استاد اقتصاد دانشگاه مازندران : شفافیت ابزار مهم دولت یازدهم برای مبارزه با فساد است

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران مقابله دولت یازدهم با فساد را با توجه به ابزارهای در اختیار موفق ارزیابی کرد و گفت : شفافیت مهم ترین ابزاری است که دولت موفق شد در مقابله با فساد به کار بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز، زهرا کریمی افزود : شفافیت ابزار مهم بازدارنده است و فسادهایی که سال های گذشته در کشور رخ داد یکی از دلایل مهمش نبود شفافیت بود.
وی گفت : یکی از اقدامات نسبتا موفق دولت یازدهم در مبارزه با فساد اقتصادی و اداری ، برداشتن مهر محرمانه از روی مانده صندوق ذخیره ارزی کشور بوده است .
نویسنده کتاب اقتصاد ایران افزود : صندوق ذخیره ارزی پشتوانه اقتصادی نظام است و هر گونه دخل و تصرف در آن باید بر اساس قانون بوده و مقدار دریافت و مانده آن همواره باید برای مردم قابل مشاهده و لمس باشد.
وی به عنوان مثال به وضعیت صندوق ذخیره ارزی در کشور نروژ اشاره کرد و گفت که در آن کشور مانده صندوق ذخیره ارزی همواره برای مردم آن کشور قابل مشاهده است و هیچ محدوده محرمانه ای برای آن وجود ندارد.
کریمی گفت : متاسفانه در دوره ای که نفت کشور بشکه ای 140 دلار فروخته شد ، با محرمانه اعلام کردن مانده حساب صندوق ذخیره ارزی ، همه از وضعیت این صندوق بی خبر ماندند.
وی سهم نبردن صندوق ذخیره ارزی کشور از دلارهای نفتی بشکه ای 140 دلار را تاسفبار توصیف کرد و افزود : غیرشفاف بودن ذخیره صندوق ارزی به خاطر محرمانه اعلام کردن آن سبب فساد گسترده اقتصادی در کشور شد.


** انحلال سازمان برنامه و بودجه ، علت دیگر فساد
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران نگاه کارشناسی و انجام کارها بر این اساس را لازمه توسعه و پیشرفت کشور دانست و گفت که تعطیل کردن مراجع کارشناسی در کشور نیز از دیگر عوامل گسترش فساد بوده است .
وی به عنوان نمونه به انحلال سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و افزود که این اقدام سبب نهادینه شدن فساد اداری و مالی در کشور شد.
کریمی اقدام دولت یازدهم در احیای این سازمان با عنوان سازمان مدیریت و برنامه ریزی را گام مهمی در مقابله با فساد در کنار شفافیت برشمرد.
وی توضیح داد : همچنان وام های کلان بی حساب و کتابی که در گذشته عده ای دریافت کردند به خزانه بازگشت نکرده است و دولت یازدهم با وجود همه تلاش ها تاکنون تمام و کمال نتوانسته مبارزه اش را با فساد به سرانجام برساند.


** مطبوعات، نورافکن مبارزه با فساد
استاد دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه مازندران نقش رسانه ها را در مقابله با فساد مهم و اساسی ارزیابی کرد و گفت : محدود شدن رسانه ها و مطبوعات در کشور در سال های گذشته یکی از دلایل نهادینه شدن فساد اقتصادی و اداری بوده است.
وی از رسانه ها به عنوان نورافکن مبارزه با فساد یاد کرد و افزود : وقتی مطبوعات به عنوان چشم بینای افکار عمومی نتوانند نظارت را انجام بدهند و دستگاههای نظارتی نیز بی توجهی کنند ، فرصت طلبان و سوء استفاده کنندگان در اقتصاد کشور جولان می دهند.
کریمی توضیح داد : هزاران دلار و میلیاردها تومان وام های ارزان قیمت بدون حساب و کتاب در دولت قبل حیف و میل شد که همچنان بازگشت نکرده است.
وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با احیاء سازمان مدیریت و برنامه ریزی شفاف سازی دخل و خرج را نشان داده است ، بیان داشت : امروز علاوه بر آزادی مطبوعات و رسانه ها ،احزاب و گروههای سیاسی نیز به راحتی با فعالیت های خود بر فرایند اقتصاد کشور نظارت دارند.


** ضرورت همراهی مردم برای مبارزه با فساد
این استاد دانشگاه مازندران گفت : همه مردم باید در مبارزه علیه فساد اقتصادی و اداری با دولت همراه شوند و توقع این است که دولت نیز به صورت شفاف وضعیت ذخیره صندوق ارزی را برای مردم اطلاع رسانی کند.
نویسنده کتاب اقتصاد ایران ، افزود : اگر شفافیت در اقتصاد ایران نهادینه شود و همه مردم مقوله اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معطم رهبری را عملیاتی کنند، به طور یقین وابستگی کشور به نفت کاهش یافته و صندوق ذخیره ارزی به عنوان پشتوانه اقتصاد کشور همواره به بخش های زیر ساختی و زیربنایی کشور تخصیص می یابد.

منبع: ایرنا

101/401

کد خبر: 725468

وب گردی

وب گردی