فناوری های آتش نشانی که در دنیا استفاده می شود

فناوری های نوین در انجام ماموریت های سخت می تواند به کمک آتش نشانان در مراحل امداد رسانی باشد.

به گزارش ایسکانیوز، امروزه در کشورهای مختلف محققان تلاش می‌کنند از تجهیزات و فناوری روز در راستای کاهش نقش انسان‌ در ماموریت‌های پرخطر استفاده کنند.

خطرات ناشی از حوادث آتش سوزی جان آتش نشانان را تهدید می کند. استفاده از تجهیزات مناسب برای امدادرسانی علاوه بر محافظت از جان آتش نشانان به تسهیل امر امدادرسانی و اطفای حریق کمک شایانی می کند. در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو کمبود تجهیزات مدرن اطفای حریق و متاسفانه فرسوده و قدیمی بودن این ابزارها بسیار مورد توجه قرار گرفت. حال در دنیا برای اطفای حریق از تجهیزات مدرن استفاده می شود. ابزارهایی که از دور کنترل شده و بدون نگرانی از افزایش تلفات یا هر مشکلی کار را با کیفیت بهتر و در زمان کمتر انجام دهند.

در ادامه نمونه‌هایی از فناوری روز دنیا در زمینه اطفای حریق را می بینید:

ربات کرم حرارتی

این ربات می‌تواند از پله‌ها بالا رود و در داخل اتاق‌ها حرکت کند و اقدام به اطفای حریق نماید. این ربات با کنترل از راه دور قابل هدایت است.

جت‌ پک
یکی از فناوری‌های امروز در دنیا که برای اطفای حریق در ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود، جت‌پک ها هستند. امارات یکی از کشورهایی است که به تازگی قراردادی برای خرید 20 جت‌پک و دو شبیه‌ساز برای آموزش آتش‌نشان‌های خود خریداری کرده است. این جت‌پک‌ها قابلیت پرواز تا ارتفاع سه هزار پایی را دارند و با سرعت 74 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند. قیمت هر واحد جت‌پک حدودا 150 هزار دلار است.

دستکش پیشرفته برای آتش نشانان

دستکشی که از طریق امواج بی سیم و تنها حرکات دست امکان ارتباط با سایر آتش نشانان رابه خصوص در مواقعی که امکان مکالمه نیست ممکن می سازد، علاوه بر این دستکش سنسورهایی در آن تعبیه شده که می تواند آتش نشان را در زمانی که به دلیل دود زیاد قدرت دید خود را از دست می دهد به او کمک کند تا راه درست را تشخیص دهد و مسیرایمن را پیدا کند.

کلاهی که در میان دود قدرت دید به آتش نشان ها می دهد

کوله پشتی جدید به جای کپسول سنگین

تکنولوژی مکان یاب و سنجش علائم بدن برای آتش نشانان

فایر آکس

این ربات چرخ‌دار تقریبا یک پکیج کامل است که تانکر آب را نیز با خود حمل می‌کند و قدرت خیره‌کننده در پاشیدن آب دارد و می‌تواند به صورت مستقیم بوسیله کاربر و یا با برنامه از پیش طراحی شده عملیات خود را انجام دهد.

اسکلت خارجی


یکی از دغدغه‌های آتش‌نشان‌ها سنگینی تجهیزات و وسایلی است که در عملیات‌های مختلف باید با خود حمل کنند. یک آتش‌نشان در حالت معمول تجهیزاتی به وزن 23 کیلوگرم را با خود حمل می‌کند ولی در بعضی موارد وزن این تجهیزات به 50 کیلوگرم نیز می‌رسد. در این موارد استفاده از اسکلت خارجی یکی از بهترین گزینه‌های موجود محسوب می‌شود. این اسکلت‌ها وزن تجهیزات اضافی را تا حد زیادی تحمل می‌کنند و علاوه بر این آزادی عمل بیشتری به آتش‌نشان‌ها می‌دهد. یک آتش‌نشان با اسکلت خارجی می‌تواند بیش از 95 کیلوگرم بار را به راحتی با خود حمل کند.

205/200

کد خبر: 725764

وب گردی

وب گردی