۱۵هزارسالمند و معلول مجهول الهویه داریم/تخلف در استخدام معلولان

معاون امور توانبخشی بهزیستی با اشاره به وجود ۱۵ هزار معلول و سالمند مجهول الهویه در کشور، گفت: متاسفانه بسیاری از این افراد فاقد شناسنامه هستند.

به گزارش ایسکانیوز دکتر حسین نحوی نژاد در نشست حقوق شهروندی معلولان، افزود: اسلام و قوانین موجود بر تعامل بین حقوقی که افراد بر گردن یکدیگر دارند تاکیدات ویژه ای داشته است. علاوه بر این، در قانون اساسی نیز نکاتی پیرامون این موضوع مطرح شده است.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه حقوق شهروندی در برنامه های مهم کشور، گفت: علاوه بر برنامه های حقوقی، باید در برنامه های توسعه ای و عمرانی هم این موضوع لحاظ شود و اگر قرار است پروژه ها در کشور به نتیجه برسد، باید جنبه های حقوق شهروندی آن نیز لحاظ شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: در قانون اساسی حقایقی نهفته است که بسیاری از نقاط کور و مشکلات فعلی در موضوعات مختلف کشوری را حل می کند.

نحوی نژاد در خصوص حقوق شهروندی معلولان توضیح داد: افراد آسیب پذیر از جمله معلولین باید دارای حقوق خاص خود باشند و خوشبختانه با همکاری کنگره حقوق شهروندی مصادیق حقوق شهروندی ویژه معلولین استخراج شده است و سازمان بهزیستی به عنوان شریک اجتماعی این کنگره تحقق مصادیق را دنبال می کند.

وی در ادامه افزود: طبق گفته های سازمان بهداشت جهانی ۱۵ درصد افراد در دنیا دچار ناتوانی های جسمی، ذهنی و حرکتی هستند. این تعریف سازمان بهداشت جهانی یک تعریف گسترده است و بسیاری از ناتوانی ها را در خود جای داده اما تعریف مذکور در کشور شامل معلولیت های متوسط به بالا است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در خصوص آمار معلولان در کشور گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار در کشور مشمول این تعریف می شوند که از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از افراد، افراد دارای معلولیت در سازمان بهزیستی پرونده تشکیل داده اند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه به طور کلی چه تعداد سالمند و معلول مجهول الهویه در کشور داریم، گفت: متاسفانه ۵۵ هزار معلول مجهور الهویه که فاقد شناسنامه نیز هستند در کشور وجود دارد. علاوه بر این ۱۰ هزار سالمند مجهول الهویه نیز در کشور شناسایی شده است که به طور کلی ۱۵ هزار مجهول الهویه در مراکز مختلف تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند.

وی افزود: متاسفانه در بسیاری از موارد این افراد واجد ترخیص شدن از مراکز هستند اما به دلیل اینکه هیچ خانواده و یا سرپرستی ندارند، نمی توانیم آنها را مرخص کنیم. در حال حاضر برای یک بیمارستان درجه ۳ حداقل شبی ۲۰۰ هزار تومان هزینه از ما می خواهند و این در حالی است که سازمان بهزیستی به دلیل مشکلات مالی باید پاسخگوی عدم اجرای کامل برخی طرح ها و همچنین مردم باشد.

۳۵ درصد معلولان زنان هستند

نحوی نژاد با بیان اینکه ۳۵ درصد معلولان در کشور را زنان تشکیل می دهند، گفت: به طور کلی معلولین در کشور به معلولین جسمی، حسی، حرکتی، بیماران روانی و معلولین ذهنی تقسیم می شوند و بر اساس آمارها ۶۵ درصد از کل معلولین را مردان تشکیل می دهند. به همین منظور به طور کلی ۲ درصد از جامعه ما را معلولان تشکیل می دهند.

۲۰ هزار معلول نخاعی ناشی از تصادفات

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به افزایش معلولان پیرو حوادث رانندگی گفت: متاسفانه قربانیان حوادث رانندگی را اغلب جمعیت جوان تشکیل می دهد به طوری که ۲۰ هزار معلول نخاعی ناشی از تصادفات در کشور داریم که اغلب اینها معلول نخاعی گردن به پایین هستند.

وی در ادامه و با بیان اینکه ایران جزء ۴۰ کشوری است که قانون خاص معلولین دارد، گفت: این قانون چند سال گذشته تصویب و برای اجرا ابلاغ شد اما ایرادات خاص خود را نیز در پی داشت.

وی ادامه داد: اغلب مشکلات این قانون ناشی از عدم تامین اعتبار و به طور کلی وضعیت اعتباری بود. به همین دلیل اصلاحیه ای از سمت خود دولت برای این قانون لحاظ شد.

نحوی نژاد تصریح کرد: در لایحه ارسالی موضوع صندوق فرصت های شغلی، آموزش رایگان، مناسب سازی اماکن و معابر و مسائل فرهنگی و خدمات توانبخشی لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه اشکالات این قانون رفع شد، گفت: پس از این مرحله، به کمیسیون مربوطه بازگشت و امیدواریم در مجلس نیز اصلاحات لحاظ شود. البته باید توجه کرد که تمامی مسائل از رهگذر قانون عبور نمی کند و باید فرهنگ تکریم معلولان را نیز نهادینه کرد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی افزود: به عنوان مثال قانون خدمات و فرصت هایی را برای معلولان و به طور کلی ناتوانان در نظر گرفته است اما افراد عادی هم از آن استفاده می کنند که به عنوان مثال موضوع جای پارک در سطح شهر تنها یکی از این مصادیق است. به همین منظور جا دارد که با استفاده کنندگان از این خدمات برخورد جدی صورت گیرد.

نحوی نژاد با انتقاد از اینکه برخی استخدام ها در گذشته جهت دار بوده است گفت: آموزش و پرورش یکی از نهادهایی بود که معلولان به راحتی می توانستند در آن استخدام شوند اما در گذشته وزارت آموزش و پرورش از استخدام این افراد استنکاف کرد، به طوری که ۶۰۰ فرصت شغلی برای معلولان از بین رفت.

وی در ادامه و با اشاره به اجرای یکی از طرح های مهم سازمان بهزیستی در سالجاری گفت: طرح مراقبت های خانگی از معلولان یکی از طرح های بسیار مهم و تاثیرگذار بود که به دلیل مشکلات مالی تنها ۱۰ هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند اما این در حالی است که طبق برآوردها ۲۰۰ هزار نفر باید تحت پوشش قرار می گرفتند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در ادامه و با اشاره به مشکلات ویژه معلولین گفت: نداشتن کار و به طور کلی موضوع اشتغال از مشکلات مربوط به حقوق شهروندی معلولین است که این موضوع به ویژه در زنان معلول طبعات خاص خود را دارد چرا که شاخص های این افراد در مقایسه با مردان همتای خودشان منفی تر است.

مستمری افراد تحت پوشش بهزیستی ۷۰ هزار تومان است

نحوی نژاد در خصوص میزان مستمری افراد تحت پوشش این سازمان هم توضیح داد: به طور متوسط از ۵۳ تا ۱۰۰ هزار تومان است که اگر بخواهیم میانگین بگیریم، این رقم حدود ۷۰ هزار تومان در ماه است که این مبلغ بسیار ناچیز است اما خوشبختانه قرار شده است طبق برنامه ششم توسعه میزان مستمری ۳ برابر شود که امیدواریم از طریق حذف یارانه افراد پر درآمد، شرایط برای زندگی محرومان مناسب تر شود.

منبع: مهر

700700

کد خبر: 725213

وب گردی

وب گردی