75 درصد بیمارستان‌های تهران ارزش مقاوم سازی ندارند

معاون کل وزارت بهداشت گفت: از نظر تخت های بیمارستانی در تهران در بدترین وضعیت قرار داریم که حل آن نیازمند یک وفاق ملی برای ساخت چندین بیمارستان بزرگ است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به بررسی های انجام شده وزارت بهداشت درباره آسیب پذیری ۵۴۵ بیمارستان تحت پوشش وزارت بهداشت به لحاظ فرسودگی، گفت: ۵۴ درصد بیمارستان ها در کل کشور و ۷۵ درصد بیمارستان ها در تهران فاقد ارزش مقاوم سازی هستند.
وی در تشریح تخت های موجود بیمارستانی، سرعت ساخت و بازسازی تخت های موجود گفت: بازسازی تختهای موجود را افزایش دادیم و امیدواریم در طی پنج سال آینده این ارقام را به نحو محسوسی کاهش داده و به ۳۸ درصد در تهران و به ۳۱ درصد در کل کشور برسانیم.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه افزود: در تهران وضعیت بدتر است به طوری که در سال 86، هشتاد و هفت درصد تخت های بیمارستانی فرسوده بود که امسال به 75 درصد کاهش یافته و هدفگذاری ما برای سال 99 رساندن این تعداد به 38 درصد است.
وی با اشاره به اینکه، در کنار بازسازی این تخت های فرسوده بیمارستانی نیازمند ایجاد یکصد هزار تخت جدید هستیم، گفت: به علت محدودیت های بودجه ای، متوسط زمان ساخت بیمارستان ها 9 سال بوده که برخی بیمارستان ها هم ساختشان 21 سال به طول انجامیده است.
دکتر حریرچی خاطرنشان کرد: برخی بیمارستان هایی که در چند سال اخیر ساخته شده اند وضعیت مناسبی ندارند البته بیمارستان هایی که از این پس به بهره برداری می رسند دارای وضعیت بهتری هستند.
به گفته معاون کل وزارت بهداشت، مقاوم سازی یک ساختمان قدیمی بیمارستان معادل ساخت یک ساختمان جدید هزینه دارد.
دکتر حریرچی در ادامه افزود: تا سال 92 در بهترین شرایط، سالانه 1700 تخت بیمارستانی تحلیل شده در حالی که پس از اجرای طرح بیمه سلامت تاکنون پنج هزار و 250 تخت جدید تحویل داده شده است.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حالی که در 10 سال منتهی به سال 92 در مجموع 400 میلیون تومان اعتبار در حوزه عمرانی بهداشتی و درمان هزینه شد در سه سال اخیر این مبلغ به یک هزار و 400 میلیارد تومان افزایش یافت.
دکتر حریرچی با بیان اینکه با وضعیت اعتبارات کنونی، دولت قادر به تأمین بودجه های لازم عمرانی در حوزه بهداشت و درمان نیست افزود: در سال 94 خیرین برای ساخت بیمارستان یک هزار میلیارد تومان و امسال هم تاکنون 800 میلیارد تومان کمک کردند.
وی با بیان اینکه 120 هزار تخت فعال در کشور وجود دارد گفت: 40 بیمارستان خیریه در کشور وجود دارد و 40 بیمارستان خیریه دیگر در حال ساخت است.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کمک های جدی نهادهای عمومی غیردولتی به این وزارتخانه برای ایجاد تخت های جدید بیمارستانی افزود: قرارداد ایجاد 18 هزار تخت بیمارستانی با قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) بسته شده که پنج هزار و 480 از این تعداد در دست اجراست.
وی گفت: بنیاد برکت هم 10 بیمارستان در مناطق محروم در دست ساخت دارد و بخش غیردولتی و خصوصی ایجاد چهار هزار و 700 تخت دیالیز را تقبل کرده است.
دکتر حریرچی افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته 80 درصد مردم کشور صرفاً با تعرفه دولتی می توانند از خدمات بهداشت و درمان استفاده کنند و برنامه ریزی های وزارت بهداشت و درمان در جهت همین بررسی هاست.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: برای ساخت 13 هزار تخت بیمارستانی با استفاده از سرمایه گذاری خارجی در حال رایزنی با طرف های مختلف هستیم.
وی با بیان اینکه از نظر تخت های بیمارستانی در تهران در بدترین وضعیت قرار داریم افزود: راه حل این مشکل ایجاد یا بازسازی بیمارستان های 150 تختخوابه در مناطق پرازدحام تهران نیست بلکه نیازمند یک وفاق ملی برای ساخت چندین بیمارستان بزرگ دو هزار تخته در اطراف تهران هستیم.
دکتر حریرچی با بیان اینکه 70 درصد تخت های بیمارستانی را در اروپای غربی و آمریکا خیریه ها یا ارگان های غیرانتفاعی ایجاد می کنند گفت: این در حالیست که 68 درصد تخت ها و 80 درصد خدمات بهداشت و درمان در ایران دولتی است.
قائم مقام وزارت بهداشت با بیان این که هنوز هم در این زمینه با مشکل مواجه هستیم و برای رفع کمبود ۱۰۰ هزار تخت به کمک های مادی نیاز داریم، تصریح کرد: خیریه ها، نهادهای غیر دولتی، بخش خصوصی و استفاده از تکنولوژی خارج از کشور از جمله مواردی است که می تواند در رفع این کمبودها به وزارت بهداشت کمک کند.

701/700

کد خبر: 725214

وب گردی

وب گردی