هشدار کاخ سفید به پکن در زمینه اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی

کاخ سفید سه روز پس از روی کارآمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا، به چین در زمینه اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی، به عنوان منطقه ای راهبردی در آسیا و حوزه تجارت، هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز ،به نقل از این خبرگزاری، «شان اسپایسر» سخنگوی جدید کاخ سفید دیروز (دوشنبه) در نخستین نشست مطبوعاتی خود در این سمت، اطمینان داد که واشنگتن در آب های بین المللی دریای چین جنوبی که محل تحت کنترل جزایر مورد مناقشه توسط چین است، از منافع خود حفاظت می کند.
وی اضافه کرد: اگر این جزایر در آب های بین المللی واقع باشد، دیگر بخشی از چین به شمار نمی رود و ما برای دفاع از بهره بین المللی که تضعیف کشوری را به همراه ندارد، تلاش می کنم.
پکن مدعی حاکمیت بر بسیاری از مناطق دریای چین جنوبی است، اما در مقابل دیگر کشورهای ساحلی شامل فیلیپین، ویتنام، برونئی و مالزی نیز ادعا دارند که چند جزیره از این منطقه وسیع تحت کنترل آنهاست.
به گزارش جماران ، باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در دو سال گذشته بارها کشتی های جنگی این کشور را برای گشت زنی به منطقه دریای چین جنوبی اعزام کرده بود، موضوعی که باعث شد پکن درباره آنچه «اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در انجام عمل تحریک آمیز کشتیرانی نیروی دریایی آن کشور در دریای جنوبی چین» خواند، به این کشور اعتراض کرد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2016 و پیش از اینکه در تاریخ 20 ژانویه 2017سوگند یاد کند، بارها از سیاست های اقتصادی چین و تجارت با این کشور انتقاد کرده است.

ایرنا

308/300

کد خبر: 725396

وب گردی

وب گردی