برجام زمینه همکاری با خارجی ها را در صنعت برق کشور احیا کرد/تاکید بر ورود فناوری های جدید

مدیرعامل شرکت مدیرت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) می گوید، اجرایی شدن برجام رونقی چشمگیر در حضور شرکت های خارجی در کشور و برعکس ایجاد کرد و زمینه همکاری های جدید با بسیاری کشورها و شرکت هایی که پیش از این به دلیل تحریم ها وجود نداشت، احیا شد.

به گزارش ایسکانیوز، آرش کردی با اشاره به یکسالگی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تاثیرات آن بر صنعت برق افزود: انتظار نمی رود با گذشت یک سال این رفت و آمدها به ثمره و نتیجه قطعی برسد، زیرا یک جریان و فرآیند بوده و بعضی اوقات زمانبر است.
وی تصریح کرد: نکته اساسی این است که این مسیر باز شده و در قیاس با سال های گذشته حضور شرکت های مهم و بزرگ جهان در کشور پر رنگ شده است.
کردی خاطرنشان کرد: صنعت برق کشور نیز در این حضور خارجی ها جهت گیری های متعددی داشته که از آن جمله، وارد کننده صرف نبودن و واردات انواع فناوری ها و توسعه آنها است.
وی با اشاره به اینکه عمده این موضوعات در بخش تولید برق اتفاق افتاده است، ادامه داد: تاکنون تفاهم نامه ها و توافقنامه های متعددی بین شرکت های ایرانی و خارجی منعقد شده و به امضا رسیده است.
مدیرعامل توانیر اضافه کرد: اکنون در صنعت برق واردات یکسری اقلام مانند رله های کنترلی پُست ها، نرم افزارهای جامع دیسپاچینگ (مراکز جمع آوری اطلاعات و کنترل) و سیستم های کنترل DCS که پیشتر در شرایط تحریم ها امکانپذیر نبود، میسر شده است.
رله های کنترلی برای کنترل تجهیزات قدرت در یک نیروگاه، پست ، پالایشگاه و ... به کارگرفته می شوند. همچنین سیستم های DCS یکی از ارکان مهم کنترلی در صنایع بزرگ صنعتی محسوب می شود.
کردی در ادامه همچنین با اشاره به گشایش های مالی که بتدریج در کشور در حال انجام است، تصریح کرد: به دنبال اثرگذار بودن روند تبادلات مالی در تجارت خارجی برق هستیم تا پول های صنعت برق که پیش از این دچار رکود تاخیری در وصول شده بود، با سهولت و از طریق شیوه های پذیرفته شده مالی نظیر گشایش ال. سی وارد کشور شود.
وی با اشاره به خودکفایی نسبی صنعت برق، تاکید کرد: در دوره پسابرجام بر عرصه هایی متمرکز شدیم تا به فناوری های جدید جهانی دست یافته و ضریب خودکفایی را افزایش دهیم.
شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
همزمان با روند مذاکرات و پس از اجرای برجام، شاه بیت مخالفان این بوده«برجام هیچ دستاوردی نداشته است.»

** صادرات برق به عراق
این مقام مسئول درباره زمان از سرگیری صادرات برق به عراق، خاطرنشان کرد: هنوز مذاکره ها با طرف عراقی ادامه دارد.
صادرات برق به کشور عراق با پایان یافتن قرارداد این کشور در ساعت 24 آخرین روز دسامبر 2016 قطع شد.
جمهوری اسلامی ایران با هفت کشور ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق، همینطور با جمهوری خودمختار نخجوان مبادله برق دارد که در این میان به چهار کشور ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان فقط برق صادر می کند.
صادرات برق جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه در سال 1394 با رشد 6 درصدی نسبت به سال قبل از آن به بیش از 10 میلیارد کیلو وات ساعت رسید که 2.5برابر واردات برق در همین سال است.

** اعتبارات صنعت برق
کردی همچنین با اشاره به اعتبارات صنعت برق از بودجه عمومی، افزود: اعتبارات توانیر در برنامه ششم توسعه مطابق برنامه قبلی بوده و تفاوت آنچنانی نداشته است.
مدیرعامل توانیر با بیان اینکه اعتبارات صنعت برق بطور عمده داخلی است و اتکای قابل توجهی به اعتبارهای بخش دولتی ندارد، تصریح کرد: فقط در زمینه سرمایه گذاری زیرساخت های بخش انتقال برق انتظار کمک های بیشتری از دولت داریم؛ زیرا بخش خصوصی به آن ورود نمی کند.

منبع: ایرنا

101/401

کد خبر: 726693

وب گردی

وب گردی