تشکیل کمیسیون پیوست‌نگاری فرهنگی با محوریت جهاددانشگاهی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ضمن بیان اینکه رویکردهای جهاد باید مبتنی بر فعالیت‌های فرهنگی کشور باشد، از تشکیل کمیسیون پیوست‌نگاری فرهنگی با محوریت جهاددانشگاهی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سعید پورعلی روز چهارشنبه، 6 بهمن ماه در هفتاد و هشتمین گردهمایی معاونین فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی با بیان اینکه یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری به جهادگران اهمیت کار علمی و کار فرهنگی است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در راستای تجمیع بین علم و ایمان است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه انس و الفت با قرآن همراه با تفکر جزو اهداف ما بوده و ما به دنبال توسعه این موضوع هستیم، افزود: پاسداشت آرمان‌ها و اهداف و گفتمان اسلامی باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ زیرا جهاد دانشگاهی نهادی برخواسته از انقلاب و در خدمت انقلاب است.

وی ادامه داد: روحیه استقلال‌خواهی، تقویت هویت ملی دانشجویان، تعهد مسؤولیت اجتماعی، ایجاد زمینه برای رشد استعدادها و خلاقیت‌های دانشجویان باید در دستور کار قرار گیرند زیرا ما به دنبال حضور موثر و حل مشکلات در کشور هستیم. البته تمام این اهداف بدون برخورداری این نهاد از نیروی انسانی معتقد و مومن به ارزش‌های انقلاب اسلامی و فرهنگی ممکن نیست.

پورعلی در ادامه به اقدامات انجام‌شده طی سه سال اخیر در جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: انجام 39 طرح سراسری، 543 طرح هماهنگ، 4760 طرح داخلی، 97 طرح اختصاصی از سوی سازمان‌ها و مراکز، تشکیل 23 مرکز نوع ب و 106 بازدید برنامه‌ای در راستای افزایش گفتمان برنامه‌ای از جمله اقدامات ما طی سه سال اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه 9 میلیون نفر ساعت میزان بهره‌مندی دانشجویان از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی طی سه سال گذشته بوده است، گفت: از 132 کانون دانشجویی 68 کانون فعال هستند که با برنامه‌ریزی این میزان باید افزایش یابد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: همچنین در حوزه فرهنگی 10 تفاهمنامه طی سه سال اخیر به امضا رسید و 63 سایت در حوزه فرهنگی متناسب با فعالیت‌ها راه‌اندازی شد و از طرفی جهاد دانشگاهی در شبکه‌های اجتماعی (مجازی) نیز فعال بوده است.

برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی نهایی شده است

پورعلی در ادامه از تشکیل کارگروه تدوین نقشه راه برای نقشه جامع علمی کشور خبر داد و گفت: روز گذشته طی جلسه‌ای با مسوولان ستاد نقشه جامع علمی کشور، پیش‌نویس اول نقشه راه ارائه شد.

وی به برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: برای تدوین برنامه ششم توسعه جهاد نزدیک به 25 جلسه برگزار شده و آن سند نیز نهایی شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان اینکه بسیاری در کشور سعی می‌کنند فرهنگ جهادی را به نام خود ثبت کنند در حالی که تبلور عینی این فرهنگ در جهاد دانشگاهی است، گفت: از طریق تولید ادبیات، تهیه پژوهش و تحقیق و انتشار کتاب در این زمینه باید فرهنگ جهادی را به افکار و عرصه عمومی معرفی کنیم.

پورعلی تصریح کرد: حماسه سازمانی یکی از حلقه‌های انسجام ماست. اگر بخواهیم به این حماسه دامن بزنیم باید مساله تولید ادبیات را جدی بگیریم و در مقاطع تحصیلات تکمیلی به عنوان موضوع پژوهش حضور جدی‌تری داشته باشیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه اعضای جهاد باید به جهادی بودن خود افتخار کنند و احساس ضعف و تردید نداشته باشند، گفت: خوشنامی جهاد و اعتماد به این نهاد ناشی از حفظ و پایداری در مسیر فعالیت‌های سالم، تقوا و آلوده نشدن به فساد است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه دانشجومحور بودن فعالیت‌های ما امری خدشه‌ناپذیر است، گفت: برای فرار از کهولت سازمان هیچ راهی جز تکیه بر جامعه دانشجویی نداریم. هر میزان که فضای تمرین ایده‌پردازی و تحقق ایده‌ها برای دانشجویان در درون جهاد افزایش یابد به همان میزان نیز خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها تضمین می‌شود. در واقع ما «با دانشجو برای دانشجو» فعالیت فرهنگی می‌کنیم.

پورعلی همچنین با تاکید بر کیفی‌سازی برنامه‌های فرهنگی جهاد، عدم ارائه نسخه واحد برای اولویت‌ها و چالش‌های فرهنگی استان‌های کشور را از برنامه‌های مهم جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت: یکی از رویکردهای برنامه ششم توسعه جهاد تقویت همکاری استان‌های همجوار است که البته تاکنون نیز این موضوع تا حدودی اتفاق افتاده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی همچنین تقویت نظام جذب دانشجویی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: برای تقویت این مساله باید از ظرفیت‌های کانون‌های دانشجویی استفاده شود و همه مراکز تخصصی فرهنگی در این بخش باید سازمان دانشجویان را مورد حمایت و هدایت قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه رویکردهای ما باید مبتنی بر فعالیت‌های فرهنگی کشور باشد، یادآور شد: نقشه جامعه علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی و نقشه مهندسی فرهنگی کشور از جمله مباحثی هستند که برنامه‌های فرهنگی ما مبتنی بر آنها باید شکل گیرد.

پورعلی تصریح کرد: در بحث سند مهندسی فرهنگی کشور با کمیسیون مرتبط با این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی به توافقات خوبی رسیدیم و قرار شد کمیسیون پیوست‌نگاری فرهنگی با محوریت جهاد دانشگاهی شکل گیرد و برای معاونین فرهنگی دوره‌های آموزش پیوست‌نگاری فرهنگی برگزار شود و در استان‌ها نیز درباره معاونت فرهنگی هسته‌هایی برای تقویت پیوست‌نگاری فرهنگی شکل گیرد. این توافقنامه نهایی شده و مقدمات اجرایی آن در سال جاری فراهم می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مبنای گفت‌وگوی ما با ستاد نقشه جامع علمی کشور نقشه راه خواهد بود، گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف به تخصیص اعتبارات حمایتی جهت اجرای ماموریت‌ها در نقشه جامع علمی کشور شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به سند دانشگاه اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: کمیته نظارت بر این سند فراخوانی را جهت اعلام اقدامات ارائه کرده است که جهاد دانشگاهی در راستای اجرایی‌سازی این سند اقدامات موثری را تاکنون انجام داده است.

201

منبع: ایسنا

کد خبر: 725825

وب گردی

وب گردی