسیب های اجتماعی پیش شرط پیشرفت کشور و سلامت اجتماعی

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه پیش شرطی برای پیشرفت کشور بشمار می آید و سلامت اجتماعی را بدنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز؛ تقی رستم وندی در همایش یکروزه مدیران کل حوزه اجتماعی و فرهنگی استانهای سراسر کشور که روز یکشنبه در وزارت کشور برگزار شد، افزود: برای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه ابتدا باید آسیب اجتماعی شناسایی شود و سپس به عنوان هدف اصلی در دستور کار استانها قرار بگیرد.
وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت کاهش آسیب های اجتماعی و سلامت جامعه تصریح کرد: اگر اقدامات دستگاهها بخوبی انجام شود، بر اقدام و عمل این حوزه تاثیرگذار خواهد بود.
رستم وندی در ادامه، آسیب های اجتماعی را بر حسب اهمیت از سه منظر اقتصادی، امنیتی و انسانی مورد بررسی قرار داد.
وی با بیان اهمیت منظر اقتصادی و امنیتی به مساله آسیب های اجتماعی، نگاه انسانی را عاملی مهم تر معرفی کرد و افزود: طوری باید عمل کنیم که گویی یکی از عائله خانواده خودمان در این حوزه گرفتار شده است.
قائم مقام وزیر کشور با تاکید بر ضرورت و اهمیت محرومیت زدایی و برقراری عدالت در کشور هم اظهار داشت: باید گام های بلندی در رفع فقر و بیکاری، و اصلاح مناسبات اقتصادی و رفع نابرابری ها برداشته شود و این اقدامات سرلوحه اصلی کار برای تغییر شرایط زیرساختی قرار بگیرد. البته به موازات آن نیز باید قدم هایی برای تقویت نظام ارزشی حاکم بر کشور با فعالیت در حوزه فرهنگی برداشته شود.
رستم وندی در ادامه به نبود برنامه کلان و جامع در حوزه آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: نیازمند برنامه بلند مدت و راهبردی در این زمینه هستیم. برنامه ای جامع شامل امور فردی و خانوادگی و اجتماعی که همه سطوح آسیب ها را در برگیرد.
قائم مقام وزیر در امور اجتماعی و فرهنگی همچنین گفت: برای کاهش آسیب های اجتماعی، نیازمند برنامه هایی بلند مدت هستیم که با تغییر دولتها در دوره های مختلف رها نشود.
وی با اشاره به بخش دیگری از منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اقدام در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی باید فرای کار سیاسی به انجام برسد، گفت: اقداماتی که در این حوزه به سرانجام می رسد باید بدور از سیاسی کاری و در قالب برنامه هایی بلند مدت و جامع تدوین شود.
قائم مقام وزیر در امور اجتماعی و فرهنگی بر نقش مردم هم به عنوان عاملان اصلی و تاثیرگذار درحوزه کاهش آسیب های اجتماعی تاکید کرد و افزود: نباید نقش مردم در این حوزه نادیده گرفته شود چرا که مردم در کنار دستگاههای حکومتی و نیز کارگزاران و عاملان دولتی بخوبی ایفای نقش می کنند.
رستم وندی همچنین بر پرهیز از موازی کاری و اقدامات یکسان در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی در دستگاهها تاکید کرد.
وی با اشاره به اعتبارات تخصیصی به حوزه مسائل اجتماعی گفت: باید بررسی شود که این اعتبارات چگونه میان دستگاهها توزیع می شود و دلیل آنکه به اندازه کافی به هدف نزدیک نمی شویم را بررسی کنیم .
قائم مقام وزیر در امور اجتماعی و فرهنگی در ادامه به اقدامات انجام گرفته در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی استانها اشاره کرد و افزود: باید کاهش آسیب های اجتماعی بر حسب اولویت های استانی و مناسب مقتضیات هر استان مد نظر قرار بگیرد.
رستم وندی به مقوله نوآوری های اجتماعی هم اشاره کرد و گفت: همانند نوآوری در بخش اقتصاد لازم است دانشگاههای کشور به مقوله نوآوری اجتماعی بپردازند و برای مشکلات اجتماعی راهکارهای نو و خلاقانه ابداع کنند.
رستم وندی با اشاره به اهمیت پیوست اجتماعی افزود: در برنامه ششم توسعه کشور، پیوست اجتماعی برای برنامه های کلان کشور پیش بینی شده است.
در ادامه این نشست، مدیران کل حوزه های اجتماعی و فرهنگی استان های کشور گزارش های مبسوطی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه آسیب های اجتماعی استانی ارائه دادند .
در این نشست همچنین موضوع های طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی بطور اخص مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

303/300

کد خبر: 725037

وب گردی

وب گردی