ربیعی: جهت گیری اشتغال به سمت خدمات مولد رفته است/افزایش نقش زنان درمشاغل ایجادشده

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ٧٠٠ هزار شغلی که در شش ماهه نخست امسال ایجاد شده است، گفت: بررسی مشاغل ایجاد شده نشان می دهد نقش زنان افزایش یافته و جهت گیری اشتغال از صنعت نسل دوم به سوی خدمات مولد رفته است.

به گزارش ایسکانیوز، «علی ربیعی» روز شنبه در مراسم تجلیل از مدال آوران هفدهمین مسابقات ملی مهارت که در محل هتل المپیک برگزار شد ،افزود: در این چند سال تلاش کردیم جایگاه مهارت را در کشور ارتقا دهیم، اما هنوز به آن رتبه ای که می خواهیم نرسیده ایم.
وی با اشاره به اینکه جوامعی موفق هستند که انسان ها در آن دارای مهارت های متعدد باشند، تاکید کرد هر ایرانی باید یک مهارت کسب کند.
ربیعی با تاکید بر اینکه آموزش رسمی انسان ها را با مهارت نمی کند، گفت: ما نیاز به توسعه جهشی داریم و این امر از مسیر آموزش های فنی و حرفه ای می گذرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید، در برخی از استان ها ٢٠ درصد و در برخی دیگر 4 تا5 درصد رابطه معنادار بین فارغ التحصیلان و اشتغال در استان وجود دارد.
وی با یادآوری ایجاد ٧٠٠ هزار شغل در 6 ماهه نخست امسال، گفت: بررسی مشاغل ایجاد شده نشان داد نقش زنان افزایش یافته و جهت گیری اشتغال صنعت نسل دوم به سوی خدمات و تولید رفته است.
ربیعی با بیان اینکه سالیانه به رشد هشت درصدی نیاز داریم، گفت: ٢٠ درصد از آن باید از بهره وری نیروی کار حاصل شود.
وی با تاکید بر اینکه این رشد باید در ١٠ سال حاصل شود، افزود: هر یک درصد رشد یک تریلیون ریال(١٠٠ هزار میلیارد تومان) سرمایه گذاری نیاز دارد که می توان ٢٠0 هزار میلیارد ریال آن از بهره وری نیروی انسانی تامین شود.
ربیعی گفت: در بخش نفت ١٢0 میلیارد ریال برای هر شغل نیاز است و چنین پولی را نمی توان از منابع بانکی و سرمایه داخلی تامین کرد؛ بنابراین به جذب سرمایه خارجی نیاز داریم که باید آن را جذب کنیم.
وی با انتقاد به برخی رفتارها فعالیت های کاری، گفت: برخی در حوزه کاری از استانداردها عقبند اما شماری نیز به طور پیوسته استانداردسازی می کنند که این مهم با نیروی جوان مهارت جو حاصل می شود.
وزیر تعاون با تاکید بر اینکه اکنون به خلاقیت در مسیر کار نیاز داریم، افزود: این نیز فقط با آموزش های فنی و حرفه ای امکانپذیر می شود.
وی گفت: رسانه ها باید فضایی را ایجاد کنند که هر ایرانی برای بقا خود نیاز به مهارت داشته باشد؛ البته این برنامه از مسیر فرهنگ سازی در بخش کار شکل خواهد گرفت.
ربیعی در ادامه به دستور کار شورای عالی اشتغال نیز اشاره کرد و افزود: در نشست اخیر، کارآموزی فارغ التحصیلان را تصویب کردیم.
وی یادآورشد: طبق برنامه ششم قرار است ٢٠٠ هزار نفر کارورزی انجام دهند که بخشی از حقوق آنها را دولت عهده دار می شود.
عضو هیات دولت در ادامه به آموزش مهارتی سیار نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون ٢٠٠ هزار نفر در روستاها این آموزشها را کسب کرده اند که تا پایان امسال به ٢٥٠ هزار نفر می رسد.
وی به طرح اشتغال فراگیر در رشته آی.سی.تی نیز اشاره کرد و گفت: در استان کردستان کارشناسان جوان، نرم افزارهایی تهیه کرده اند که حتی به هند و کشورهای اروپایی نیز صادر شده است.
در این مراسم از برگزیدگان هفدهمین دوره مهارت تقدیر شد.
‌نخبگان مهارتی شانزدهمین و هفدهمین مسابقات ملی مهارت در ٢٩رشته برای مسابقات جهانی مهارت که مهرماه 1396 در ابوظبی برگزار می شود، آماده می شوند.
انتخاب افراد از میان مدال آوران شانزدهمین و هفدهمین مسابقات ملی مهارت و همچنین مدال آوران دوره های چهاردهم و پانزدهم که شرایط سنی را دارا می‌باشند، صورت می گیرد.
اردوی آماده سازی چهل و چهارمین مسابقات جهانی مهارت (ابوظبی – 2017) در 29رشته: آجرچینی، کابینت سازی، تاسیسات الکتریکی، اتصالات چوبی، طراحی فضای سبز، لوله کشی و گرمایشی، تبرید و تهویه، کاشیکاری دیوار و کف، تکنولوژی مد، تکنولوژی طراحی گرافیک، جواهرسازی، مدیریت سیستم های تحت شبکه، راهکارهای نرم افزاری برای تجارت، طراحی و توسعه وب، فرز CNC، جوشکاری، آشپزی، شیرینی پزی و قنادی، صافکاری خودرو، تکنولوژی اتومبیل، نقاشی خودرو،آکواترونیک، مکاترونیک، رباتیک، تراش CNC، الکترونیک، کنترل صنعتی، ساخت و تولید تیمی و مهندسی مکانیک برگزار می شود.

101/401

کد خبر: 726534

وب گردی

وب گردی