سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر رسما آغاز شد/قدردانی ایوبی از ترانه علیدوستی

مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، امروز، ٩ بهمن ماه با حضور سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن مرکز همایش های برج میلاد آغاز شد.

در ابتدای این مراسم که با اجرای احسان کرمی همراه بود، او با یادی از هنرمندان درگذشته در سال ٩٥ و به خصوص کاظم افرندنیا که امروز صبح دار فانی را وداع کرد، از محمد حیدری، دبیر جشنواره خواست تا به روی صحنه بیاید.
محمد حیدری گفت: آغاز می کنیم آیین سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را با نام پروردگار و یاد جانفشانان آتشنشان، امید که سال جدید سال پر رونقی برای سینمای عزیزمان باشد.

پس از صحبت های دبیر جشنواره، کلیپی از مراسم رو نمایی پوستر جشنواره امسال و نشست خبری این رویداد فرهنگی پخش شد.

در ادامه مهدیان یکی از آتشنشانان که در روز حادثه پلاسکو در محل حضور داشته است به روی صحنه آمد و گفت:
صحنه هایی که آنجا دیدم و گلهایی که پرپر شدند فراموش نشدنی است. اما حضور مردم و سازمانها دلگرم کننده بود و با این دلگرمی توانستیم آواربرداری را انجام دهیم. صحنه هایی که آنجا دیدم شبیه به تصاویری است که در تفحص جبهه ها به یاد داریم.
وی افزود: همه این روزها زحمت کشیدند این افتخار و تشویقهای شما برای عزیزانی است که جانشان را دادند تا عده بیشتری زنده بمانند. شاید اگر آتشنشانان نبودند، آن سازه تحمل بیش از یک ساعت فشار را نداشت و زودتر فرو می ریخت اما با رشادت و تلاش آتشنشانان سازه پلاسکو مدت سه ساعت و نیم فشار را تحمل کرد.
پس از تقدیر از شهدای آتشنشان اولین بزرگداشت امسال با تقدیر از محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون انجام شد. پیش از حضور کاسبی بر روی صحنه کلیپی از فیلمهایی که این بازیگر در آنها حضور داشته است همراه با یادآوری خاطراتی توسط او پخش شد.
برای تجلیل از کاسبی مجید مظفری و همایون ارشادی به روی صحنه آمدند و با اهدای لوح تقدیر از این بازیگر تجلیل به عمل آوردند.
در ادامه مراسم حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی به روی صحنه آمد. او گفت: من هم مثل شما تحت تاثیر بخش اول برنامه هستم. بخشی که مربوط به شهدای حرم و آتشنشانان بود و چقدر خوب شد که آقای منتظرالمهدی که از مرزداران ما هستند به ما کمک کردند تا یادی کنیم در این جشن سینمای ایران از کسانی که امنیت مدیون آنها هستیم.
ایوبی ادامه داد: ما بسیار تحت تاثیر رشادتهای کسانی هستیم که امنیت را به این کشور هدیه کردند. از همه آنها تشکر می کنیم و از همه شما که حضور دارید در این مراسم. من تشکر میکنم از وزیر ارشاد؛ مدیران و سینماگرانی که هر سال تلاش خالصانه خود را تقدیم می‌کنند به مردم و سال 96 سال درخشانتری خواهد بود. اگر این آرامش و امنیت وجود دارد به خاطر خون دلهایی است که عده‌ای میخورند. فیلمسازانی که با تلاش و خون دل فراوان فیلم می‌سازند.
ایوبی افزود: این چهارمین و آخرین جشنواره دولت یازدهم است. من وقتی مرور می‌کنم روزهای ابتدایی را که وارد دولت یازدهم شدم میبینم که چقدر تلخ بود و من باید چقدر برای همه شمس و مولانا میخواندم تا امید را بازگردانم.
رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد سینمای ایران هویت نداشت و چند کاره بود. در آن دوران روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم و اصلا سوال این بود که سینما برای چه باید باشد اما در این روزها من به شما اطمینان می‌دهم که دهه نود دهه شکوه سینمای ایران و امید است زیرا سینمای امید تحقق پیدا کرده است سینماگران عزیز باید بگویم امسال وقتی فیلمها را دیدم تمام خستگیهای چهار سال گذشته از تنم به در رفت.
او ادامه داد: جناب آقای صالحی امیری امروز میتوانیم با جرات بگوییم که سینمای امید تحقق پیدا کرده است. این سینما سینمای جوانان است. فیلمسازان جوانانی که امضا خود را پای فیلمهایشان دارند باید تاکید کنم که در فیلمهای اجتماعی امسال امید موج می‌زند ما در عرصه دفاع مقدس یک اتفاق بزرگ را داشتیم زیرا جوانترها در عرصه دفاع مقدس فیلمهای ساده و بزرگی ساختند.
وی افزود: در سینمای ایران در حال حاضر گیشه و اندیشه در کنار هم پیش می‌روند. امروز مفهوم قدرت عوض شده است و یکی از جلوه‌های نرم این قدرت سینما است وقتی یک بانوی ایرانی اعلام می‌کند که اسکار را تحریم می‌کند یعنی این قدرت سینمای ایران است. در واقع سینماگران ما مرزداران هویت و فرهنگ ما هستند.
حجت الله ایوبی تاکید کرد: در جهان امروز سخت است که بین مسلمانان شیعه ، سنی و وهابی تفکیک قائل شوند اما عباس کیارستمی و اصغر فرهادی که از این فرهنگ و تمدن هستند سینمای ایران را به جهان معرفی کردند و در حال حاضر مرزی به نام سینمای ایران و سینمای منطقه وجود دارد. باید بگویم، سینمای منطقه در مقابل سینمای ایران عقیم است.
در ادامه مراسم، بخش دوم بزرگداشتها برگزار شد. فرشته طائرپور برای تقدیر از غلامرضا موسوی بر روی صحنه آمد.
غلامرضا موسوی پس از دریافت لوح تقدیر با بیان خاطراتی از ابتدای ورودش به تهیه کنندگی در سینما گفت:
مشکلی را در زمان دولت دهم داشتیم که متاسفانه با سیستمی برخورد کردیم که صنف سازی به وجود آمد و در ادامه خانه سینما را تعطیل کردند. قطعا نباید فراموش کنیم که بعضی‌ها چه کارهایی انجام دادند و نباید مقدرات صنف را در اختیار کسانی قرار دهیم که همه سابقه‌شان را می‌دانند. اما در اینجا میخواهم تشکر کنم از ترانه علیدوستی چون کار بسیار موثری را انجام دادند و به احترام ایشان که اسکار را تحریم کردند کلاه از سر بر می‌دارم.
پس از تجلیل از غلامرضا موسوی، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی صحنه آمد او گفت:
امروز قبل از اینکه به اینجا بیایم فکر می‌کردم که چه پیامی را برای جامعه بزرگ و با شرافت سینما داشته باشم و از نظر اخلاقی چه پیامی را می‌توانم به شما برسانم. برای همین چند جمله‌ای را که از زبان دل است با شما در میان می‌گذارم. امیدوارم آنچه را که برای جامعه سینما برنامه ریزی کرده‌اند محقق شود قبل از اینکه اینجا بیایم به دیدار رئیس جمهور رفتم و حامل سلام ایشان به شما هستم.
او ادامه داد: جشنواره دهه فجر یادآور نشاط، تحرک و امید است. سینمای ایران امروز زبان گویا و موثر جامعه‌ای است که در تحولات دهه چهارم انقلاب رویکرد جامعه محور دارد به بیان دیگر، مسائل اجتماعی و آلام جامعه در سینما هویدا است.
وی افزود: توجه به این موضوع مهم است که سینما تبدیل به یک نیاز اجتماعی شده است و افزایش فروش سینما موید این نکته است. ما امروز صیانت حقوق ذاتی اصحاب سینما را وظیفه اصلی خود می‌دانیم. نقش این قشر فرهیخته در ارتقاء عمومی فرهنگ جامعه نقشی بی‌بدیل است. ما شما را باور داریم و معتقدیم به کمک شما می‌توانیم به افزایش امید و کاهش آسیبهای اجتماعی امیدوار باشیم. اجازه می‌خواهیم جشنواره امسال را جشنواره امید و نشاط بنامیم.

صالحی امیری ادامه داد: این واقعیت انتظارات ما را از سینما بیشتر و مسوولیتشان را سنگینتر می‌کند ما وظیفه داریم عدالت فرهنگی را محقق کنیم. من به ضرورت تشکیل سازمان نظام صنفی هنر اعتقاد دارم و حداکثر توان خود را برای تشکیل این نهاد خواهم کرد. تعامل سینما با نهادهای آموزشی، عمومی و اجتماعی ما را به درک واقعیات از اجتماع رهنمون می‌سازد. همه اقشار باید از عنصر سینما به بهترین نحو استفاده کنند. معتقدم سینمای ما میتواند تنوع و تکثر این اجتماع را نمایان‌رگ کند.
وی افزود: امروز بستر اجتماعی مناسبی برای سینماگران ما فراهم است. استمرار حضور جهانی ایران بیانگر این واقعیت است که درخت تنومند فرهنگ اسلامی ثمره بزرگ به نام سینمای ایران دارد. امیدوارم سی و پنجم جشنواره امید و نشاط باشد.
در ادامه مراسم اهدای جوایز بخش اقلام تبلیغاتی صورت گرفت. هیات داوران در بخش بهترین آنونس با تقدیر از مسعود رفیع‌زاده برای فیلم لانتوری بهترین دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین به روح الله موحدی برای فیلم سیانور تقدیم کرد. در بخش پوستر طاها ذاکر برای فیلم فصل بارانهای موسمی جایزه را از آن خود کرد. طاها ذاکر این جایزه را به کیانوش عیاری برای فیلم کاناپه تقدیم کرد. در بخش عکس نیز دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین به مریم فخرکشیان برای نیم رخ‌ها تعلق گرفت. در ادامه علیرضا قربانی قطعاتی را خواند.

پس از حضور گروه علیرضا قربانی و اجرای قطعاتی که مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت ایرج رامین‌فر و محمود کلاری برای تجلیل از تورج منصوری فیلمبردار با سابقه سینمای ایران به روی صحنه آمدند.
تورج منصوری پس از دریافت لوح گفت: اگر صحبت‌هایی که دوستان در کلیپی که پخش شد در مورد من گفتند درست است پس من آدم بزرگی هستم. اگر من را آدم بزرگی می‌دانید از شما خواهشی دارم، خواهش میکنم ساختمان پلاسکو را فراموش نکنید ضمن اینکه هوای تهران و شهرهای بزرگ دیگر ممکن است یک ساختمان پلاسکوی دیگر باشد لطفا رعایت کنید.
بزرگداشت چهارم اختصاص داشت به فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس و از فعالین صنفی در خانه سینما. شادمهر راستین و شهرام اسدی برای تجلیل از این فیلنامه نویس به روی صحنه آمدند.

فرهاد توحیدی که به همراه همسرش به روی صحنه آمده بود گفت: من با محمد کاسبی و جهانگیر کوثری که الان در این جمع حضور دارم 40 سال پیش همکلاس بودم اما صحبتهایی که امشب میخواهم انجام دهم بیشتر حرفهای تلخ است. میخواهم گله کنم به خاطر غیبت یکی از بزرگترین فیلمنامه‌سازان قدیمی جای خالی یکی از با فرهنگ ترین سینماگران ایران به نام کیانوس عیاری با فیلم کاناپه در این جشنواره احساس می‌شود. اما آقای وزیر خیلی خوشحالم که اعلام کردید سازمان نظام صنفی را تشکیل خواهید داد. ما هم از شما می‌خواهیم که سازمان صنف هنر را داشته باشیم. من میخواهم به شما بگویم که دیگر جایی در دنیا وجود ندارد که نود سینما داشته باشد و به پروانه نمایش دولت هم اهمیتی ندهد اگر صنعت وارد این سینما شود انحصارات شکسته می‌شود میخواهم به عنوان یک فعال صنفی اعلام کنم به موجب قانون، وزارت ارشاد بالاترین نظام فرهنگی کشور است و این حق را به خارج از سازمان سینمایی برای دخالت از امور این هنر تفویضنکنید.
او ادامه داد: من از شما مطالبه می‌کنم که اقتدار شما به عنوان وزیر ارشاد از اقتدار هنرمندان سرچشمه می‌گیرد. اگر شما اقتدارتان را جستجو می‌کنید باید اهل هنر را رها نکنید در این صورت وزیر مقتدری خواهید بود. در نهایت امیدوارم در دولت دوازدهم توفیق پیدا کنید تا سازمان صنفی را تاسیس کنید.

500500

کد خبر: 726660

وب گردی

وب گردی