خودروهای سایپا سهم خود را از بازار جهانی می‌گیرند

تا پیش از تحریم‌ها ایران اقتصادی تک محصولی داشت که وابسته به تولید نفت و صادرات آن بود. اما ارز آوری آنها در حد بالایی قرار نداشت. از این رو پس از تحریم ها ایران تلاش کرد تا در حوزه صنعت پیشرفت بیشتری داشته و به خودکفایی برسد و صنعت خودرو از جمله صنایعی است که به آن توجه ویژه شده است.

به گزارش ایسکانیوز، سایپا یکی از خودروسازی‌های برتر کشور است که در این سال‌ها تلاش خود را برای پیشرفت و تولید محصول انجام داده و اکنون در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تلاش است تا بازارهای جهانی بیشتری را برای محصولاتش بدست آورد.

اهمیت تولیدات محصولات سایپا در این سال‌ها به حدی است که مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو استان اصفهان سایپا را رقیب قدرتمندی برای خودروسازان خارجی و محصولات این شرکت را مناسب شرایط روز و نیازهای جدید بازار دانست.
در این سال‌ها سایپا محصولات متنوعی در راستای برنامه گسترده خود برای رسیدن به توسعه محصولات و جذب بازارهای جهانی ارائه کرده است که در راستای این برنامه مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز می‌گوید: با اجرای این برنامه و ورود خودروهای جدید در چند سال آینده، کسب و کار شبکه تولید، فروش و خدمات پس از فروش گروه سایپا گسترش می‌یابد.
او معتقد است که امروز بخش مهمی از جریان تولید و اقتصاد کشور توسط صنعت خودروسازی به ویژه در گروه سایپا رقم می خورد که بیانگر اهمیت و ضرورت وجودی این صنعت است.
بر اساس آمار از سال 89 تا 94 سهم گروه سایپا در صادرات خودرو کشور از 60 تا 80 درصد بوده است و این خودروسازی محصولات خود را به بازارهای عراق، سوریه، ونزوئلا، آذربایجان، ارمنستان، اوکراین، افغانستان، مصر، الجزایر، لیبی، سنگال، غنا، ساحل عاج، نیجریه، کامرون، سودان،جیبوتی، اتیوپی و لبنان صادر می‌کند.
نکته جالب توجه اینجاست که یکی از دلایل موفقیت سایپا در صادرات محصولاتش قیمت رقابتی، مصرف سوخت اقتصادی، خدمات پس از فروش و قیمت مناسب قطعات یدکی است که با افزوده شدن به تعداد محصولات و آپشن‌های آن در سال آینده قدرت انتخاب مشتریان را در بازارهای هدف افزایش خواهد داد وبه تبع آن با بهبود وضعیت اقتصادی بازارهای هدف و فضای کسب و کار بین المللی تحقق اهداف صادراتی را میسر خواهد کرد.
در این راستا، محسن جوان، معاون صادرات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا از صادرات 1500 دستگاه خودرو سایپا 131 و محصول جدید آریو در قالب تاکسی و سواری به بازار عراق خبر داد.
او می‌گوید: علیرغم کاهش چشمگیر آمار واردات خودرو در بازار عراق و به ویژه تعلیق قانون واردات خودرو به صورت SKD توسط دولت این کشور، گروه خودروسازی سایپا موفق شده طی مذاکرات مثبت با مقامات و مسئولین ذیربط در عراق و جلب نظر آنان، توانسته این میزان خودرو را به کشور عراق صادر کند و پیش بینی می شود، صادرات این محصولات به عراق در آینده با رونق بیشتری هم مواجه شود.
با توجه به سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو کشور در سال 1404 باید به سه میلیون دستگاه در سال افزایش یابد و یک سوم آن نیز صادر شود. همچنین با تسهیل ارتباط ایران با خودروسازان بین‌المللی فرصت جدیدی برای صادرات قطعات بوجود آمد و دراین راستا، گروه خودرو سازی سایپا نیز در صدد برآمد تا با اتکا به توانایی قطعه سازان خود، جایگاه مناسب این صنعت در زنجیره تامین خودروسازان جهانی را بدست آورد.
از این رو گروه خودروسازی سایپا شرایط مساعدی را در بخش صادرات محصولاتش به کشورهای دیگر فراهم کرده که به نظر می‌رسد، رسیدن به افق ترسیمی از سوی وزارت صنعت برای تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال دور از ذهن نباشد.

402/101

کد خبر: 726467

وب گردی

وب گردی