رویکرد فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها دینی و انقلابی است

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس برنامه‌ریزی این وزارتخانه، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها بر مبنای رویکردهای دینی و انقلابی انجام می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، فضل الله ایرجی کجوری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه نشست شورای فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: بودجه امسال دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی با هدف ترویج فعالیت های دینی و انقلابی تخصیص پیدا کرده است.

او ادامه داد: حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه، تشکل‌های علمی، کانون‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی، هنری، مذهبی و نشریات دانشجویی از دیگر سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

ایرجی کجوری افزود: هم اکنون چهار اتحادیه تشکل‌های اسلامی و ۲۹ اتحادیه انجمن‌های علمی فعال هستند که برای انجام فعالیت‌های سالیانه این تشکل‌ها نیز اعتبارات خاصی اختصاص می یابد.

او افزود: اعتبارات تخصیص یافته به حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها باید در ردیف‌های اعتباری مشخص شده، هزینه شود.

ایرجی کجوری گفت: براساس ابلاغ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سه تا پنج درصد از بودجه فرهنگی دانشگاه ها باید مختص برنامه‌های فرهنگی شود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در راستای حمایت از تشکل‌های دانشجویی، در برنامه ششم توسعه، از فعالیت‌های مشترک و داوطلبانه تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه ها حمایت شده است.

او ادامه داد: امسال ۲۹ جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) با همکاری بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در ۳۲ دانشگاه کشور در قالب هفت کمیته در حال برگزاری است.

وزارت علوم از ایجاد مراکز فرهنگی و اجتماعی حمایت می کند

ایرجی کجوری همچنین در جمع خبرنگاران گفت: فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه های منطقه ۹ از جمله دانشگاه حکیم سبزواری چشمگیر است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره ه به اینکه دانشجوهای دانشگاه حکیم سبزواری دانشجویانی فعال، شاداب و پرانگیزه هستند، گفت: فعالیت‌های دانشجویی داوطلبانه در این دانشگاه رو به اعتلا و پیشرفت است.

او ادامه داد: فضای همدلانه در دانشگاه و سبقه فرهنگی این شهر سبب شده دانشگاه حکیم سبزواری همواره در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی جزو بهترین دانشگاه‌های کشور باشد.

ایرجی کجوری در ادامه با اشاره به افتتاح اولین مرکز آفرینش های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه حکیم سبزواری، گفت: ایجاد مرکز آفرینش های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها نشان از خلاقیت‌ها و نوآوری‌های دانشگاه حکیم سبزواری در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است.

او افزود: ایجاد این مرکز حاکی از این مهم است که دانشگاه حکیم سبزواری عزم این کرده است که در حوزه اجتماعی نقش‌آفرین باشد.

ایرجی با اشاره به اینکه وزارت علوم از ایجاد این مرکز استقبال می کند، گفت: معتقدیم چنین مراکزی علاوه بر پرکردن خلاهای موجود در فضای اجتماعی دانشگاه‌ها می‌تواند به مسائل فرهنگی و اجتماعی شهرهای دانشگاهی همچون سبزوار نیز مدد برساند.

دانشگاه باید در متن جامعه نقشی تاثیرگذار داشته باشد

او همچنین در نشست مشترک با هیئت امنای مرکز آفرینش های فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه ایده راه اندازی این مرکز بسیار نو و خلاقانه بود گفت: خوشحالم که سنگ بنای پایه‌ریزی چنین مرکزی برای نخستین بار در شهر هنرپرور سبزوار و دانشگاه حکیم سبزواری شکل گرفته و بر این باورم که می‌توانیم در سطح دانشگاه‌های وزارت علوم ایجاد مراکزی این‌گونه را از طرح پیاده شده در این مرکز الگو برداری کنیم.

ایرجی کجوری ادامه داد: معتقدم این مرکز نه در صدد ایجاد رقابت و تقابل با سایر ارگان هاست و نه فعالیت‌های آن با فعالیت های دیگر نهادها هم‌پوشانی دارد بلکه مرکز آفرینش‌های فرهنگی و اجتماعی، سبب هم افزایی فعالیت‌های فرهنگی نهادها و سایر حوزه‌ها و موجب اعتلای فرهنگی شهرستان خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: این مرکز حلقه واسطی بین جامعه و دانشگاه است و اگر انتظار داریم دانشگاه در عرصه فرهنگی و هنری فعال و مولد باشد باید از ایده های خلاق و ایجاد چنین مراکزی حمایت کنیم.

ایرجی ادامه داد: راه اندازی چنین مراکزی سبب پر شدن خلاهای فرهنگی شهر و دانشگاه می شود از سوی دیگر بسترساز کارآفرینی فرهنگی و هنری خواهند شد.

او افزود: دولت تدبیر و امید بر این اعتقاد است که دانشگاه باید در متن جامعه نقشی تاثیرگذار داشته باشد و بی شک تاسیس و راه اندازی مراکزی از این قبیل به پررنگ شدن جایگاه دانشگاه در جامعه کمک شایانی خواهد شد.

گفتنی است در پایان این نشست احکام اعضای حقوقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری توسط مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به آنان اعطا شد.

204/200

کد خبر: 726462

وب گردی

وب گردی