اقتصاد فرهنگ‌بنیان مقدم بر اقتصاد دانش‌بنیان است

رئیس جهاددانشگاهی ضمن بیان اینکه اقتصاد فرهنگ‌بنیان مقدم بر اقتصاد دانش‌بنیان است، اجرایی شدن سند نقشه جامع علمی کشور، تعمیق فرهنگ اسلامی ایرانی و نهادینه‌سازی کرسی‌های نقد و مناظره را از مهمترین ماموریت‌های جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز، هفتاد و هشتمین گردهمایی معاونین فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی صبح امروز (چهارشنبه - 6 بهمن ماه ) با حضور دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی با محوریت برنامه ششم توسعه جهاد در حوزه فرهنگی برگزار شد.

دکتر حمیدرضا طیبی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان پلاسکو و مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه برنامه‌های توسعه‌ای جهاد از سه سال به پنج سال تبدیل می‌شود، اظهار کرد: این مساله فرصت خوبی برای تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای خواهد بود و دیگر بهانه‌ای برای عدم انجام کارها وجود ندارد و در پایان پنج سال می‌توان گزارش‌کار خوبی را ارائه داد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به مشکلاتی که در کشور وجود دارد و باید در برنامه‌ها به آن توجه جدی شود، افزود: یکی از بحث‌های جدی کشور عدم تبعیت از قانون در شکل‌های مختلف است. حکومت ما جمهوری اسلامی است یعنی هم بحث جمهوریت و هم بحث اسلامی در حکومت ما دارای اهمیت است. از این رو اگر به آن توجه نشود ساختارهای موازی شکل می‌گیرد و اعتماد مردم دچار خدشه می‌شود و در نهایت منجر به ایجاد تنش‌های سیاسی در کشور می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که در حوزه فرهنگی باید به آن توجه شود مساله سیاست‌زدگی است. به این معنا که در کشور ما همه چیز مرتبط با سیاست شده است که این مساله موجب می‌شود برنامه‌ها به درستی انجام نشوند و مدیران در سطوح مختلف به سرعت تغییر می‌کنند. این در حالی است که اساس پیشرفت کشور برنامه‌ریزی صحیح و پرداختن به نخبگان جامعه است.

طیبی تصریح کرد: عدم رعایت این موضوع منجر به عدم توسعه علم و فناوری خواهد شد. همچنین حاکم شدن نگاه سیاسی به امور مختلف نه‌تنها امری نامطلوب است بلکه موجب از دست رفتن فرصت‌ها نیز می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی جهاد باید به دنبال حل مشکلات باشد، گفت: ایجاد خودباوری و تکیه بر نسل جوان و هویت ملی از اهداف حوزه فرهنگی است.

اقتصاد فرهنگ‌بنیان مقدم بر اقتصاد دانش‌بنیان است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عدم رعایت اخلاق در حوزه‌های مختلف مشکلات زیادی را به بار می‌آورد، گفت: اقتصاد فرهنگ‌بنیان را مقدم بر اقتصاد دانش‌بنیان می‌دانم. ماموریت‌های حوزه فرهنگی باید به صورت جدی پیگیری شود. در واقع اجرایی شدن سند نقشه جامع علمی کشور، تعمیق فرهنگ اسلامی ایرانی و نهادینه‌سازی کرسی‌های نقد و مناظره از مهمترین ماموریت‌هایی هستند که در حوزه فرهنگی باید به جد پیگیری شوند.

وی با بیان اینکه بحث فناوری‌های نرم و ارتباط بین اقتصاد و فرهنگ دارای اهمیت است، گفت: از جمله کشورهایی که توسعه اقتصادی خود را در گرو توسعه فرهنگی می‌دانند، کشور آمریکا است.

رئیس جهاد دانشگاهی ضمن تاکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها و جامعه باید هدف ما باشد، افزود: با توجه به نزدیکی ایام انتخابات هدف ما باید ایجاد انگیزه در میان مردم جهت مشارکت پرشور در انتخابات باشد.

طیبی در ادامه اظهار کرد: به زودی سازمان افکارسنجی همچون سازمان فعالیت‌های قرآنی تشکیل می‌دهیم.

وی با بیان اینکه همچنین افزایش روحیه جهادی بر مبنای اخلاق و علم میان جهادگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: در انجام کار فرهنگی، مدیران فرهنگی ما باید فرهنگ‌شناس باشند. یعنی همگی عاشق و عامل کار فرهنگی شوند و از طرفی دانش کافی در این حوزه داشته باشند.

طیبی به بودجه فرهنگی اشاره کرد و در پایان گفت: مسوولیت بودجه فرهنگی در حوزه مدیریت جهاد با ما است و هر بودجه‌ای که برای سایر حوزه‌ها تعیین شود برای این حوزه نیز در نظر گرفته می‌شود.

201

منبع: ایسنا

کد خبر: 725745

وب گردی

وب گردی