در حوزه فرهنگی، سیاسی برخورد نکرده و نخواهیم کرد

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت تاکید کرد: ما در مسیر تعالی فرهنگی سعی کردیم اثبات کنیم هدف‌ها یکی است؛ اما ممکن است روش‌ها، نگاه‌ها، راهبردها و راه رسیدن متفاوت باشد‏‎‎؛ بنابراین ما در حوزه فرهنگی، سیاسی برخورد نکرده و نخواهیم کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدرضا فراهانی در مراسم معارفه قائم مقام برنامه‌ریزی و نظارت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و مدیرکل فرهنگی این وزارتخانه که در سالن امام جواد(ع) وزارت بهداشت برگزار شد با بیان این مطلب، افزود: در کار فرهنگی مخاطب انسان است یعنی شگفت‌انگیزترین موجود عالم در این حوزه با ابعاد پیچیده‌ای از وجود او یعنی اندیشه، احساسات و عواطف و روح و روان در تعامل هستیم. متأسفانه برخی فکر می‌کنند در حوزه فرهنگ می‌توان از بالا به پایین مداخله کرد و با دستور و بخشنامه و حتی قانون تغییر فرهنگی رخ می‌دهد، در حالی که این حوزه به شدت تعاملی است و تغییر و تعالی فرهنگی تنها در بستر تعامل تدریجی و گفت وگو، اقناع فکری و روحی امکانپذیر است؛ لذا در قرن بیست و یک که انسان‌ها در معرض طوفان اطلاعات و داده‌ها قرار می‌گیرند، روش‌های قرون وسطایی جز نتیجه عکس حاصلی ندارد. همچنین معتقدم در این حوزه مدیریت هم نمی‌تواند عمودی و یک طرفه باشد اما متأسفانه کار در حوزه فرهنگی از سخت‌ترین کارها در کشور ماست.

فراهانی افزود: در حوزه فرهنگی، هنگامی که می‌خواهیم کار صحیحی انجام دهیم، ابتدا با بازیگران و کنشگرانی که در این حوزه قدرت دارند و متأسفانه حوزه فرهنگی را به درستی نمی‌شناسند، مواجه می شویم؛ تا زمانی که این نگرش ناصحیح و ناصواب در جامعه اصلاح نشود، نمی‌توانیم بهره‌روی مناسب در تعالی فرهنگی داشته باشیم.

مبنای اخذ تصمیمات فرهنگی در وزارت بهداشت نظرات کارشناسی شده و مورد اجماع است

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تلاش من این بوده است که مشکل مدیریت در حوزه فرهنگی را از مدیریت مرسوم عمودی تغییر داده و به مدیریت در سطح و کار تیمی تبدیل کنیم، افزود: در همه عرصه‌های تصمیم گیری تلاشمان این بوده که از نظرات ارزشمند مدیران و کارشناسان بهره برده و مبنای اخذ تصمیمات خرد جمعی باشد.

فراهانی با اشاره به اینکه فردی مثل دکتر علامه که «مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت» بوده و اکنون سمتش ارتقاء یافته و «قائم مقام حوزه برنامه‌ریزی و نظارت» شده پشت تریبون آزادانه می‌گوید که نسبت به اینجانب انتقاد دارد و این انتقادها را بیان می‌کند، نشان از موفقیت ابعاد حاکمیت گفتمان چالشی و انتقادی در تمام سطوح معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است؛ چنان‌که در جلسات مختلف این رویکرد چالشی در حوزه اندیشه وجود داشته و موجب ایجاد تحول شده است.

عملکرد ۲ سال و نیم گذشته معاونت فرهنگی و دانشجویی، در راستای تحقق شعارهای دولت تدبیر و امید بوده است

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت به شایعات دروغین منتشر شده از سوی برخی افراد در فضای مجازی طی چند روز گذشته بعد از انتصاب مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: به صراحت این نکته را می‌گویم که آنچه در ۲ سال ونیم گذشته در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اتفاق افتاده، در راستای تحقق شعارهای دولت تدبیر و امید بوده است اما البته این شعارها هم مبتنی بر آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی بوده است.

فراهانی ادامه داد: حرکت در راستای تحقق وعده‌های دولت تدبیر و امید را به مثابه شرط ضمن عقد می‌دانیم و معتقدیم مردم به خاطر این شعارها به دولت رأی داده‌اند و دولت نیز شرعاً موظف است تمام تلاش‌های خود را در راستای اجرایی کردن این قول ها و شعارها به مردم انجام دهد.

فراهانی با تأکید بر اینکه در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی شعار دولت تدبیر و امید توسعه فضای باز سیاسی و فرهنگی بوده است، خاطرنشان کرد: در این راستا همواره تلاش‌مان این بوده است که شأن و منزلت مخدوش شده دانشجویان و دانشگاهیان را ترمیم نموده و فضا را برای اندیشه‌ورزی و مشارکت آنان در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بهبود ببخشیم و در این مسیر هر چند در حد انتظار توفیق نداشته‌ایم، اما از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ایم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت تصریح کرد: همواره با صراحت گفته‌ایم که به شعارهای امام راحل(ره) و انقلاب اسلامی اعتقاد کامل داریم و تمام وجودمان را برای تحقق این شعارها می‌گذاریم؛ البته با صداقت کامل نیز تمام راهکارهایمان را بیان کردیم و بر اساس آن راهکارها عمل کرده‌ایم.

با ایمان و دانش کافی نسبت به فرآیندهایی که مستلزم یک راهبری صحیح در حوزه فرهنگی است، ورود پیدا کرده‌ایم

فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تصمیم‌گیری در همه فعالیت‌های رخ داده در دو سال و نیم اخیر که بنده عهده‌دار مسئولیت معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بودم با اتکا به خرد جمعی صورت گرفته و همه مدیران و کارشناسان در این کار تیمی مشارکت داشته‌اند؛ لذا با عنایت به بازخورد مثبت دانشجویان و دانشگاهیان نسبت به این اقدامات، این حرکت با قدرت و سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت ضمن گلایه از برخی اخبار منعکس شده در بعضی شبکه‌های مجازی، گفت: متأسفانه در این مدت برخی از رسانه‌ها نسبت به عملکرد معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اخبارهای دروغین منتشر کردند، تهمت زدند، تخریب و بداخلاقی کردند و تأسف‌بارتر اینکه در این مدت رویکرد انتقاد سازنده را از سوی آنها شاهد نبودیم و این بدان معناست که یا آنچنان مسلط عمل کرده‌ایم که فرآیندهای انجام شده قابلیت نقد نداشته و یا منتقدان راه و مسیر را اشتباه رفته‌اند و به جای نقد عالمانه و سازنده، تخریب را سرلوحه کارشان قرار داده‌اند، البته این تخریب‌ها هیچ خللی در عزم راسخ ما و همکاران‌مان ایجاد نخواهد کرد چرا که ما بر اساس رسالت انسانی و اسلامی و بر اساس آرمان‌های انقلاب اسلامی عمل می‌کنیم و با ایمان و دانش کافی نسبت به فرآیندهایی که مستلزم یک راهبری صحیح در حوزه فرهنگی است، ورود پیدا کرده‌ایم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت تصریح کرد: استراتژی و راهبرد اصلی ما در تدوین و ارائه برنامه‌ها، توجه به همه اقشار دانشجویی به ویژه دانشجویانی که تا به‌حال تعاملی در حوزه‌های فرهنگی نداشته‌اند، معطوف بوده و تمام توان خود را مصروف جذب حداکثری دانشجویان به فعالیت های فرهنگی و دانشجویی کرده‌ایم.

تعالی فرهنگی در واقع یک گفتمان ملی است/ در حوزه فرهنگی، سیاسی برخورد نکرده و نخواهیم کرد

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تعالی فرهنگی نقطه مشترک همه دولت‌ها و جناح‌های سیاسی است و این مفهوم فرهنگی در واقع یک گفتمان ملی است، خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما از فعالیت‌های فرهنگی تربیت دانشجویانی در تراز انقلاب اسلامی است و در این مسیر بین جناح‌های سیاسی اختلاف نظری وجود ندارد و اگر اختلافی بوده صرفاً در انتخاب راهبردها و اقدامات بوده است.

این مقام مسئول با ذکر مثالی در این زمینه گفت: مثلاً همه اقتصاددانان، افزایش اشتغال، کاهش بیکاری، رشداقتصادی، کاهش تورم و افزایش تولید ناخالص ملی را مطلوب می‌دانند. در حوزه فرهنگی نیز همین وضعیت حاکم است؛ ما در مسیر تعالی فرهنگی سعی کردیم اثبات کنیم هدف‌ها یکی است اما ممکن است روش‌ها، نگاه‌ها، راهبردها و راه رسیدن متفاوت باشد‏‎‎؛ بنابراین ما در حوزه فرهنگی، سیاسی برخورد نکرده و نخواهیم کرد.

وی با اشاره به انتصاب امیر للـگانی به عنوان مدیرکل فرهنگی جدید وزارت بهداشت، گفت: آقای للـگانی به عنوان معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان هلال احمر، خدمات شایسته و ارزنده‌ای انجام داده است و از دکتر مسعود حبیبی رئیس این سازمان که اجازه داد یکی از نیروهای خوب و متعهدشان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ما همکاری کنند، تشکر می کنم.

فراهانی با تشکر از زحمات عالمانه، مدبرانه و جهادی دکتر علامه در مدت مسؤولیت اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت و ارتقای وی به سمت قائم مقام برنامه‌ریزی و نظارت معاونت فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه را در راستای افزایش کمیت و کیفیت فعالیت‌های این معاونت دانست و برای وی در مسؤولیت جدید آرزوی توفیق کرد.

201

منبع: ایسنا

کد خبر: 725585

وب گردی

وب گردی