آمریکا پس از زلزله "آلاسکا" چه واکنش‌هایی داشت؟

زمین لرزه آلاسکا در 28 مارس 1964 برابر با هشتم فروردین ماه 1343 با بزرگی 9.2 ریشتر رخ داد.

به گزارش ایسکانیوز، مرکز این زلزله در بخش غیرمسکونی در ایالت آلاسکا رخ داد که منجر به کشته شدن 128 نفر از ساکنین شهرهای مجاور شد. بسیاری از درختان منطقه در پی این زلزله از ریشه درآمد. این زلزله باعث بوجود آمدن سونامی‌های بسیاری در اقیانوس آرام شد که امواج آن به کشورهایی نظیر پرو، نیوزلند و حتی ژاپن رسید. لرزش این زلزله در حدود 3 دقیقه به طول انجامید.

این زلزله بر اثر برخورد دو صفحه پوسته زمین در آمریکای شمالی و اقیانوس آرام به وقوع پیوست و بیشترین ارتفاع امواج حاصل از سونامی این زلزله 67 متر بود.

نکته جالب در رابطه با این زمین‌لرزه این بود که به خاطر رخ دادن آن در ساعات بعدازظهر (حدود 5 عصر) تلفات جانی آن زیاد نبود و خود زلزله حدود 15 قربانی داشت! بقیه 124 قربانی این زلزله به خاطر سونامی حاصل از آن جان خود را از دست دادند.

خسارت مالی این زلزله در زمان وقوع حدودا 311 میلیون دلار برآورد شد که البته باید برای محاسبه دقیق آن تورم را باید در نظر گرفت.

در فاصله یک هفته پس از وقوع این زلزله حدود 100 پس‌لرزه رخ داد که بزرگی آنها به طور میانگین حدود 6 درجه بود. 9 پس‌لرزه دیگر نیز در فاصله سه هفته بعد از وقوع زلزله رخ داد. این پس لرزه‌ها تا یکسال ادامه داشت که محققان معتقدند زمانی که در یک منطقه مدت زیادی زلزله رخ ندهد و پس از آن یک زلزله بزرگ اتفاق بیفتد تعداد پس لرزه‌ها به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

اقدامات امدادی و علمی پس از زلزله

آلاسکا پیش از وقوع این زلزله به هیچ عنوان تجربه یک حادثه طبیعی با این ابعاد را نداشت و به همین دلیل منابع فوق‌العاده محدودی برای مواجهه با این حادثه داشت.

تنها عاملی که به کمک این ایالت آمد، حضور متراکم نیروهای نظامی در این ایالت بود که به سرعت پس از پایان زلزله وارد عمل شدند و 48 گردان از نیروهای نظامی در لنگرگاه‌های آلاسکا عملیات امداد و نجات را آغاز کردند.

لیندون جانسون رییس جمهور وقت آمریکا در آلاسکا حالت فوق‌العاده اعلام کرد و ارتش آمریکا نیروهای خود را برای کمک به این مناطق فرستاد.

در روز زلزله مه شدیدی که در این منطقه ایجاد شده بود امکان کمک‌رسانی هوایی را به شدت محدود می‌کرد.

پس از فروکش‌ کردن مه، امدادهای هوایی به آلاسکا ارسال شد و یک میلیون و 170 هزار کیلو مواد غذایی و دارویی به آلاسکا رسید.

اقدامات علمی متنوعی پس از وقوع این زلزله انجام شد. از جمله:

1- با توجه به خرابی‌های وسیعی که در این زلزله ایجاد شد اتحادیه مهندسان آمریکا با اختصاص بودجه 110 میلیون دلاری علاوه بر آواربرداری، بازسازی جاده‌ها، پل‌ها و ساختمان‌های آلاسکا، اقدامات ویژه‌ای برای تدوین قوانین ساخت‌وساز در این ناحیه انجام داد که در کنگره به تصویب رسید.

2- "مرکز هشدار سونامی ساحل غربی" تاسیس شد و دولت ایالت آلاسکا صدها میلیون دلار برای توسعه و تجهیز این مرکز هزینه کرد. به علاوه موسسات خیریه آمریکایی نیز در این زمینه همکاری ویژه‌ای داشتند.

این مرکز مسئولیت دیده‌بانی و گزارش تغییرات جغرافیایی در محدوده آلاسکا را دارد و علاوه بر ایالت‌های ساحلی آمریکا، سواحل کانادا و مکزیک را نیز پوشش می‌دهد.

حسگرهای این مرکز توانایی شناسایی سونامی‌های بسیار عمیق در اقیانوس را دارد و می‌توانند تا عمق شش هزار متری سونامی را تشخیص دهند. زمانی که شدت این امواج از محدوده مجاز فراتر برود هشدارهای ایالتی، ملی و یا بین‌المللی براساس شدت سونامی فرستاده می‌شوند.

3- در نیروی نظامی آلاسکا یک بخش با نام "دپارتمان دفاع ملی" تشکیل شد که وظیفه آموزش نیروها در شرایط اضطراری را بر عهده گرفت تا نیروها بتوانند در زمان بروز حوادث این‌ چنینی با کارایی بیشتری به مقابله بپردازند.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 726322

وب گردی

وب گردی