حذف از بازار، پیامد کشمکش ترانزیتی با همسایگان

سالیان سال است که حمل و نقل عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدزا برای ایران به شمار می‌رود و به گفته برخی کارشناسان درآمد کشور ایران بیشتر از آنکه مربوط به بخش‌های صنعتی باشد از طریق روش‌های حمل و نقلی کسب می‌شود و در واقع ایران بیشتر یک کشور حملی و نقلی است تا یک کشور صنعتی.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تعادل ،در این میان و در بین روش‌های مختلف حمل و نقلی، حمل و نقل جاده‌یی و ترانزیت جاده‌یی سهم قابل توجهی در درآمدزایی برای کشور به خود اختصاص داده‌اند؛ از این رو، مشکلات این بخش می‌تواند تاثیرات منفی و گاهی مضری را روی میزان درآمدزایی حمل و نقل جاده‌یی و ترانزیت بگذارد. از سوی دیگر به دلیل اینکه ایران در بین کشورهای منطقه از موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی برخوردار است و با بسیاری از کشورهای آسیایی دارای مرز است به همین دلیل در صورتی که در هر کدام از این مرزها مشکلی به وجود بیاید می‌تواند به‌طور مستقیم روی عملکرد شرکت‌های حمل و نقلی در ایران اثر منفی گذاشته و مانع‌تراشی کند.

در طول سالیان اخیر مشکلات مختلفی برای کامیون‌های ایرانی در مرزهای ترانزیتی با کشورهای همسایه به‌خصوص ترکیه به وجود آمد که موجب شد این مشکلات در مقطع زمانی خود ضررهای فراوان مالی روی دست شرکت‌های حمل و نقل ترانزیتی و رانندگان کامیون‌ها بگذارد.

گویا مشکلات شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی پایانی ندارد و حال که مشکلات کامیون‌های ایرانی با ترک‌ها مدتی است که کمرنگ شده طرف‌های ترکمنستانی و ازبکستانی در اقدامی یک‌‌طرفه میزان عوارض دریافتی از کامیون‌های ایرانی را افزایش داده و نکته جالبی که در این بین وجود دارد دریافت این عوارض اضافه تنها در خصوص کامیون‌ها با ملیت ایرانی اجرا می‌شود.

اقدامی که به گفته شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی نه تنها این شرکت‌ها در کشور ما با پرداخت عوارض اضافی متضرر شوند بلکه در صورت ادامه این روند باعث می‌شود تا صاحبان کالا تمایل خود برای استفاده از شرکت‌های ایرانی برای حمل کالای خود به دلیل گران‌تر بودن از دست بدهند و از شرکت‌های خارجی دیگر برای حمل کالاهای خود استفاده کنند.

402/101

کد خبر: 725682

وب گردی

وب گردی