ارزیابی وزیر امور خارجه ترکیه از نشست آستانه

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، نشست آستانه را برای یافتن راه حل سیاسی بحران سوریه موفق و گامی رو به جلو ارزیابی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، وی در پایتخت موازمبیک در گفت و گو با خبرنگاران ترک همراه خود اظهار کرد: برای تقویت آتش بس فراگیر در سوریه و کاهش موارد نقض و حتی کنترل کامل آتش بس، مکانیسم سه جانبه تشکیل دادیم.
چاووش اوغلو که در سفر دوره ای رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به کشورهای آفریقای شرقی، وی را همراهی می کند، افزود: در نشست آستانه علاوه بر بررسی راههای تقویت آتش بس فراگیر در سوریه، طرفین در خصوص روند سیاسی آتی نیز نقطه نظرات خود را به صورت غیر مستقیم در میان گذاشتند.
به گزارش آناتولی از ماپوتو، وی با ادعای اینکه مخالفان سوری همانند مذاکرات ژنو، موضع سازنده ای داشتند، گفت: معارضان سوری نیز در نشست آستانه، نقطه نظرات خود در خصوص آینده سوریه مطرح کردند.
وزیر خارجه ترکیه بیان کرد: به هر روی مشارکت رژیم سوریه و گروههای مسلح و مخالف در نشست آستانه که برای اولین بار رخ داد، تحول مهمی بود.
او با تاکید بر این که گزینه نظامی تنها راه حل بحران سوریه نیست، گفت: این موضوع هم از سوی رژیم و گروههای معارض و هم در بیانیه مشترک مورد تاکید قرار گرفت و همین امر نکته بسیار حساسی است.
وی ادامه داد: ترکیه همواره از راه حل سیاسی حمایت کرده است.
چاووش اوغلو، نشست آستانه را از نظر افزایش گامهای اعتماد زایی حایز اهمیت دانست و گفت: نشست آستانه برای روند مذاکرات ژنو نیز به نقطه عطف تبدیل شد.
او گفت: در نشست آستانه، علاوه بر ترکیه، ایران و روسیه، سفیر آمریکا نیز حضور داشت که حایز اهمیت است و علاوه بر این نقش میانجیگری سازمان ملل نیز بسیار مهم بود.
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به بیانیه مشترک ایران، ترکیه و روسیه در آستانه گفت: در این نشست همانند نشست مسکو، بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید شد.
او با ادعای اینکه ترکیه بیش از هر کس بر حفظ تمامیت ارضی و سیاسی سوریه تاکید دارد، گفت: از طرف همه هیات ها و هم در بیانیه مشترک بر راه حل سیاسی حل بحران سوریه تاکید شد.
وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: تلاشهای دو روزه در نشست آستانه جواب داده و نشست موفق بود و قرار است در هشتم فوریه به میزبانی استفان دی میستورا در ژنو نشست سوریه برگزار شود.

ایرنا

300/300

کد خبر: 725669

وب گردی

وب گردی