استان های کم بارش و پربارش کشور طی 4 ماهه اخیر

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور وضعیت بارش و دمای کشور را تشریح کرد و از کاهش 51 درصدی بارش کشور طی 4 ماه اخیر نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، شاهرخ فاتح با اشاره به اینکه از ابتدای سال زراعی تا روز چهارشنبه 6 بهمن ماه، کل کشور حدود 65 میلی متر بارش دریافت کرده‌ است، گفت: میزان بارش کشور در این بازه زمانی در مقیاس بلندمدت 103 میلی متر بوده است، بنابراین از ابتدای مهرماه تا 6 بهمن ماه، 37 درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت مشاهده می شود.

بارش امسال کشور در مقایسه با سال گذشته به نصف رسید


وی با بیان اینکه بارش سال گذشته کشور تا تاریخ مذکور، 132 میلی متر بوده است، افزود: امسال در چهار ماه ابتدایی سال زراعی در مقایسه با سال گذشته 51 درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

رئیس مرکز ملی خشکسالی در مورد وضعیت بارشی استان تهران طی 4 ماه اخیر، اظهار کرد: استان تهران از ابتدای مهرماه تا 6 بهمن ماه حدود 92 میلیمتر بارش دریافت کرده که در مقایسه با بلندمدت 22 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته 37 درصد کاهش داشته است.

استان های کم بارش و پربارش کشور طی 4 ماهه اخیر


فاتح همچنین به استان های کم بارش و پربارش کشور طی بازه 4 ماهه اخیر اشاره کرد و گفت: در این مدت استان های یزد و بوشهر با 76 درصد و فارس با 69 درصد کاهش بارش نسبت به میانگین بلندمدت خود مواجه بوده‌اند، اما سه استان سیستان و بلوچستان 24 درصد، مرکزی 5 درصد و اردبیل 4 درصد افزایش بارش نسبت به میانگین بلندمدت را تجربه کرده‌اند.

وضعیت دمایی کشور در دی ماه 95

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور در ادامه در مورد وضعیت دمایی ماه گذشته اظهار کرد: در دی ماه 95، مجموع کل کشور 1.8 درجه سلسیوس گرمتر از شرایط بلندمدت دی ماه بوده است.

وی در مورد استان‌هایی که شرایط گرمتری نسبت به میانگین دمای دی ماه خود در بلندمدت داشته‌اند، اظهار کرد: استان‌های چهارمحال و بختیاری 4.4 درجه سلسیوس، فارس 3.6 درجه سلسیوس، کهگیلویه و بویراحمد 3.5 درجه سلسیوس گرمتر از شرایط بلندمدت دی ماه خود بوده‌اند اما از سوی دیگر سه استان آذربایجان غربی 3.8 درجه سلسیوس، آذربایجان شرقی 3 درجه سلسیوس و اردبیل یک دهم درجه سلسیوس کاهش دما را نسبت به شرایط بلندمدت خود تجربه کرده‌اند.

منبع:ایسنا

701

کد خبر: 726153

وب گردی

وب گردی