رسانه ها سرمایه کم نظیر تالاب میقان اراک را حراست کنند

دبیر اجرایی نمایشگاه عکس یک مشت پر در آستین در اراک گفت: رسانه های تصویری و نوشتاری رسالت سنگینی در قبال سرمایه های زیستی و حراست از آن ها دارند و می طلبد که در خصوص تالاب بین المللی میقان اراک که از ارزش های مهم طبیعی است بیش از پیش بکوشند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا،مجید نوری روز یکشنبه در آستانه 13 بهمن ماه (روزجهانی تالاب ها) افزود: استان مرکزی و اراک یکی از مهمترین تالاب های مرکز کشور را در خود دارد که زیستگاه باارزشی برای پرندگان مهاجر است و واقع شدن این تالاب در 15 کیلومتری کلانشهر اراک تاثیر متقابلی را بر کانون جمعیتی این شهر دارد و از این منظر نیز در خور اهمیت است.

وی گفت: حفظ و تامین منابع ابی لازم برای این تالاب کویری از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که اگر حقابه لازم به آن اختصاص نیابد، چشمه های طوفان نمکی وضعیت آلایندگی هوای کلانشهر اراک را وخیم تر می کند.

دبیر اجرایی این نمایشگاه عکس افزود: فعالان محیط زیست در حوزه رسانه و عکاسی باید با شناساندن فرصت ها و تهدیدها در تالاب کویری میقان حساسیت ها را در قبال این زیستگاه بالا ببرند و به حلقه های همگرا در جلب مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی به منظور حفظ و حراست از تالاب تبدیل شوند.

نوری گفت:تالاب میقان همواره یکی از نقاط مورد مناقشه مسئولان و فعالان محیط زیست بوده است چراکه هرزگاهی تخریب هایی متحمل این منطقه می شود که ممکن است آینده اراک را تحت الشعاع قرار دهد.

وی عنوان کرد: در کنار حفاظت از این زیستگاه با هدف حراست از حیات اراک ، حفظ آن به عنوان مامنی برای پرندگان مهاجر مسئله حائز اهمیت است و علاوه بر آن این حضور پرندگان زیبایی را خلق می کند که می توان از دریچه دوربین های عکاسان به خوبی شاهد بود و انتقال این داشته های طبیعی می تواند بستری برای رونق گردشگری طبیعت در اراک شود.

این عکاس حرفه ای گفت:این زیستگاه ارزشمند در تمام طول سال مقصدی برای پرنده نگران و عکاسان طبیعت و حیات وحش است که در پی ثبت تصاویری بکر هستند و هر ساله شاهد برگزاری نمایشگاه های عکس با زوایای مختلف از تالاب میقان اراک هستیم که این امر می تواند ظرفیت های بیشتر این منطقه را منعکس کند.

نمایشگاه عکس انفرادی مجید نوری با عنوان' یک مشت پر در آستین' به مناسبت روز جهانی تالاب در اراک با 56 فریم عکس حرفه ای از 11 تا 14 بهمن ماه در فرهنگسرای اراک دایر خواهد بود.

تالاب میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شوند.

تالاب میقان در مسیر کریدورهای پرندگان مهاجر قرار دارد و هر ساله پذیرای انواع مرغان مهاجر از جمله درنای زیبای خاکستری، کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز است.

تالاب کویری میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرق اراک با سطح آبگیری 12 هکتار یکی از زیستگاه های مهم پرندگان کشور است و دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، تاثیر مستقیمی بر مهار کانون های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

700/703

کد خبر: 726788

وب گردی

وب گردی