نشست مسئولان بیمارستان های آموزشی 11 بهمن برگزار می شود/ نگاه منطقه ای به آموزش پزشکی موجب توسعه علمی می شود

معاون آموزشی وزیر بهداشت از برگزاری نشست مسئولان بیمارستان های آموزشی در 11 بهمن خبر داد و تاکید کرد، نگاه منطقه‌ای به آموزش علوم پزشکی موجب می‌شود تا شبکه‌هایی برای توسعه علمی در هر منطقه ایجاد شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت در نشست مدیران مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، به تحولات ایجاد شده در حوزه آموزش علوم پزشکی در یک‌سال اخیر اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود مراکز مطالعات و توسعه آموزش در دانشگاه‌ها کانون تحول آموزش باشند و برنامه‌های تحول را در دانشگاه‌ها پیگیری کنند.

لاریجانی به برخی تحولات حوزه آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: اقدامات بسیار خوبی در سطح کشور انجام شده است و این اقدامات در قالب مناطق آمایشی ساماندهی شده است. گزارش عملکرد مناطق آمایشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و ریاست جمهوری تاکید کرد که وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی نیز با همین مدل مصوبه آمایش را پیگیری کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: نگاه منطقه‌ای به آموزش علوم پزشکی موجب می‌شود تا شبکه‌هایی برای توسعه علمی در هر منطقه ایجاد شود و لازم است مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه‌ها با بهره‌گیری از توانمندی استادان دانشگاه‌ها در این شبکه‌ها مشارکت فعالی داشته باشند.

او دانشجویان علوم پزشکی را یکی دیگر از سرمایه‌های نظام سلامت کشور دانست و گفت: مراکز توسعه می‌توانند با معرفی برنامه‌های تحول و نوآوری به دانشجویان و جلب مشارکت آنها در اجرای این برنامه‌ها فرصت‌های مناسبی را برای ارتقای آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم کنند.

او ادامه داد: دانشجویان استعداد درخشان جایگاه ویژه‌ای در این بین دارند و لازم است تا این دانشجویان به صورت ویژه در برنامه‌های توسعه آموزش در دانشگاه‌ها مشارکت داده شوند، چراکه این افراد در آینده مسئولیت آموزش در نظام سلامت را برعهده خواهند داشت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به متدولوژی تدوین بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این بسته‌ها مسیری را نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها برای ارتقای آموزش لاجرم باید دنبال می‌کردند و باید برای هریک از این عناوین استراتژی روشنی در دانشگاه طراحی شود.

لاریجانی افزود: توانمندی دانشگاه‌ها در زمینه اجرای بسته‌های تحول و نوآوری با یکدیگر متفاوت است و هدف این است که ترجمان این بسته‌ها در هر دانشگاه تدوین شود. بی‌شک مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی می‌توانند نقش پررنگی در تدوین استراتژی‌های دانشگاه داشته باشند. مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور راه‌اندازی می‌شود و مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه‌ها می‌توانند از این فرصت بهره‌برداری کنند و از طریق همکاری با این مرکز پروژه‌هایی را برای ارتقای آموزش علوم پزشکی تعریف و اجرا کنند.

نشست مسئولان بیمارستان های آموزشی 11 بهمن برگزار می شود

او تدوین پروژه و مستندسازی اقدامات صورت گرفته برای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را یکی از محورهایی دانست که موجب پایداری برنامه‌های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی در کشور می‌شود و تاکید کرد انتظار این است که مسئولان و کارشناسان مراکز توسعه آموزش تجربیات موفق دانشگاه‌ها را منتشر کنند و مستندسازی مناسبی در این زمینه انجام دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: نشست مسئولان بیمارستان‌های آموزشی کشور روز دوشنبه 11 بهمن برگزار می‌شود، مراکز توسعه باید در بحث ارزشیابی و اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی و همچنین اعتباربخشی موسسات آموزشی نقش فعالی داشته باشند و کمک کنند تا شاخص‌های تدوین شده در این مراکز نهادینه شود.

او ادامه داد: با تدوین ویرایش جدید آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی، این اولین بار است که به حوزه آموزش به صورت ویژه توجه می‌شود و لازم است مراکز توسعه از این فرصت استفاده کنند و استادان دانشگاه‌ها را در نهادینه‌سازی مباحث تحول در آموزش مشارکت دهند.

لاریجانی گفت: رویکرد ویژه‌ای به بازنگری برنامه‌های آموزشی با نگاهی خلاقانه و همچنین تدوین برنامه آموزشی رشته‌های بین رشته‌ای وجود دارد و باید مراکز توسعه آموزش با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاه مربوطه زمینه‌ توسعه علوم بین رشته‌ای در دانشگاه را فراهم کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در بازبینی جدید برنامه‌های درسی مقاطع تخصصی به مباحث آموزش پزشکی توجه ویژه‌ای شده است و مراکز توسعه می‌توانند با بهره‌گیری از امکانات مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی شرایطی را برای استادان و دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه‌ها برای کار در این حوزه فراهم آورند.

او اعلام کرد زیرساخت‌های ارتباطات مجازی در حوزه آموزش علوم پزشکی در وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها فراهم شده است و باید از این بستر استفاده شود و مدیران مراکز توسعه دانشگاه‌ها به صورت هفتگی جلسات مجازی با یکدیگر داشته باشند و زمینه‌های اجرای سریع‌تر برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش را فراهم کنند.

لاریجانی در پایان افزود: حمایت‌های لازم از مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، امیدواریم با همکاری این مراکز مباحث تحول و نوآوری در دانشگاه‌ها نهادینه شود و زمینه‌های ماندگاری این برنامه‌ها در آینده فراهم شود.

204/200

کد خبر: 726616

وب گردی

وب گردی