شاعری:مالیات سبزمانع تخلفات محیط‌ زیستی می‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از بی‌توجهی دولت و مردم نسبت به رعایت استانداردها، گفت: مالیات سبز مانع تخلفات زیست‌محیطی می‌شود بنابراین در صورت پیشنهاد دولت، مجلس از تصویب آن استقبال می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری خانه ملت،علی‌محمد شاعری در واکنش به اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درمورد گنجاندن مالیات سبز در لایحه مالیات بر ارزش افزوده، گفت: مالیات سبز در بسیاری از کشورها اجباری شده است، در حقیقت مالیات سبز به آن دسته از فعالیت های عمرانی، تولیدی و خدماتی که به محیط‌زیست لطمه وارد می‌کند تعلق می‌گیرد؛ این مالیات در کشورهای پیشرفته جهان مرسوم است به نوعی که طرح‌های عمرانی و اقتصادی که به محیط‌زیست آسیب زنند ملزم به پرداخت مالیات سبز می‌شوند.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع حاصل از اخذ مالیات سبز برای احیا و جبران خسارات‌های وارد به محیط‌زیست هزینه می‌شود، تصریح کرد: با توجه به آزمایشی بودن قانون مالیات بر ارزش افزوده، دولت به دنبال ارائه لایحه قانون دائمی است که برای این منظور، موادی در مورد مالیات سبز را اضافه خواهد کرد.

وی افزود: پیش از این سازمان حفاظت محیط‌زیست بررسی‌هایی را به عمل آورده و به سازمان امور مالیاتی ارائه کرده است، بررسی هایی که در قالب پیشنهاد مالیات سبز مطرح شده و امیدواریم در لایحه دولت نیز مطرح شود تا در مجلس تعیین تکلیف کنیم.

جرایم زیست‌محیطی نقش بازدارندگی دارد اما راه حل نیست

شاعری با بیان اینکه در لایحه هوای پاک تشویق‌هایی برای صنایع سبز در نظر گرفته شده است، گفت: در کنار اخذ جرایم از صنایع و واحد‌های تولیدی و خدماتی آلاینده باید تشویق هایی برای واحدهای تولیدی و خدماتی سبز نیز در نظر گرفته شود که البته در لایحه هوای پاک پیش‌بینی شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم معتقد است: جرایم زیست‌محیطی نقش بازدارندگی دارد اما راه حل اصلی اجباری کردن رعایت استاندارد‌ در بخش‌های مختلف است، فاجعه پلاسکو و سایر اتفاقات این‌ چنینی ناشی از عدم توجه به رعایت استانداردها است، در واقع با رعایت استانداردها حین انجام فعالیت‌های عمرانی، تولیدی، خدماتی، ساختمانی، انرژی و صنعتی و اجباری شدن آنها توسعه زندگی خطرساز نخواهد بود.

محیط‌زیست قربانی بی توجهی دولت و مردم به رعایت استانداردها

وی افزود: توامان بودن توسعه و استاندارد موجب برقراری امنیت، رفاه و بهبودی سطح زندگی می‌شود، متاسفانه بدون رعایت استانداردها و ملاحظات فنی، اجرایی و محیط‌زیستی اتفاقاتی چون خشک شدن دریاچه ارومیه، آلودگی‌ هوا، ریزگردها و غیره تکرار می‌شود، همانگونه که توسعه غیر استاندارد کشاورزی و صنعتی در آذربایجان غربی منجر به خشک شدن دریاچه ارومیه شد.

شاعری یادآور شد: تاریخ انقضای کالاهای صنعتی، ساختمانی و تولیدی مشخص و رعایت نمی‌شود بنابراین در فرایند توسعه اتفاقات غیرقابل جبرانی برای کشور و مردم رخ می‌دهد که هزینه سنگینی در بر دارد؛در حالی که فرایندهای توسعه باید منطبق بر استانداردها باشد اما دولت و مردم نیز در اجرای استانداردها، ضوابط و مقررات جدی نیستند از این رو محیط‌زیست هم قربانی چنین نگاه‌هایی شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو تا سه برابر ظرفیت‌های محیطی در کشور بارگذاری‌ شده است، گفت: بارگذاری‌ها بیش از سه برابر توان اکولوژیک در بخش محیط‌زیست، آب، منابع طبیعی و سرزمین انجام گرفته است، به همین جهت توان محیطی ما توان آنها را ندارد این در حالی است که تعادل بخشی بین منابع و مصارف با توجه به ظرفیت طبیعی کشور ضروری است.

مالیات سبز مانع تخلفات محیط‌زیستی می‌شود

وی ادامه داد: مالیات سبز مانع تخلفات شده و نقش بازدارندگی خواهد داشت، در واقع کسانی که اقدام به تخریب محیط‌زیست می‌کنند باید هزینه آن را بپردازند، در دنیا این هزینه آنقدر زیاد است که برای متخلف صرفه اقتصادی ندارد در حالیکه هم‌اکنون در کشور ما هزینه تخریب محیط‌زیست آنقدر کم است که برای متجاوز و متخلف صرفه اقتصادی دارد به نوعی که این افراد حاضر به پداخت هزینه تخلف هستند تا به هدف خود برسند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم‌اکنون در ساخت و سازها تخلف می شود و هزینه آن در کمیسیون ماده 100 با توافق پرداخت می‌گردد، اراضی منابع طبیعی تصرف شده و بعد از مدتی تخلف تثبیت می‌شود و قانون را دور‌ می‌زنند، خودروها بدون استاندارد تولید می‌شود. مجموعه اقداماتی که سبب شده تالاب‌ها خشک، جنگل ها نابود و 50 درصد دشت‌های کشور خالی از آب‌های زیرزمینی شود ناشی از رعایت نشدن استانداردها است، در حقیقت توسعه پایدار نیازمند رعایت قوانین منطبق بر استاندارد است که متاسفانه در حال حاضر به طور کامل رعایت نمی‌شود.

معصومه ابتکار از رشد صنایع و خدمات سبز در کشور خبر داد و گفت: پیش‌بینی مشوق‌های مالیاتی برای صنایع سبز برگزیده در لایحه هوای پاک و تصویب فصل مالیات سبز در لایحه ارزش افزوده دو اقدام مهم برای سبز شدن فرآیند صنعتی کشور است.

700/703

کد خبر: 726237

وب گردی

وب گردی