خودروهای تازه از شرق آسیا می‌آیند

بازار تولید خودرو وارد فاز جدید شده است. آغاز سال ٢٠١٧ برای خودرویی‌ها نشان از شروع همکاری‌ها وبه ثمر نشستن مذاکراتی است که به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ١٩ قرارداد خودرویی را در کارنامه بخش دولتی و بخش خصوصی تولید‌کننده خودرو ثبت می‌کند. به این ترتیب باید چشم انتظار به ثمر نشستن میوه برجامی بود که در بخش خودرویی باشیم میوه‌ای که با تردد و تولید خودروهای متنوع و با کیفیت همراه است.

به گزارش ایسکانیوز ، تاکنون خودروسازهای داخلی و البته بخش خصوصی قراردادهایی را با پیش‌شرط استفاده از توان تولید داخلی، انتقال تکنولوژی و البته صادرات ٣٠ درصدی با خودروسازان اروپایی و آسیایی امضا کرده‌اند و خبرها حکایت از انعقاد قراردادهای جدیدی دارد که می‌تواند بازارخودروهای تولیدی ایران را به لحاظ تنوع گسترده‌تر از قبل کند. اما نکته‌ای که قابل توجه است تغییر توجه و درخواست برای خودروهای شاسی‌بلند و کراووس اور در بازار داخلی است گویا بازار داخل ایران نیز همچون سایر بازار‌های دنیا در حال تبعیت از یک تنوع جدید خودرویی است به گونه‌ای که هم در خیابان‌های شهرهای مختلف کشور و هم در فروشگاه‌ها، نمایندگی‌ها و حتی نمایشگاه‌های خودرویی چیزی که بیش از همیشه مورد توجه و بازدید مردم قرار می‌گیرد؛ خودروهای کراووس اور و شاسی بلند است. این روال حتی موجب شده است تا در نمایشگاه‌هایی که در شهرهای مختلف برگزار می‌شود نیز توجه خاص به این خودروها به وضوح به چشم آید. نیم‌نگاهی به یکی دو نمایشگاه اخیر نیز این تغییر و تنوع خرید مردم را تایید می‌کند گویا حتی بیشترین بازدید مردمی نیز از خودروهایی است که کمی نسبت به سواری‌های متنوع‌تر از ارتفاع بیشتری برخوردار هستند. استقبالی که به واسطه تخفیفات خاص نمایشگاهی هم به تعداد بازدیدکننده‌ها می‌افزاید ولو اینکه فضای نمایشگاهی اختصاص یافته فضای کوچکی باشد. در روزهای گذشته این امر دقیقا در فضای محدود نمایشگاه خودروی اصفهان نیز به خوبی مشهود بود هر چند که مسوولان شهر اصفهان قصد دارند نمایشگاه اصفهان را به فضای بزرگ‌تری انتقال دهند اما همچنان در فضای قدیمی میزبان حضور برندهای خودرویی بودند تا با فروش‌های ویژه دهه فجر و نمایشگاهی بازار خودرویی این شهر را تغییر دهند. حضوری که با تنوع خاص خودروسازان داخلی و خارجی همراه شده است. پیش از این و در سال‌های قبل از اجرای برجام به واسطه تحریم‌های غربی خودروسازان داخلی تنها با برند‌های چینی همکاری می‌کردند و تنوع خودروهای چینی رونمایی شده در نمایشگاه‌های خودرویی چیزی بود که بیش از هر چیزی به رخ کشیده می‌شد اما بعد از برجام هر چند که هنوز میوه برجام خودرویی به ثمر ننشسته و حداقل در بخش تولید اتفاق خاصی نیفتاده است اما نیم نگاهی به حاضران در نمایشگاه‌های خودرویی در شهرهای مختلف نشان می‌دهد که روزهای خوش صنعت خودرو بدون حضور برندهای بی‌کیفیت آغاز شده است و می‌توان به روزهای آینده امیدوارتر بود.

شاید این همان دلیلی است که موجب می‌شود تا اتاق بازرگانی و شهرداری به عنوان سهامداران دست به ساخت فاز نمایشگاهی با اعتبار ١٥٠ میلیارد تومان بزنند و قصد کنند تا برای نمایشگاه سال آینده خودرویی فضایی بیشتر را در اختیار تولیدکنندگان و وارد‌کنند‌گان خودرویی بگذارند. به نظر می‌رسد بنا به گفته مصطفی حسینی، مجری پروژه نمایشگاه بین‌المللی، فاز اول پروژه نمایشگاهی در صورت تامین مالی به موقع تا نیمه اول سال ٩٦ به بهره‌برداری برسد. نمایشگاهی که کلنگ احداث آن در شهریور ٩٤، همزمان با هفته دولت توسط وزیر امور خارجه کلنگ زده شده و با آغاز عملیات اجرایی آن از آذر‌ماه سال گذشته تاکنون بیشتر از ٥٠ درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرده است. بنا به گفته وی، این پروژه در ٢ فاز تعریف شده است، فاز نخست این نمایشگاه در مساحت ٢١ هزار و ٥٠٠ متر مربع و مطابق با آخرین مدل‌های نمایشگاهی دنیا احداث می‌شود و اجرای این پروژه در اصفهان، شاهراه افزایش تولید، صنعت و تجارت خواهد بود.
تنوع خودرویی در بازار نمایشگاهی
نیم نگاهی به حاضران در نمایشگاه‌های اخیر و البته تنوع بازار خودرویی کشور نشان می‌دهد که برندهای کره‌ای، فرانسوی و ژاپنی در کنار خودروسازان داخلی جزو پر مخاطب‌ترین برندهایی هستند که این روزها مورد استقبال خاص قرار می‌گیرند موضوعی که در آمار فروش خودروسازان به وضوح قابل رویت است. به گونه‌ای که هم تولید‌کنندگان داخلی و هم وارد‌کننده‌ها و مشترک‌سازان از آمارهای دو برابری و سه برابری فروش‌شان در ١٠ ماهه گذشته در سال جاری خبر می‌دهند و رونمایی از خودروهای مختلف را نیز در همین دسته قرار می‌دهند و اعلام می‌کنند که به جهت نیاز بازار برای ورود خودروهای جدید و تنوع بیشتر ورود محصولات جدیدشان از استقبال خوبی برخوردار بوده و توانسته است سبد متنوع‌تری را ارایه کنند.

در نمایشگاه اصفهان آبی پوشان و نارنجی پوشان جاده مخصوص هم توانستند در گردونه رقابت با وارد‌کنند‌گان و خصوصی‌ها خوش بدرخشند و آمارها حکایت از توجه خاص اصفهانی‌ها به نمایش محصولات سیتروئن C٤، سیتروئن C٦، چانگان، بریلیانس و ساندرو استپ وی از محصولات نارنجی پوشان و نمایش چهار محصول جدید تندر٩٠ اتوماتیک پلاس (فیس لیفت)، هایما اس ٧ اتوماتیک توربوشارژ، سوزوکی گرند ویتارا اتوماتیک فیس لیفت آپشن و پژوi ٢٠٧ توانسته‌اند اصفهانی‌ها را به سمت خرید‌های جدید و ویژه ترغیب کنند. البته در این بازه نباید از خودنمایی برندهای چینی موفق، کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها مغرور نیز گذشت که به خوبی توانستند اصفهانی‌های محتاط را به خود جلب کنند. و کار را به جایی برسانند که برند ژاپنی از عرضه محصولات جدیدش تا عید خبر بدهد و اعلام کند که دو محصول شاسی بلند جدید با برند میتسوبیشی طی نیمه اول و دوم سال ٩٦ رونمایی و به بازار ایران می‌آیند.
در عین حال از آنجایی که مشتریان به دنبال تنوع و دریافت تسهیلات خاص از خودروسازان هستند به نظر می‌رسید که اصفهانی‌ها هم خواهان تخفیف و تسهیلات بلندمدت برای خرید خودرو باشند اما حمید نیلی، فعال بازار خودرو در زمینه بازار خودروی اصفهان و سلیقه عمومی مردم این شهر در خرید خودرو نکته قابل توجهی را می‌گوید: «مردم این شهر دیرتر از شهرهای دیگر به خودروهای جدید اطمینان می‌کنند و ترجیح می‌دهند از خودروهایی که پیش‌تر امتحان خود را پس داده‌اند خرید کنند و این مساله را در آمار فروش خودروهای مختلف می‌بینیم. شرایط متنوع خرید بیشترین تاثیر را در استقبال از خودروها دارد. اما بیشترین استقبال مردم از خرید خودروهای اقساطی است و برخلاف فروش اقساطی، اصفهانی‌ها از طرح‌های پیش‌فروش استقبال نمی‌کنند. »شاید به همین جهت است برند ژاپنی موفق در ایران با تخفیف ٥ تا ١٠ میلیون تومانی روی شرایط نقدی سعی کرده است تا اصفهانی‌ها را متقاعد به خرید خودروهای خود کند، البته این در کنار تخفیف یک درصدی روی قیمت پایه محصولات در هر دو طرح فروش نقدی و اقساطی موجب شده تا مدل‌های لنسر، ASX و اوتلندر شامل تخفیف ٥ تا ١٠ میلیون تومانی می‌شود. در عین حال دیگر رقیب ژاپنی تازه وارد به بازار ایران هم برای اینکه در بازار رقابت از دیگر رقبا غافل نماند اعلام کرده است که در شرایط فروش ایکس-تریل هیچ هزینه اضافه‌ای از مشتریان دریافت نمی‌کنیم. به این ترتیب با خبرهای دیگری که از بدنه این نمایشگاه منتشر شده است به نظر می‌رسد تا دو ماه آینده و هفته‌های پایانی سال بازار خودرویی کشور شاهد تنوع بیشتری از خودروهای وارداتی باشند. این در شرایطی است که آبی پوشان و نارنجی پوشان نیز باید طبق قرارداد خودروهای قرارداد بسته را تا پایان سال عرضه و به فروش برسانند تا میوه برجام در بخش خودرویی رسما محقق شود.

402/101

کد خبر: 726477

وب گردی

وب گردی