رشد علمی ایران معنادار شده است

دکتر مجید متقی طلب رئیس پارک علم و فناوری گیلان و دبیر هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور درباره شاخص های قدرت علمی در کشورهای مختلف و جایگاه تولید علم و وضعیت شتاب علمی کشور پنجشنبه ۷ بهمن در برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه از شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران حضور یافت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مستند مناظره «غیر محرمانه» پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ بهمن با دعوت از کارشناسان متعدد به موضوع بررسی وضعیت شتاب علمی کشور پرداخته و به رتبه علمی کشور در دنیا نگاهی متفاوت داشته است.

از مشخصات ویژه «غیر محرمانه» تفاوت ساختار شب نخست با شب دوم است. بدین ترتیب که در شب اول برای ارزیابی ابتدا طرح موضوع کلی می شود. سپس پیرامون محور بحث، اتاق فکری با حضور عوامل برنامه و کارشناسان تشکیل شده تا ذهن مخاطب برای مناظره شب دوم آماده شود.

«غیرمحرمانه» به گونه ای تولید شده که مستند شب اول تکمیل کننده مناظرهِ شب دوم است. همه اتفاقات اتاق فکر نیز توسط راوی به صورت مرحله به مرحله برای مخاطب توضیح داده می شود.

«غیرمحرمانه» در این قسمت از برنامه با توجه به اینکه بحث شتاب علمی و رشد کیفی و کمی دانش بومی و ملی در سندهای بالادستی کشور بسیار تاکید شد؛ رویکرد اجرایی برنامه ریزی های مربوطه را تحلیل و بررسی کرد.

متقی طلب در این برنامه گفت: امروزه آنچه که در کشورهای مختلف ایجاد قدرت و ثروت می کند فکر و اندیشه است که خروجی یکسان دارد، این خروجی ها در قالب دستاوردهای علمی، ابتکارات، نوآوری ها و این نوع مسائل هستند.

او ادامه داد: در عصر حاضر آنچه که به عنوان یک موضوع اساسی وجود دارد و منجر به توسعه یافتگی می شود، خروجی های علمی است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: موضوعاتی مثل نشر مقاله یک نمونه از این مسائل است و در نتیجه ما باید به دنبال مباحثی برویم که از علم، ثروت ایجاد کند. در این مبحث شاخصی به نامTechnology Application در نظر گرفته شده است. به این معنی که دستاوردهای پژوهشی که در قالب مقاله انتشار می یابد باید تبدیل به فناوری شود و این فناوری ها نیز به سمت تجاری شدن، برود.

متقی طلب افزود: با توجه به موارد ذکر شده دو نکته وجود دارد، یکی اینکه آیا در کشور رشد علمی داشته ایم؟ و دوم اینکه در صورت مثبت بودن، وضعیت سرعت رشد به چه صورت بوده است؟ مطابق نظر نشریات و موسسات بین المللی این رشد وجود داشته است و از جهات مختلف معنی دار است.

همچنین دکتر مرتضی موسی خانی؛ بنیان‌گذار و رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران نیز در این برنامه پیرامون فن آوری های نوین و شاخص نوآوری در بالا بردن سطح رشد علمی کشور توضیحاتی داد و دکتر صمد مومن بالله؛ عضو پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران به نقد شیوه مدیریت علمی کشور پرداخت. در ادامه نیز دکتر داود رشتچیان؛ معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف نیز به نسل جدید دانشگاه ها و پیشرفت و توسعه کشور بر مبنای رشد علمی اشاره کردند.

در برنامه مناظره «غیر محرمانه» جمعه ۸ بهمن نیز دکتر وحید احمدی؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدرضا واعظ مهدوی؛ معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و اسفندیار اختیاری؛ رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی بحث و گفت و گو کردند.

در این برنامه ابتدا به شاخص های مهم رتبه بندی علم در دنیا پرداخته و در ادامه انعکاسی کوتاه از وضعیت تولید علمی بررسی شد. همچنین وضعیت بودجه ریزی کشور درباره فعالیت های پژوهشی و زیر ساخت های تولید علم در کشور، بخش پرمناقشه این گفت و گو بود.

204/200

کد خبر: 726573

وب گردی

وب گردی