قهوه؛ «بوی بد دهان» را از بین می برد؟

اکثر افراد صبح بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از خوردن صبحانه ممکن است بوی بد دهان داشته باشند که با خوردن صبحانه این بو، برطرف می شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدرضا خامی، دندانپزشک اجتماعی و متخصص بهداشت و سلامت دهان در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت بوی بد دهان را حالتی پایدار دانست و گفت: اکثر افراد صبح بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از خوردن صبحانه ممکن است بوی بد دهان داشته باشند که با خوردن صبحانه این بو، برطرف می شود. علت این نوع بوی بد این است که در طول شب و هنگام خواب ترشح بزاق کم می شود و میکروارگانیسم های موجود در دهان محصولاتی تولید می کنند که بوی بد دهان را تولید می کند که البته این حالت نیاز به بررسی ندارد.
وی در ادامه به علت های بوی بد دهان اشاره و بیان کرد: دسته اول، غذهای مصرفی است که معروف ترین آنها مصرف سیر و پیاز است. دسته دوم، به بهداشت ضعیف دهان مربوط می شود که این مساله به مشکلات دندان و لثه ها ارتباط دارد. دسته سوم، علتهایی است که تقریبا به دهان و دندان مربوط نیست اما به نواحی مجاور دهان و دندان که در ناحیه حلق قرار دارند، مربوط می شود. مثل مشکلات لوزه ها و سینوس ها. چهارمین علت بوی بد دهان، علل خارج از دهان و دندان و نواحی مجاور آن می باشد. بیماری های عمومی و سیستمیک از جمله دیابت، برخی از ناراحتی های گوارشی، عفونت های ریه در این دسته بندی قرار می گیرد.
این متخصص بهداشت و سلامت دهان با بیان اینکه زبان می تواند عاملی برای ایجاد بوی بد دهان باشد، ادامه داد: در بعضی افراد توصیه می شود هنگام مسواک زدن یک یا دو بار یا ۳ بار مسواک را در سطح زبان بکشند به ویژه قسمت عقب زبان که می تواند محل تجمع میکروارگانسیم ها باشد. به هر حال، دندانپزشک با معاینه می تواند مشکل را پیدا کند و اگر مشکل به علت لثه و دندان باشد ممکن است جرم گیری لازم باشد یا پرکردگی و ترمیم لازم باشد. اگر با برطرف کردن مشکلات ذکر شده، اگر بوی بد دهان ادامه داشته باشد، لازم است فرد به متخصص گوض، حلق و بینی و فضاهای مجاور دهان و دندان مراجعه کند.
وی به افرادی که سطح هوشیاری آنها کم است یا ناتوان هستند توصیه کرد: بسته به نوع ناتوانی فرد متفاوت است و کسی باید این کار را برای فرد توان خواه انجام دهد. به عنوان مثل افرادی که ناتوانی حرکتی دارند مسواک مخصوص که دسته ضخیم تری دارد و خود فرد هم می تواند انجام دهد، توصیه می شود. یادآوری می شود چون رساندن خدمات دندانپزشکی برای این افراد بسیار مشکل است و گاه این افراد قادر به بیان مشکل خود نیستند پیشگیری بسیار کمک کننده است. چون گاه این افراد قادر به بازکردن فک نیستند و یا ممکن است اجازه ندهند دندانپزشک کاری برای آنها انجام دهد. لذا تحت بیهوشی ممکن است کانون های عفونی دهان آنها توسط دندانپزشک از بیم برود و لازم است خدمات پیشگیری توسط افرادی که به این دست بیماران کمک می کند ادامه داشته باشد.
خامی در ادامه به افرادی که توده های سفید را در دهان مشاهده می کنند، نیز توصیه کرد: لوزه ها در افرادی که عفونت های مکرر دارند، متورم می شود و برجسته تر مشاهده می شود و حالت گل کلمی دارد و در شیارهایش مواد غذایی گیر می کند و همین می تواند عاملی برای بوی بد دهان باشد. رسیدگی به این مشکل کار متخصص گوش، حلق و بینی است که ممکن است درمان های خاص را که شامل تخلیه ی شیارها و گاه تخلیه لوزه ها هست را انجام دهد.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا قهوه بوی بد دهان را از بین می برد؟، اظهارداشت: در مورد این سوال باید بگوییم، نظر ثابت شده ای نداریم که آیا قهوه بوی بد دهان را کم می کند یا زیاد اما قهوه باعث خشکی دهان می شود از طرفی شاید بوی مطبوعی در دهان ایجاد کند.

701/700

کد خبر: 725750

وب گردی

وب گردی