ساخت ۵۷۰ هزار واحد مسکن حمایتی اقشار کم درآمد

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ساخت ۵۷۰ هزار واحد مسکن حمایتی برای کمک به اقشار کم درآمد تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جواد حق شناس افزود: برنامه تامین مسکن اقشار کم‌درآمد در دو قالب مسکن‌اجتماعی و مسکن‌حمایتی به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی تهیه شده که مسئولیت اجرای آن نیز به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی اضافه کرد: مسکن‌اجتماعی در دو ساختار مسکن استیجاری و پرداخت کمک اجاره و وام قرض‌الحسنه پیش‌بینی و پلان آن نیز آماده شده است. در بخش مسکن اجتماعی، ساخت واحدهای استیجاری توسط دستگاه‌هایی که خانوارهایی را تحت‌پوشش دارند همچون کمیته امداد امام‌خمینی، سازمان بهزیستی، خیرین مسکن‌ساز انجام می‌شود.

حق‌شناس ادامه داد: تامین زمین در این مورد با وزارت راه و شهرسازی است که در صورت فراهم‌بودن زمین، تسهیلاتی در برنامه پیش‌بینی شده است تا سرمایه‌گذاران و متقاضیانی که مبالغ قابل‌توجهی برای ساخت مسکن استیجاری در اختیار دارند در این طرح ورود پیدا کرده و با تفاهم‌نامه‌ای که به مدت ۱۰ سال بین آنها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امضا می‌شود واحدهای مسکونی را تحت‌نظارت بنیاد بسازند و بخشی از آنها را به خانوارهای شناسایی شده توسط کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و سایر گزینش‌ها قرار دهند.

وی در بیان میزان تسهیلاتی که برای ساخت مسکن‌های استیجاری پیش بینی شده است، گفت: بافت‌های فرسوده مصوبه‌ای دارد که میزان تسهیلات در شهرهای مختلف را تعیین کرده و در اینجا نیز به همان مصوبه استناد شده است. بدین معنا در شهرهای کوچک تا ۴۰ میلیون تومان، در شهرهای میانی ۶۰ میلیون تومان و در شهرهای بزرگ و کلانشهرها ۸۰ میلیون تسهیلات پیش‌بینی شده است.

این مقام‌مسئول در بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی، ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها، دولت، زمین مناسب را در اختیار بخش خصوصی یا سازمان‌های علاقمند قرار می‌دهد و بخش خصوصی مکلف است تا ۶۰ درصد واحدهای مسکونی ساخته شده در این روش را به صورت ملکی به فروش برساند و ۴۰ درصد باقی‌مانده را براساس تفاهم‌نامه در اختیار خانوارهای کم‌درآمد قرار دهد.

پرداخت کمک اجاره ۲۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در شهرهای کوچک و بزرگ

حق شناس افزود: برای ایجاد تنوع به اجرای طرح تامین مسکن اقشار کم درآمد، پیش بینی شده است تا بنیاد مسکن، بخشی از کمک اجاره را در شهرهای کوچک برای هر خانوار کم بضاعت تا ۲۰۰ هزار تومان و در شهرهای بزرگ تا ۴۰۰ هزار تومان تامین کند. همچنین در مواردی که رهن مرسوم است بنیاد مسکن تا مبلغ ۷ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه را در اختیار خانوار کم‌بضاعت، قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: شناسایی افراد کم‌بضاعت برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با کمک دستگاه‌هایی همچون کمیته امداد، بهزیستی، خیرین مسکن‌ساز و بنیاد مسکن است و اگر در مواردی خانوارهایی وجود داشته باشند که شناسایی نشده باشند با تحقیقات آتی توسط نهادهای عنوان شده مشمول دریافت کمک می شوند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین بخش دیگر تامین مسکن اقشار کم‌درآمد را تامین مسکن ملکی عنوان کرد و افزود: در بخش مسکن ملکی، افرادی که تا حدی از توان مالی برخوردار هستند می‌توانند از تسهیلاتی که چهارچوب‌های آن مشخص است استفاده کرده و علاوه بر آن از حمایت‌های فنی بنیاد بهره‌مند شده و ملک خود را بسازند و از آن استفاده کنند.

حق‌شناس ادامه داد: دستگاه‌هایی نیز که تمایل به مشارکت در تامین مسکن اقشار کم‌درآمد دارند و افرادی را هم تحت‌پوشش دارند می‌توانند در چهارچوب‌های تعیین‌شده در این برنامه مشارکت داشته باشند و از امکانات و تسهیلات ساخت مسکن ملکی استفاده کنند.

وی گفت: ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی در سالجاری مستلزم این است که بانک‌مرکزی، بانک‌های عامل را مشخص کرده و کمک‌یارانه نیز توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین و مصوب شود که امیدواریم با حمایتی که همه دستگاه‌ها در اجرای این طرح دارند، اجرای طرح مسکن اقشار کم‌درآمد به سرعت اجرایی شود، همچنین بر اساس برنامه برای سال های آتی سالیانه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده است که تا پایان برنامه ششم توسعه این مقدار ۵۷۰ هزار واحد مسکونی پیش بینی شده است.

حق‌شناس در بیان چگونگی تامین ۷۰ هزار واحد مسکونی در سال‌جاری توسط بنیاد مسکن گفت: با توجه به اینکه تنها ۳ ماه تا پایان سال زمان باقی است، این برنامه اواخر بهار و اوایل تابستان پیشنهاد و پیگیری شد که روند تصویب آن به طول انجامید و در حال حاضر، برای تحقق ۷۰ هزار واحد مسکونی هرچقدر که امکانات در اختیار قرار بگیرد کار آغاز می شود.

402/101

کد خبر: 726414

وب گردی

وب گردی