توسعه طرح غربالگری 3 نوع سرطان در کشور/ 10 هزار میلیارد تومان خسارت مالی سالانه سرطان در کشور

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: طرح غربالگری تشخیص زودهنگام سرطان های دهانه رحم، پستان و روده بزرگ به تدریج در سراسر کشور گسترش می یابد.

به گزارش ایسکانیوز؛ دکتر ایرج حریرچی صبح امروز در نخستین کنگره بین المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام که در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد با اشاره به اینکه، برای غربالگری سرطان در کشور دستورالعملی داریم که به تدریج گسترش می یابد، افزود: این طرح ابتدا در روستاها و حاشیه شهرها ، سپس شهرهای کمتر از 50 هزار نفر و بعد شهرهای یکصد هزار نفر گسترش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: طرح غربالگری سرطان های دهانه رحم، پستان و روده بزرگ به صورت آزمایشی در چهار شهر از جمله نجف آباد، مراغه و بافق اجرا شده است.

دکتر حریرچی به مردم توصیه کرد که به مراقبان سلامت مراجعه کنند تا آنها با توجه به سن ، خدمات لازم را ارائه داده و در صورت لزوم آنان را ارجاع دهند.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهار داشت: شایع ترین سرطان در زنان ، سرطان پستان و شایع ترین سرطان در مردان ، سرطان معده بوده و بطورکلی شایع ترین سرطان در کشور ، سرطان پستان است و سپس سرطان های روده بزرگ، پروستات و مثانه قرار دارند.

دکتر حریرچی اضافه کرد: سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که در درمان های سرطان از روش های جامع مبتنی بر شواهد استفاده شود.

وی تصریح کرد: سالانه 92 هزار مورد جدید سرطان در کشور مشاهده می شود و مانند تمام کشورهای دنیا پیش بینی می شود در سال های آینده میزان بروز سرطان در ایران افزایش یافته و به 150 هزار مورد جدید در سال برسد.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: خبر خوب این است که توانسته ایم میزان مرگ و میر به ازای هر 100 مورد سرطان را کاهش داده و کنترل کنیم.

دکتر حریرچی گفت: افزایش بروز سرطان در ایران به سه علت افزایش سن، عوامل محیطی و سبک زندگی و رفتار مردم بازمی گردد؛ از یک سو میزان طول عمر در کشور زیاد شده است اما از سوی دیگر سرطان بیماری دوران پیری است.

به گفته وی، عوامل محیطی مانند میزان ذرات معلق در هوا و مصرف سوخت نیز در بروز سرطان موثر هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: بخشی از عوامل بروز سرطان نیز قابل تغییر بوده و به رفتارهای مردم بازمی گردد ؛ متاسفانه بیش از 10 درصد افراد بالای 15 سال سیگار می کشند ؛ قلیان بیشتر از سیگار مضر است اما مصرف آن بین جوانان و زنان در حال افزایش است؛ برخی مواد مخدر مانند تریاک نیز سرطان زا است.

دکتر حریرچی افزود: 35 درصد مردم ایران فعالیت بدنی مناسب ندارند ؛ میزان مصرف سبزی و میوه تازه بین مردم پایین است.بیش از 90 درصد مردم بطور مناسب - پنج وعده در روز- مصرف سبزی و میوه ندارند. میزان چربی و قند خون اغلب افراد بالا است.

وی تاکید کرد: باید با برنامه ریزی های لازم عوامل خطر بروز سرطان را از بین ببریم و از سوی دیگر این بیماری باید در مراحل اولیه تشخیص داده شود، در همان مراحلی که ضایعه ایجاد شده اما هنوز به سرطان تبدیل نشده است؛ اگر نیز فردی به سرطان مبتلا شد باید درمان های موفقیت آمیز داشته باشیم.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: سرطان سالانه بطور مستقیم و غیرمستقیم ، 10 هزار میلیارد تومان خسارت مالی دارد که سه هزار میلیارد تومان آن برای درمان بوده و 1200 تا 1500 میلیارد تومان نیز صرف داروهای شیمی درمانی می کنیم که میزانی از آنها تاثیر چندانی در بقا و کیفیت زندگی افراد ندارند.

وی تصریح کرد: امیدواریم مانند کشورهای دنیا میزان سرطان و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش دهیم و باید با این بلای هزاره مبارزه کنیم.طبیعی است که با افزایش میزان بروز سرطان ، میزان مرگ و میر ناشی از آن نیز افزایش می یابد.

دکتر حریرچی یادآور شد: قبلا به ازای هر یکصد مورد سرطان جدید پستان در یک دوره پنج ساله ، 60 درصد آنان زنده می ماندند اما اکنون این رقم به 71 درصد رسیده است.

701/700

کد خبر: 726498

وب گردی

وب گردی