فرار ۲۰ درصد روستاییان از پرداخت قبوض آب

علی رغم اینکه تنها ۲۰ درصد قیمت تمام شده آب از مشترکان روستایی دریافت می‌شود، با این وجود ۲۰ درصد مشترکان از پرداخت قبوض ممانعت می کنند که این مساله نیز شرکت آب و فاضلاب کشور را وادار به اجرای برنامه‌هایی کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، تعرفه آب روستایی ۵۰ درصد تعرفه آب شهری است و برخلاف تفاوت زیاد قیمت فروش آب به مشترکان روستایی نسبت به قیمت تمام شده آب برای شرکت آب و فاضلاب روستایی تنها ۲۰ درصد قیمت تمام شده آب از مشترکان وصول می‌شود که با این وجود نیز تنها ۸۰ درصد روستاییان اقدام به پرداخت قبوض خود می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که نحوه انتخاب ضریب تعرفه‌های آب روستایی برای استان‌ها و مناطق مختلف متفاوت است به نحوی که جمعیت، نحوه استحصال و کیفیت آب براساس ماده سه قانون هدفمندی ضریب تعرفه‌ای برای استان‌ها انتخاب می‌شود.

اختلاف زیاد قیمت تمام شده و آنچه از مردم اخذ می شود موجب شده که درآمد شرکت ها آب و فاضلاب باهم تطابق نداشته باشد؛ بنابراین دولت اعتباری را تحت عنوان کمک زیان به این شرکت پرداخت می‌کند.

معصومه آذرگون مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی و خدمات امور مشترکان شرکت آبفای کشور معتقد است که میزان مطالبات شرکت آب و فاضلاب روستایی بسیار زیاد است، همچنین حق انشعابات برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و مساجد دریافت نمی‌شود و تنها حدود ۸۰ درصد از قبوضی که توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی صادر شده وصول می‌شود.

به گفته وی در این میان شرکت آب و فاضلاب روستایی به منظور تکریم ارباب رجوع اقدام به صدور قبض در منزل مشترکان روستایی کرده و مشترکان می‌توانند با دستگاه‌های سیاری که در اختیار مأموران قرائت کنتور قرار دارد قبض خود را در همان محل پرداخت کنند، این اقدام حرکت جدیدی در شرکت آب و فاضلاب روستایی با استفاده از فناوری‌های نوین بوده است.

هوشمند شدن کنتورهای آب روستاییان می تواند تاثیرات مثبتی در اخذ مبلغ قبوض مشترکان روستایی داشته باشد علاوه بر این اجرای گسترده این طرح نیز می تواند شبهاتی را که بعضا در ذهن روستاییان مبنی بر دستکاری قبوض آب وجود داشت از بین ببرد که همین مساله نیز بی شک در پرداخت قبوض مثمر ثمر خواهد بود.

101/401

کد خبر: 726539

وب گردی

وب گردی