بیش از 2 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق در سواحل مکران افزوده می شود

معاون برنامه‌ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی از ساخت 2 نیروگاه جدید در محدوده سواحل مکران و افزوده شدن 2 هزار و 60 مگاوات به ظرفیت تولید برق این سواحل تا پنج سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت نیرو، «حمیدرضا عظیمی» افزود: برای تحقق این رقم، علاوه بر ساخت نیروگاه های یاد شده، تکمیل بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار نیز در دستور کار است.
این مقام مسوول اظهار داشت: برای تامین برق مورد نیاز توسعه پایدار سواحل مکران، 2 هزار مگاوات از 25 هزار مگاوات توسعه ظرفیت برق کشور در برنامه ششم توسعه کشور به این منطقه راهبردی اختصاص یافته است.
وی درباره واحدهای جدید نیروگاهی در محدوده سواحل مکران گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، نیروگاه‌های «بندزرک» به ظرفیت 500 مگاوات، نیروگاه بخاری «سیریک» به ظرفیت یکهزار و 400 مگاوات و بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار به ظرفیت 160 مگاوات، در سال‌های 1398 تا 1400 طبق به بهره‌ برداری خواهند رسید.
عظیمی ادامه داد: نیروگاه سیکل ترکیبی بندزرک با سرمایه گذاری بخش خصوصی و نیروگاه بخاری سیریک نیز با تامین مالی خارجی (فاینانس) کشور روسیه ساخته خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی موجود در این منطقه 556 مگاوات شامل بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار و نیروگاه‌های گازی کوچک «کنارک» و چابهار است.
براساس پیش نویس برنامه ششم توسعه مبنی بر توسعه شهرها و سواحل مکران از خرمشهر تا چابهار و همچنین جبران عقب‌ماندگی‌های کشور در سواحل جنوبی، بیش از 33 طرح در حوزه برق و انرژی در این منطقه اجرا می شود.
طرح‌های یاد شده در بخش‌های مختلف از ساخت پست‌های 63، 230 و 20 کیلووات تا ساخت نیروگاه‌های 500 مگاواتی و اتصال شبکه برق استان هرمزگان به کشور امارات متحده عربی را در برمی گیرد.
براساس این طرح‌ها ساخت چهار نیروگاه 500 مگاواتی در شهرستان‌های جاسک، غرب و شرق چابهار به ارزش ریالی نزدیک به 60 هزار میلیارد ریال برای حداکثر پنج تا 10 سال آینده پیش‌بینی شده است.
در طرح‌های توسعه برق سواحل مکران به طرح «اتصال شبکه برق هرمزگان به شبکه امارات» نیز اشاره شده که ساخت بیش از 300 کیلومتر کابل زیردریایی HVDCاز بندرلنگه به امارات و از جاسک به عمان و امارات را در برمی گیرد.
بر اساس برآوردهای انجام شده این طرح به تنهایی بین 1.5 تا دو میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.
منطقه مکران به طول بیش از 700 کیلومتر و با وسعت بیش از 32 هزار کیلومتر مربع شامل چهار شهرستان سیریک و جاسک در استان هرمزگان و کنارک و چابهار در استان سیستان و بلوچستان است.
دولت بنا دارد در طول برنامه ششم توسعه، سرمایه گذاری های عظیمی در حوزه های انرژی، نفت ، گاز، پتروشیمی، بنادر، زیر ساخت های حمل و نقل، ایجاد سکونت گاه های جدید، شیلات، کشاورزی، گردشکری و نظایر آن در این منطقه به اجرا گذارد.

101/401

کد خبر: 725816

وب گردی

وب گردی